Inlägg från: Krusbär |Visa alla inlägg
  • Krusbär

Efter upprepade mf-forts

Tack för alla grattis! Hoppas att man kan leva på detta nu till nästa UL...

a80: Enligt mina beräkningar är bf 22 april, vilket verkar stämma +/- ett par dager enligt UL. När är din bf?

• Krusbär

Här får man inte bf förrän på stora ul. Men jag vet själv när äl var och det stämmer med bebben.

• Krusbär

Tack, lillaD! Hur går det för er? Har ni börjat försöka igen? Hur funkar det på förskolan?

a80: Har ni berättat för dottern att hon ska få ett syskon? Jag försökte förklara för sonen att "mamma har en liten bebis i magen" varpå han intresserat lyfte på min tröja, petade i min navel och sa "bebisen sitter fast där, den kan inte komma ut!". Sen dess pekar han ibland på sin egen navel och säger "bebisen sitter fast där". Så söt! Men på frågan om han vill ha ett syskon blir svaret "inte idag".

• Krusbär

Knappt en veckan sedan ul och oron börjar redan gnaga... Och nu vet man ju att man faktiskt har något att förlora, när man har sett en liten krabat därinne... Slutar med progesteronet i dagarna, tror att det kanske är därför jag är orolig att det ska påverka. Mannen vill inte att vi ska ha en angel sound, han tror inte att det är bra med för mycket ultraljud. I morgon ska jag till läkaren, hoppas få ta nytt blodprov då och att hb kanske har gått ner. Eller att doktorn har något annat lugnande att komma med.

• Krusbär

lillaD: Hoppas verkligen att det tar sig snart! Men visst kan endel ha lite lättare att bli gravida efter en spolning? Bra att du håller modet uppe, för snart måste det gå. Då får du hänga här och räkna veckor och nojja. Kram

a80: Jag håller med, tycker inte alls att det går särskilt fort fastän man har ett barn redan att tänka på. Är bara ännu mer trött än förra gången, men inte går det fortare. Det känns redan som att jag har varit gravid i en evighet (eller "gravid" eftersom man inte riktigt vågar tro på det). Längtar så tills man kan börja känna bebisen!

Träffade förresten en väldigt sympatisk läkare på mvc igår. Hon verkade lite insatt i upprepade mf och forskningen kring det. Hon menade att det fortfarande inte fanns tillräckliga studier för att bevisa att Trombyl faktiskt hade effekt, men att "de misstänkte att det fanns ett samband". Så nu får jag knapra Trombyl, inte bara på eget bevåg utan på läkarens order, till v 37. Vi ska även boka in ett TUL i v 32, något som på denna mvc är standard om man har haft "trasslig bakgrund" som hon uttryckte det. Det är verkligen stor skillnad mot den mvc där jag gick med sonen, där fick jag varken läkarbesök eller TUL fast det var första barnet och dessutom efter tre mf.

• Krusbär

Idun: Vad jobbigt för dig! Förstår om du är tveksam till tabletter. Men kanske finns det andra sorter du kan prova? Och det kan väl ta ett tag innan medicinen får önskad effekt? Det kan ju bli bättre när du jobbar, men det kan också bli värre om stressen ökar. Hoppas att det blir bättre snart. Kram

a80: Det låter underbart! Vissa dagar kan jag nästan känna så också, till exempel har jag ju knappt haft blödningar alls den här graviditeten (förutom vid ett tillfälle i v 4.) Men så såg jag ett program om barnlöshet på tv, och blev väldigt illa berörd. Jag ska inte berätta vad det gick ut på, ifall du inte såg det, men jag blev genast mer orolig igen att det inte ska finnas liv därinne. Tycker mig känna lite sprattel ibland, men mest är det nog tarmarna. Men jag försöker ändå se framåt, prata om och tänka på framtiden med en ny liten bebis.

Irma: Hur går det för din lillkille?

• Krusbär

Irma: Skönt, vilken lättnad det måste vara för dig.

• Krusbär

Finessan: Kul att höra av dig och spännande med bebisförsök! Jag vet inte om man kan känna sig helt redo med mf-historia och medicinering i bakhuvudet, men om det inte känns helt otänkbart är det väl bara att blunda och dyka i...

a80: Är det inte dags för rul snart? Känner du bebisen än? Min plutt har börjat ge sig tillkänna ibland och det lindrar oron en hel del. Rul 22 nov.

idun: Hur går det för dig? När börjar du jobba?

Kram till er andra!

• Krusbär

a80: Om du knappt orkar jobba kanske du kan bli sjukskriven, på hel - eller deltid? Om inte kanske du åtminstone borde kolla upp järnvärde etc hos bm? Får du sova på nätterna? Jag är också trött men det beror mycket på att lilleman stökar om nätterna. Var borta med jobbet förra veckan och sov på hotell i två nätter - det gjorde stor skillnad! Tänker att du kanske också behöver sova ut för att komma ikapp?

Ang. fosterrörelser så är det ju fortfarande tidigt. Men ett tips är att ligga stilla på rygg en stund på kvällen eller morgonen innan du går upp. Då brukar min lillbebis röra på sig så att det går att känna.

Skönt att kunna räkna dagarna till rul!

Svar på tråden Efter upprepade mf-forts