Inlägg från: uppdragmamma |Visa alla inlägg
  • uppdragmamma

Kraniosynostos #10

LeyasMamma skrev 2010-11-16 15:24:20 följande:
    Hej alla!

Jag har precis hittat denna tråden och hoppar gärna in!

Igår var jag på 4:a månaderskontroll med min lilla Leya, allt såg bra ut tills vår BVC sköterska inte  kunde känna Leyas fontanell och hennes huvudomf. kurva börjar peka neråt. Vi fick en remiss till barnmott. i Skövde för att träffa en barnläkare redan idag men hon kände inte heller Leyas fontanell =( Dom misstänker att det kan handla om en synostos. Så nu ska vi bli kallade till röntgen för att göra en CT röntgen på Leya, känns nervös eftersom hon måste sövas. Däremot har Leya inte fått någon annorlunda huvudform än, utan den är rund och fin, bara liiiite platt precis ovanför pannan. Jag hoppas natuligtvis på det bästa, att hennes fontanell är liten och att dom därför inte känner den så vi slipper eventuell operation. Men jag vill gärna följa med i denna tråden för att kunna ställa frågor och få lite stöd. Varit en tuff start på denna veckan =( Nu sitter vi och väntar på kallelse från röntgen, får ta ett steg i taget.

Kan ni som varit med om op berätta lite om erat händelseförlopp från att synostosen upptäcktes? Vad är dom olika stegen? Fick ni träffa neurolog osv? Hur går det till? 

Tack på förhand! 
    Var glad att dom upptäkte det. Kolla om de inte bara kan ge henne lugnande?
    Wille gjorde sin CTG utan att vara nersövd han sov,
    men vaknade så klart när vi la ner honom men låg blixt still när snurren satte fart =)
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • uppdragmamma

Ni som har barn som hunnit bli lite större,
    hur har ni berättat för dom?
    Min kille är ju inte två ännu men jag gissar att han börjar undra snart varför han har ett stort ärr på huvudet.
    Det har ju ifs bara gått 1,5 år sedan förstaoperationen men Wille har ett rätt på brett zigzack ärr på huvudet,
    nu synns det ju inte så mycket pga hans långa lockiga hår..
    (Gissa hur ofta han blir misstagen för att vara tjej även fast han oftast är klädd i blått från topp till tå =))

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • uppdragmamma
    Lovali skrev 2010-12-14 09:37:05 följande:
    Jag började nog prata med Eric om det när han var runt 3 år. Bilderna fick han se först när han var 4 då de ju är rätt hemska delvis. Tror han har svårt att fatta att det är han på bilderna, tom nu när han snart är 5 1/2 år...
    Vi har en liten fotobok åt honom men den får nog vänta ett tag som du säger för det är ju inte direkt söta bilder från iva.  Får väl börja förbereda oss nu så vi kan försöka förklara när frågorna kommer.
  • uppdragmamma
    LeyasMamma skrev 2010-12-14 14:57:08 följande:
    Sjukhuset ringde igår med, läkaren sa att suturerna och fontanellerna var mkt små/smala men öppna. Så skulle hon skicka en ny remiss till röntgen! Nu ska dom göra den röntgen som hon sa första gången att vi skulle göra, alltså en CT röntgen och inte den vanliga (som vi gjorde sist) så då kommer hon att sövas, dom vill fastställa att det inte är ngt annat underliggande till att Leyas huvud inte följer kurvan som det ska. Sen antar jag även att dom ser om det skett några större förändringar ifrån den "vanliga" röntgen. Så nu ör det tillbaka till att vänta igen...jag blir så trött! Men skönt att dom fortfarande va öppna iaf.
    Hoppas det går bra för lilla Leya
  • uppdragmamma
    amia01 skrev 2010-12-14 13:24:09 följande:

Tror inte vi kommer att "berätta" vid något särskilt tillfälle, utan det är ju liksom en naturlig del av vår vardag, så jag tror att han redan vet rätt väl att det är något som hänt med hans huvud, fast han bara är 2. Och ju större han blir, desto mer kommer han ju att förstå vad det är. Vi pratar ju om det ibland med andra, typ dagisbarn, dagispersonal, läkare, släkt och vänner, och då är han ju ofta med och lyssnar.
    Vi fick hem framkallade foton från sjukhuset häromdagen, men jag tror inte han förstod att det var han som var på bilderna från IVA. Men det kommer nog också så småningom.

Våran kille är självklart med och det tas ju upp på varenda BVC möte,
    men jag tror inte han är så medveten om det ännu.
    Han tar sig iofs ofta åt huvudet men jag tror det beror på att han ff har en liten kant ovanför tinningen efter operationen.

Min 3 åring kan inte heller fatta att det finns bilder på bebisar som är han men att han legat i mammas mage det köper han.
  • uppdragmamma

Ni med barn som "bara" haft båtskalle opererat med fjädermetoden.
    Är det både 3 årskontroll och 5 års kontroll för dom barnen med?

• uppdragmamma
    jezca skrev 2011-01-14 09:23:12 följande:
    Hej! Jätteglad att jag lyckades hitta denna tråd efter mycket letande på nätet.
     Vi var på salhgrenska igår och fick veta att lilleman ska opereras. Blev lite av en kalldusch då vi trodde detta bara var en säkerhetsåtgärd för att man inte skulle missa nåt. 3 läkare på våran barnmottagning hade redan kollat på huvudet och avfärdat våran oro men på ett återbesök för magen (kolik) kollade en 4:e läkare på huvudet och ville gärna remittera till kirurgen.
    Läkaren på plastikkirurgiska mottagningen kollade bara o kände lite och på en minut konstaterade han att det blir operation innan han blir 6 mån.

Jag visste inte vad detta kallades men hittade en blogg där jag vidare läste att det fanns en tråd om detta på FL.
    Känns jätte skönt att läsa om andras erfarenheter......känner mig hemskt nervig just nu!
    Hej! Våran historia är liknande. Ingen berättade något, den som kollade W huvud sa efter 3 månaders kontrollerande att han inte kunde något om sådant och skickade till Barn och ungdom som direkt sa att ja happ det här blir operation. Pang på bara. Men allt har gått bra och W är idag en pigg glad kille med hyffsat runt huvud.
    (Han hade väldigt spetsigt och högt huvud inan operationen) Lycka till!
  • uppdragmamma
    MammaMila skrev 2011-01-15 12:39:47 följande:
    jezca: Här kan du hitta de olika missbildningarna... min och Lovalis pojkar hade metopica men din son verkar ha sagittal eller någon annan.

www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plast...
    Jag skulle oxå gissa på sagittal. Wille hade lika dant, inte så markerat i pannan men spetsigt bakhuvud och hella skallen var oval eller båtformat om man tittar uppifrån.
  • uppdragmamma

Angående CTG:n så har våran kille aldrig varit sövd, utan sovit naturligt.
    Oftast har han vaknat när han läggs i maskinen men legat still ändå
    Vi har iofs bara gjort den på SU, och inte haft nån tidspress på oss.

• uppdragmamma
    sajf1 skrev 2011-01-14 22:45:22 följande:
    Hej hej!Kul att se att så många nya anslutit o kan få hjälp o stöd samt dela erfarenheter.
    Vad jag vet "uppdragsmamma" så är det bara en 3-årskontroll vid sagittal....o den är det dax för oss att åka på i april...vad tiden gått fort.....
    Ok tack, det hade känts tryggare med en 5års koll med då ingen verkar kunna ett jota här omkring =S
    Vi ska inte ner förrens till nästa vår (har en 09:a) men visst går det fort! Snart ett år sedan Willes fjädrar rykte, och jag vet inte om vi inbillar oss men det känns som han fick en skjuts i utvecklingen då med.
    Flera som upplevt det?
Svar på tråden Kraniosynostos #10