Inlägg från: Krusbär A |Visa alla inlägg
  • Krusbär A

Efter upprepade mf-forts

Spännande! När min gick förra gången trodde jag först att det var vattnet. Reste mig upp och det blev alldeles varmt och blött i trosan. Men när vi googlade kom vi fram till att det var proppen. Det var som en hal men vattnig och rosa flytning. Dagen efter började värkarna. Så nu är det nära! Kollar in i morgon och ser om du fortfarande är hemma. Lycka till!

• Krusbär A

Tack för grattis och stort grattis till dig också, fruZ! Tänk att vi båda fick tjejer och nästan samtidigt dessutom. Jag berättar mer sen, men förlossningen gick över förväntan så jag får äntligen uppleva lyckan efter att ha fött barn. Kram på er alla!

• Krusbär A

Lilleskuttan: Fy, vilken skräckupplevelse! Men skönt att allt var bra!

Finess: Jag födde söndag morgon kl. 7.30 men det satte igång lördag kväll. Kom in vid 2.30 och då var jag öppen 7-8 cm. Fick epidural som (till skillnad mot förra gången) gjorde hela skillnaden, kändes det som. Jag kunde röra mig in i det sista och födde själv (med mannens hjälp) fram lillan på en förlossningspall. Det var magiskt. Men jävlar vad ont det gjorde. Så nu blir det inte fler barn.

• Krusbär A

MB: grattis! Hur har det gått med operation osv? Hur var förlossningen? Lilleskuttan: Hur gick rul? Fru zz: Härligt att det går så bra! Vår lilla tjej har tyvärr haft kolik och varit ledsen på kvällarna sen hon var tre dagar! Det är fortfarande lite oroligt på kvällarna, men bättre. I början sov hon konstant, så vi trodde nästan att vi hade fått ett grädfilsbarn. Men så var det inte riktigt... Hon är fortfarande mycket enklare än brorsan var, främst eftersom hon sover mycket bättre. Den senaste tiden har hon helt otroligt nog sovit 6-7 timmar i sträck varje natt! Men hon tvekar inte att säga ifrån om något inte är bra, så det är mycket bära och guppa, köra vagn och sele. Men så länge hon har kolik vill vi inte börja uppfostra henne.

• Krusbär A
    Lilleskuttan skrev 2012-07-04 08:56:15 följande:
    Rul  gick bra. Så skönt att veta att allt är ok

Skööönt!
  • Krusbär A

Hej på er! Hur har ni det?

Här har vi passerat tre månader och kolikens kvällar är ett minne blott! Lillan är en riktig liten gullunge men brorsan är hennes motsats och riktigt jobbig vissa stunder. Svartsjukan och syskonchocken som lyste med sin frånvaro den första tiden har nu slagit till med full kraft. Detta i kombination men treårstrotsen bäddar för en hel del konflikter... 

• Krusbär A

Lilleskuttan: Jobbigt med foglossning och högt blodtryck. Visst var det lättare att vara gravid första gången, det är svårt att ta det lugnt med ett barn hemma. Bra att du är sjukskriven iaf, så kanske du kan du vila lite när M är på dagis?

FruZzz: Vilket bra inlägg, du sätter verkligen huvudet på spiken! Känner så väl igen "va sa du?!" Man blir ju så förbaskad på den stora ibland, som man tycker borde ha förstånd att skärpa till sig i vissa lägen. Men det är såklart inte lätt. Ibland vill han vara stor och ibland en bebis. Vi hari fått dela upp oss rätt mycket under sommaren, så att pappa och brorsan åker iväg på grejer och jag och lillan är hemma. Då är han på strålande humör för det mesta, men det blir lite ensamt för mig att vara själv med lillan så mycket.

• Krusbär A

mellanD: Åh, det var hemskt att höra att ni har haft det tufft. Men grattis till sonen! Många kramar till er! Hoppas att lillskatten repar sig snart.

• Krusbär A

Grattis Finessan! Härligt att lillkillen mår bra och att du fick en bra förlossning. För mig betydde det oerhört mycket att få en bra förlossning efter en dålig. Inte bara för den braiga förlossningen i sig utan även som bearbetning av den dåliga. Vad säger lilla (stora?!) V om brorsan? Kram

• Krusbär A

Irma: åh nej, beklagar verkligen! Kram Lilleskuttan: tänk att oftast går det mycket bättre andra gången. Särskilt om det var tufft första. Håller tummarna för dig! Bettan: vet inte om det kan påverka om väl äl funkar. Men Älvans teori låter rimlig. Kan ju tom vara så att ägget inte släpper eller blir "tillräckligt bra" när du ammar? Har du frågat din gynekolog eller bm? Lycka till!

• Krusbär A

Grattis lilleskuttan! Irma: försök att inte anklaga dig själv. Du kan inte framkalla ett mf genom din kost. Kanske är du superfertil (vi diskuterade det lite här när studien kom) och embryot skulle inte ha fastnat. Som du själv säger så var det litet från början. Inte ditt fel! Kramar

• Krusbär A

Finess: Det är urjobbigt med kolik! Lillan var ett skolboksexempel men som tur var gick det över efter tre månader. Måste vara jättetufft med mjölkallergi också. Hur gammal är han nu? Undrar också hur det är med LillaD...

• Krusbär A

bettan: Beklagar ditt mf. Hur känns det nu?

LillaD: Skönt att höra av dig. Låter som ni har haft det tufft. Berätta gärna mer när du orkar.

FruZ: Vi har också diskuterat saken men just nu ligger det på is. Hade jag varit yngre hade jag velat vänta och försöka få till en sladdis, men det vågar jag inte nu. Så vi får se. Men frågan är om man orkar en omgång till med graviditet, kolik och dessutom två barn att ta hand om. Och sen tre... nej, det lutar nog åt att vi stannar vid två även om jag är sugen på en liten till nu när allt var så mycket lättare och mysigare med lillan.

EMD: Har du bestämt dig för att sätta punkt eller försöka igen? Med tanke på din ålder kanske det vore skönt att gå vidare och njuta av din son? Det är ju inte många kvinnor som ens kan bli gravida vid 44 års ålder. Om du dessutom har det extra jobbigt med behandlingar etc. kanske det vore en lättnad? Jag hoppas att du inte tar illa upp, jag ville bara förmdela hur jag personligen skulle resonera. Jag har absolut inget emot "äldre" mammor.

Kram på er! 

• Krusbär A

EMD: Jo, det är väl alltid svårt att sätta punkt för vissa saker. Även nu när jag har två underbara barn, och ständigt förundras över att de faktiskt finns, känns det underligt att tänka att vissa saker gör man för sista gången. Som när man lägger undan urvuxna bebiskläder (ge bort eller spara?), byter till sittvagn, slutar amma osv. Troligen skulle man känna likadant efter tredje, fjärde barnet osv. Kanske först när barnen är i skolåldern att man riktigt lämnar "bebismamman" bakom sig?!

Svar på tråden Efter upprepade mf-forts