Inlägg från: bluebird |Visa alla inlägg
  • bluebird

För oss pladdriga.

Diverse skrev 2010-03-25 08:40:30 följande:
    Fick sms kl 2 inatt om att dom var påväg in... Så nu sitter jag och är nervös..... 
    Du får berätta så fort du hör något.
  • bluebird
    t0va skrev 2010-03-25 08:55:02 följande:
    whiee... då hoppas vi att det är pågång nu :)
    Ja, för som VI har väntat. {#lang_emotions_wink}
  • bluebird
    Diverse skrev 2010-03-25 12:31:16 följande:
    Jag har blivit moster kl 07.31 imorse!51cm lång och 3960gram. Hon är jättelik sin mor!!
    Skicka din syster ETT JÄTTESTORT GRATTIS!!!!

{#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_flower}
  • bluebird
    bluebird skrev 2010-03-25 12:32:58 följande:
    Skicka din syster ETT JÄTTESTORT GRATTIS!!!!
    Och grattis till dig också, såklart. {#lang_emotions_wink}
  • bluebird
    Marinero skrev 2010-03-28 11:54:44 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-4-252/m51617569.html Måste va lika korkat som att: "jag fick sperma på mig, är jag gravid?"
    Men det trodde jag var orsaken till att jag blev på smällen.{#lang_emotions_undecided} Jag är ju oskuld{#lang_emotions_innocent} ju, eller nåt.{#lang_emotions_djavulsk}
  • bluebird

God em mina damer.

Grattis till bebben Elliz, hur går familjelivet och föräldraskapet?

• bluebird
    CuteElliz skrev 2010-04-02 13:54:09 följande:
    tack... =)familjelivet går bra... hänger här ganska ofta... föräldraskapet... ja... längtar till nästa vecka då är hennes pappa hemma i sina tio pappadagar o kan hjälpa till lite mer... nu är det jag som får dra tyngsta lasset eftersom det är jag som får ta hand om henne om dagarna o även försöka trösta henne på nätterna... men från och med i natt så är sambon hemma i två veckor... =)  ska bli så skönt... =)
    Skönt, då får ni rå om varandra som en familj. {#lang_emotions_smile}
  • bluebird
    CuteElliz skrev 2010-04-02 13:59:45 följande:
    jo... visserligen har han varit uppe på bb varje dag o hälsat på under tiden vi var där... men iaf... ska bli skönt att ha honom hemma på heltid... blir mer avlastning... jag vet att det finns ngn som kan ta hand om grodan om jag behöver sova...
    Det är guldvärt, att få sova en hel natt, passa på.
  • bluebird
    Fru U skrev 2010-04-02 14:10:15 följande:
    Det ska gudarna veta, tova. Våra yngsta katter (5år gamla, syskon) är, ja vad ska man säga... Han fick allt vett (dvs han tänker tre år innan han gör något) och hon fick inget (dvs hon testar o ser om det går, kastar sig hejdlöst å sånt)Hon äter allt (i princip), han äter enbart torrfoder (även om är hur hungrig som helst så går inget annat än torrfoder ner).
    Låter som om de är som syskon är mest, totalt olika.{#lang_emotions_wink}
  • bluebird
    CuteElliz skrev 2010-04-02 14:11:24 följande:
    det lär jag nog inte få göra... men får åtminstone chansen att vila en stund på dagen utan att vakna vid minsta lilla ljud... haha... jodå... de första dagarna på bb var det han som fick byta hennes blöja dessutom då jag hade lite svårt att ta mej upp ur sängen... var så öm efter förlossningen o det drog väldigt mycket i stygnen så då fick han snällt göra det...
    Du ammar alltså. {#lang_emotions_wink} All sömn är guld värd.
  • bluebird
    CuteElliz skrev 2010-04-02 14:28:47 följande:
    nja... på sätt o vis... haha... försöker iaf... men det känns inte som att jag verkligen kommit igång med den...   det verkar bara funka på kvällen/natten o bara om jag har en amningsnapp också...   ska dock sätta mej o pumpa lite o se om det vill komma igång då... har ju börjat få mjölk, det ser jag ju när jag tar bort amningsnappen... men inte tillräckligt för att lillan ska bli mätt så får köra med ersättning också...
    Ah, känner igen det där. Stressa inte ihjäl dig bara, ge det tid, och det är väl toppen att ni kan ge ersättning också.
  • bluebird
    CuteElliz skrev 2010-04-02 14:40:03 följande:
    jo... det var lite jobbigt natten mellan lördag o söndag... *suckar*  på lördagen fick hon vara med på barnläkarens rond... då upptäckte dom blåsljud på hjärtat... det hörde dom även dagen efter det o på måndagen blev det ul av hjärtat o ekg på henne så de kunde se vad som var felet... visade sig att det är ett litet hål i väggen mellan vänster och höger kammare i hennes hjärta... inget som påverkar henne, men jag blev nog oroligare än jag sj förstod... för den natten skulle hon ligga o tutta o tutta konstant... efter fyra timmars konstant tuttande o skrikande så gav jag upp o ringde på personal som var gullig o hjälpte mej lite... den bm som kom in tog med sig henne ut, gav henne lite ersättning också o lät mej få sova en liten stund... när de kom tillbaka ungefär en timme, en o en halv senare så hade jag fått sova o kunde hantera henne mycket bättre igen... men fy vad hemsk jag kände mej... kände verkligen att man var urusel... tankarna for omkring i huvudet o sa ngt i stil med att man var en dålig mamma som inte klarar av att ta hand om barnet man satt till världen... men sen på söndagen så fick vi ännu en orsak till hennes frenetiska tuttande o skrikande... hon fick inte tillräckligt med näring från mej... hon hade gått ner lite för mycket i vikt o jag fick börja med tillmatning... så bm sa att jag skulle amma ca 15 min på vardera bröstet varje gg o sen skulle vi ge henne tillmatning... bara det att hon inte kunde ha tålamod nog att tutta på båda sidorna... så fick bli tutta på en sida o sen tillmatning... o det gav resultat... nu kör jag på ersättning på dagarna eftersom jag blir så uppstressad annars... o så ammar jag på natten o ger ersättning extra efteråt om hon inte somnat...
    Som tröst kan jag säga att min femåriga son gått igenom hjärtop. och haft ett hål mellan kamrarna, på samma sätt som din dotter, o det har växt ihop idag, av si själv. Så det behöver inte vara varken farligt eller skrämmande, men det vet du säkert. Ville bara berätta så du vet att det hålet kan ha växt bort redan när dottern är fyra år, som i vårat fall.

Vad gäller amniongen så ammade jag inte mina två första, försökte med trean men gav snabbt upp efter nån veckas försök och med fyran så ammade jag i fyra/fem månader, det blev folk av dem ändå. {#lang_emotions_wink} Så försök ta bort stressen och skuldkänslorna kring amningen, funkar det inte så har du ju iaf försökt och hon har iaf fått de värdefullaste "första dropparna".
  • bluebird
    CuteElliz skrev 2010-04-02 15:01:22 följande:
    ja, barnläkarna som kom in på ronden på måndagen var helt underbara o förklarade precis hur det låg till o sen när dom gjorde undersökningen inför hemgång så fick jag också lyssna på hur blåsljudet lät... så förklarade de att det var bra att det lät så tydligt för då var det ett litet hål... =)  men med tanke på att det gick ett par dagar efter att ha fått beskedet tills jag fick veta mer så är det klart att man blir lite orolig o antagligen lite uppstressad också... den barnläkaren som upptäckte det försökte att förklara för mej, men hon bröt ganska mycket så hade lite svårt att förstå henne... men det lät som att hon även försökte lugna mej lite, men när hon bröt så mycket var det ändå svårt att förstå allting... men den sista barnläkaren var nog från tyskland från början för hon bröt också ganska mycket... haha... men hon ritade upp en grovskiss av hjärtat o förklarade hur hålet var o vad man gör åt saken... hon sa också att i bästa fall så växer det ihop av sig självt... har man lite otur kommer det vara kvar, men i samma storlek o inte påverka henne ngt... men har man väldig otur blir det större o då går man in o opererar det... hon sa också att jag skulle bli kallad till nytt ul av hjärtat inom 6-8 veckor med lilla grodan... men måste säga att det känns skönt att det finns ersättning... o som du säger så kan jag ju inte annat än försöka o hon har fått i sig råmjölken åtminstone...
    Självklart blir man orolig, konstigt vore det annars. Det positiva är ju att de håller koll och har god erfarenhet och kunskap om just det här, sen att känna sig trygg och lita på dem som förälder, ja det får man arbeta med.
  • bluebird
    CuteElliz skrev 2010-04-02 15:18:42 följande:
    haha... så sant... men det kändes skönt i måndags när vi väl varit på ul av hennes hjärta med ekg också... när sedan barnläkaren förklarade för mej hur det såg ut så kändes det skönt... då fick man äntligen den informationen man behövde för att kunna bli lite lugnare... ska försöka pumpa ur brösten lite nu... känns ömt i ena... =/  men sambon hade ju varit gullig o köpt amningsnappar i söndags... men dom hittar vi inte nu... så i onsdags så fick han snällt åka in till stan o handla lite som jag behövde ha från apoteket... bl a en bröstpump... o då köpte han även amningsnappar... men inte lika dyra... o dom är inte alls lika bra som dom vi köpte i söndags... dom vi köpte i söndags var såna jag fick låna på bb o dom är megabra... dom skyddar vårtgården mycket mer än de här gör... så känns lite sårigt på ena bröstet...
    Stackars, måste erkänna att besluten att inte amma bara känns bättre o bättre.{#lang_emotions_wink}
  • bluebird
    CuteElliz skrev 2010-04-02 15:24:56 följande:
    haha... det förstår jag... men jag har tänkt ge det två veckor till ungefär (tills skruttan är tre veckor alltså) o sen ger jag upp om jag fortfarande inte känner att det funkar... då har jag försökt o gett det tid... men om jag fortfarande inte känner att det funkar eller om jag inte trivs med det så ger jag upp... då får hon ersättning istället...
    Mycket vettigt tänkt.
  • bluebird
    CuteElliz skrev 2010-04-02 15:31:51 följande:
    men nu känner jag mej lite trög... haha... får väl skylla på omställningen från gravid till mamma... =p  steriliserade alla grejerna i onsdags o satte ihop pumpen efter det också... dock blev jag lite irriterad eftersom det stod en förteckning med bokstäver o vad som var vad... men jag hittade ingen bild på grejerna så satte ihop det efter instruktionerna o gjorde så som jag hade för mej att jag sett det innan jag tog isär det...NU hittade jag dock en bild på det hela... haha...
    Skyll på hormonerna du.{#lang_emotions_wink}
  • bluebird
    CuteElliz skrev 2010-04-02 15:43:46 följande:
    krångligt att få in tekniken...
    Det kommer med träning.
  • bluebird
    t0va skrev 2010-04-02 16:33:15 följande:
    fan, fan, fan!Trodde lilla kaninen var förkyld igår när hon nös, men idag så tyckte jag hon såg lite sned ut i ansiktet. Så nu kollade jag lite mer och hon har en knöl eller svullnad vid ena käken. Sambon höll och jag klämde lite och det är lite blött kring det, vet inte om hon dregglar eller vad det är. Men helt klart är det en svullnad eller något sånt. fan vi har varken tid, ork eller råd med en sjuk kanin nu också. Eller jo vi har råd om det inte drar iväg för mycket men troligen måste vi skaffa nya däck fram till bilen också för svärfar var lat och inte justerade framvagnen på den så ena däcket är snedslitet... Orkar inte med en dålig kanin och ev. behöva ta jobbiga beslut nu... hon är ganska pigg ändå och sprang runt här idag och busade och hon har ätit banan men inte så mycket pellets som hon brukar. Lite oboypulver gick ju också ner. Alltid är det något skit, nu när jag börjat slappna av ordentligt för kiwin så kommer nästa grej. Blir hon inte sämre så väntar vi med att ringa vetrinär på tisdag, så typiskt att det är långledigt också. Hur ska jag kunna tänka på något annat nu.
    Hoppas hon bar fått en "finne" eller nåt, om dom nu kan få det, en liten infektion bara.

Tyvärr påminner det om vad som hände min kanin, håll koll på det, så att det inte sprider sig. Min nin fick var i ögonen och sen svullnader överallt, blev slö och tappade aptiten.
  • bluebird
    t0va skrev 2010-04-02 17:14:32 följande:
    men nu såg jag den lite mer när hon satt och den ser tyvärr ut att vara ganska stor, inte någon finne. Men det förklarar kanske varför hon varit så kelig de senaste dagarna... hoppas inte hon har så ont. Fast hon äter nu med så tänderna gör nog inte ont. Men jag ska ha koll på henne, vi har burarna i vardagsrumet brevid soffan fast nu får hon vara i köket och springa fritt till vardagsrummet om hon vill. Tjockis får vara sur över det nu. Förlorade min första kanin på påsk så det är ett litet sår, jag har hatat påsken sen dess, var väl typ 8år. Inte blir det bättre nu.
    Håller med Fru U, det är säkert ingenting att oroa dig för, *håller tummarna för att det är så*
Svar på tråden För oss pladdriga.