• BettanB

Kraniosynostos #10

Line: För mig är det att sova jättelänge. Min lille somnar oftast strax innan 20 och sover till 02 n riktigt bra natt. Fast oftast vaknar han långt innan dess. Flera gånger. 

shivis: Välkommen hit. Är det på SU han skall opereras då? Min kille opererades där i juni och snart är det dags för uttag av fjädrarna (12/12).
    Det går bra att ligga på rygg och leka efteråt, men det kan vara skönt med tjock kudde att ligga på i början. Vi fick ingen hjälm, var inte ens tal om det. Komplikationer vet jag inte mycket om; vi har varit helt förskonade. Operationsdagarna var vedervärdiga, men sen har allt gått jättebra.

I BettanMansion är sorgen randig.
  • BettanB
    Daniel 2011 skrev 2011-11-25 08:42:17 följande:
    Bettan- när är han född?? Daniel föddes 2/2 i år
    Två dagar efter kom min. Beräknad till 12:e, men fick komma ut tidigare eftersom min moderkaka inte funkade längre och vattnet tog slut. Lille stackaren har haft det tufft hela vägen..
  • BettanB

Line: Ja, det vore ju inte dumt. Tycker jag gott att alla våra små kan få.

• BettanB

Shivis: tror inte hjälm behövs alls e fjäderoperation, men fråga för säkerhets skull. Om op är den 19:de så hinner ni nog hem till jul om allt går väl. Min kille opererades på en måndag o på onsdagen började de prata om hemgång, men det vågade jag inte. Dagen efter var han dock så bra att det kändes helt okej (skönt rentav) att åka hem.

• BettanB

shivis: Jag hade inte vågat umgås med så mycket folk så tätt inpå operationen. Vi höll hos hemma ett bra tag efteråt (och även före op). Träffade nog inte någon alls på en vecka eller två och var allmänt försiktiga i en månad nästan.
    Tror de lägger snittet/-en precis vid gamla ärret. De gör bara småsmå hål och klipper sönder fjädrarna innan de plockar ut dem, så det blir inte alls lika mkt som innan. Och ja, de sövs för det med, men operationen är så mycket lindrigare att de oftast kan åka hem samma dag.

• BettanB

Tänk bara på att barnen är väldigt mycket mer infektionskänsliga efter en så stor operation; det är inte bara att det inte är så roligt att bli sjuk när man just opererat skallen. Vi fick rådet att hålla oss undan alla större sociala "evenemang" i minst 3 veckor tror jag.

Johannesvillan var toppen tyckte sambon (även om han bara sov där -och då bara ett fåtal timmar) och det funkade jättebra. Väldigt nära också, vilket kändes skönt för mig. Första natten tillbringade vi så klart vid sonen säng på CIVA; vi gick ifrån ett par timmar var för att sluta ögonen som hastigast bara, men en av oss var ju hela tiden med liten. Det var skönt också för det var tydligt att han lugnades av att ha oss där; när han var ledsen funkade det bara att lugna honom med hans favoritsång (My Bonnie ). Vet faktiskt inte hur betalningen för Johannesvillan funkade, men vi har inte fått betala något i varje fall (och då bor vi ändå "nära"; 30 min från Gbg).

Sniik: Jobbigt att maken inte kan vara med, men har man ett barn till hemma så. Kommer säkert gå jättebra ändå och det är ju skönt att du har kompis som stöd iaf. Ja, vi får se om vi ses något på måndagen. Ni kommer nog att ha fullt upp och springa runt mellan samtal med läkare, fotografering och CT. Kommer spana i "väntrummet" efter er iaf. Vet inte om vi får ett rum eller hur det funkar iom att de inte räknar med att vi skall behöva ligga kvar över natten.

• BettanB

shivis: För min lille tog de droppet på morgonen dagen efter och därefter kunde/ville han amma. Innan dess var han för dålig för att ens vilja ha. Men sen gick det undan och han blev snabbt bättre efter det.

• BettanB

Line: Vet faktiskt inte, men vet att jag hört det förut (att man är infektionskänslig efter operation). Så länge som 3 v gäller kanske bara de minsta (min son var 4,5 mån vid första op)? Vet att jag såg info om kortare tid också, men någon vecka bör man ju absolut hålla sig undan folksamlingar och så. Skall försöka komma ihåg att fråga vid inskrivningen.

• BettanB

shivis: På min son känns fjädrarna lite; ibörjan tyckte jag det var rätt läskigt, men sen har jag vant mig. Nästan så det känns som om det kommer kännas konstigt efter nästa op. Min kille sover ofta på rygg (ibland på sidan), men tycker inte det spelar någon roll. Tiden efter op sov han alltid på en stor, lite tjockare, kudde, men det är ju numera rekommendationen redan från BVC.
    Han fick lite konstiga bulor i bakhuvudet efter op, men enligt PT kommer de att försvinna längre fram och är ett tecken på att op lyckats bra.
    Hans smått framstående panna har blivit jättefin, helt av sig själv, efter op. När skallen får möjlighet så väljer den att växa rätt, så sånt jämnar visst till sig.

Svar på tråden Kraniosynostos #10