pluppmama skrev 2011-09-22 19:50:03 följande:
Hej alla.
Har en pojke på 11månader som vi i veckan varit på besök på als neuromotagning och fått reda på att han troligtvis har sammanväxta sömmar i skallen. hans sammanväxningar ska sitta i de små sömmarna i skallbasen, har inte fått något namn för detta Någon här som vet vad de heter/ har ett barn med samma sammanväxningar??
sammanväxning av dessa sömmar skall tydligen inte ge någon risk för ökat tryck i hjärnan då huvet växer som det ska storleksmässig. däremot talade de om att operation kan bli aktuell av kosmetiska skäl. Någon som varit i samma sitts å hur har ni resonerat??
Många ledsna tankar och många frågor just nu...
Hoppas någon känner igen sig!!
Hej och välkommen hit! Tror det är många med mig här som känner igen oron och tankarna som kommer efter ett sådan besked. Vi är också flera som funderat precis som dig om man verkligen ska göra en så omfattande op "bara" pga kosmetiska skäl. Går jättebra att leva med många synostoser, men när skallbenen växer som dom gör då så kan ju huvudformen bli rätt udda.
Kan och vill inte råda er hur ni ska göra, bara skicka en massa styrkekramar. Försökte se det som positivt att det finns så bra metoder för att operera så att man i alla fall har möjlighet att välja - även om det inte var ett lätt val.
Nu, i efterhand, när allt gått bra och Axel har fått ett jättefint, runt, huvud, så var det definitivt värt operationen. Men jag är ändå inte säker på att vi valt att operera om vi ställts inför samma val igen, det är en jättetuff tid både före och efter op.
Har du frågor om operationen, eller annat om synostoser, så tycker jag det här är ett jättebra forum. Har själv fått så otroligt mycket stöd och hjälp här inne
Så bara fråga på