Efter upprepade mf-forts
MB: Grattis!
Underbart att du redan kommit till v. 12 och fått se lilltrollet. Junibebis? Kram
MB: Grattis!
Underbart att du redan kommit till v. 12 och fått se lilltrollet. Junibebis? Kram
Idag var vi på rul och fick se bebben!
Allt såg bra ut och hon (jag tror att det är en tjej...) visade upp sig från sin bästa sida så vi fick bra bilder med oss hem. Sen fick hon hicka.... så sött! Så nu får man väl börja leva lite gräddfilsliv och börja sticka babykläder.
Sköööööööööööööööönt! Bf 25 april.
a80: Härligt!
Vilket datum fick du?
MB: Håller tummarna för dig på rul, det går säkert bra!
a80: Kände du mycket med dottern? Vet du om du har moderkakan fram eller bak? Jag verkar ha den bak den här gången, kanske därför jag känner så mycket redan.
Alltså, jag fattar inte varför alla måste kommentera ens mage och kroppsform hej vilt när man är gravid?! Jag har redan fått flera kommentarer om att min mage är jättestor. En frågade till och med om det var dags snart! Hallå - jag är i v. 20, har gått upp 3 kg och livmodern går upp till naveln precis som den ska göra vid den här tiden. Magen syns men enligt bm är den inte alls onormalt stor. Jag försöker att inte ta åt mig, men vad tänker man med när man slänger ur sig såna kommentarer? Vill man att personen ska känna sig tjock, ful, onormal eller tänka att det är något fel på barnet?! Samma sak om folk säger att magen är liten, som om barnet inte växer som det ska. Visst, de flesta menar inget illa, men varför kommentera alls i så fall? Kan man inte bara säga att magen är fin eller att den syns? De flesta som kommenterar är dessutom kvinnor som själva har fött barn. 
a80: Skönt att du känner varje dag, det kanske minskar oron lite? Förra graviditeten gick jag upp 14 kg totalt, varav det mesta den första halvan. Så jag hade precis som du har nu gått upp 8 kg eller mer vid vecka 20. Den här gången låg jag lite på plus innan jag blev gravid, troligen därför det (peppar, peppar...) gått lite långsammare hittills.
Det är en väldigt massa snack om Victorias (kronprinsessans) mage också. Att den är så otroligt stor och att hon helt säkert väntar tvillingar. Suck. Jag tycker hennes mage ser helt normal ut med tanke på att hon ska föda om tre månader. Min är inte så mycket mindre den.
Hur mår ni andra, icka-gravida? ![]()
Hej Lilleskuttan!
Jag förstår verkligen att ni (eller din sambo) tvekar när ni hade det jobbigt sist. Särskilt när det blev så dramatiskt, inte konstigt att han är rädd om dig. För oss var det mest jag som tvekade, kanske för att det tog längst tid för mig att återhämta mig fysiskt och psykiskt efter det första året med lillen. Det var först nu i somras som jag orkade tänka på fler barn. Visst tänker jag lite på nu hur det ska bli med en till liten, om det kan bli lika jobbigt igen. Samtidigt tror jag att man har ett annat perspektiv med andra barnet. Man kan se framåt på ett annat sätt och vet att det blir bättre med tiden. Med första barnet hade man ju ingen aning och visste inte när eller om man alls skulle få andas ut, eller hur mycket man kunde orka med. Jag har inget bra råd att ge, det är nog svårt att övertala din sambo. Men om ni pratar om det jobbiga som varit kanske det känns lättare såhär i efterhand? Kanske kan han bli mindre rädd? Man är ju som sagt både mer erfaren och härdad efter att ha gått igenom en jobbig småbarnsperiod. Åtminstone för egen del hoppas jag kunna hantera sömbrist och sånt bättre. Och förlossningarna brukar också gå lite lättare andra gången.
Lycka till!
Finessan: Förstår din oro, men håller tummarna. Det kan ju gå bra!
Tycker också att andra graviditeten hittills varit lättare. Mindre oro och mindre dramatik och trassel, fysiskt och psykiskt. Och för mig är det stor skilnad när jag redan har ett barn. Hoppas att det blir en bättre graviditet än sist för dig!
a80: 15 veckor kvar här också. Börjar nästan tycka att tiden går fort! Vi fick erbjudande om tillväxt-UL i v. 32 för att det är en bra bm som har som rutin att göra det på alla som har haft någon form av "trasslig bakgrund". Med sonen var det aldrig tal om det, gick hos en annan (sämre) bm då. Kan ni inte gå privat? Vi gjorde privat KUB med sonen, kostade ca 1800 kr.
Finessan: Med sonen var jag ordinerad 1 T och 1 prog till v. 12. Men jag tog 2 av varje till v. 14 och sen 1 T till v. 3. Gick även på akupunktur till v. 15. Den här gången har jag bara tagit 1 av varje till v. 13, därefter ska jag ta 1 T till v. 37.
Lilleskuttan: Inga nya prover men får samma behandling (T+P).
Mikes: Jobbigt för dig!
Betyder det något vid förlossningen att moderkakan är föreliggande? Jag kände som du, att ett syskon inte var självklart utan en bonus och att livskrisen (rädslan att förbli barnlös) låg bakom mig.
MB: Håller tummarna för att du slipper snitt och blödningar.
En sak jag har funderat på är det här med högt hb (som gör blodet mer trögflytande) under tidig graviditet och sambandet med missfall. Jag hade ju hb 146 vid inskrivningen sist, vilket är gränsvärdet för ökad risk för blodproppar i moderkakan. Men eftersom jag redan åt Trombyl, som är blodförtunnande, var det ingen fara. Och det har ju gått bra hittills. Förra graviditeten hade jag inte riktigt lika högt, men skrev då in mig några veckor senare. Och hb:t verkar sjunka under graviditetens gång.
Jag tänker alltså att förhöjt hb i början av graviditeten skulle kunna vara en orsak till mina tidiga mf. Jag har inte särskilt högt hb i vanliga fall, men av någon anledning ökar det mycket när jag blir gravid. Kanske är det immunologiska faktorer som ökar hb? Utan trombyl kanske det kan orsaka blodproppar, som leder till tidiga mf?
Är det någon av er andra som haft högt hb i början av graviditeten?
Grattis LillaD! Hoppas att det går vägen!
Men dessa blödningar är ett jäkla otyg. Man kan ju bli nog nervös ändå. Visst är det kanske lättare att vara avslappnad om det går på första försöket, men framför allt är det lättare ju längre graviditeten går. Först efter KUB vågade jag hoppas på riktigt. Håller alla tummar för dig.
Ang. HB så är det ju som sagt konstaterat att högt HB gör blodet mer trögflytande, vilket kan öka risken för blodproppar. Så min undran var om kroppen, som en reaktion på graviditet, gör att blodet blir mer trögflytande och därmed ökar HB. Alltså tvärtom, om ni förstår vad jag menar?