Inlägg från: t0va |Visa alla inlägg
  • t0va

För oss pladdriga.

CuteElliz skrev 2010-03-21 21:53:53 följande:
    haha... ja, det är ju svårt... det är en sak om man blir osäker för att infon på tillverkarnas hemsida är otydlig... men om man inte ens bryr sig om att kolla...
    precis, men i detta fallet så kunde det inte bli tydligare, eller jo om man skrivit med pictogrambilder kanske ;)

Nattis allihopa och se nu till att fixa bebis tills imorgon.
  • t0va

men är du fortfarande här... *suck* vad ska vi göra med dig...

Nu har jag varit i Linköping och hämtat delarna till rullstolen, ska byta sen. Hoppas det blev rätt nu så jag slipper tappa hjulen. Jag verkar vara stammis nu, för annars så blir man behandlad som om man är dum i huvudet och de ska byta delar och fixa åt en. Jag hatar det eftersom jag inte litar på att det blir rätt... ni förstår varför. Men nu fick jag prylarna i påse och får fixa själv. Precis som sist :D

Nu ska jag röja och fixa, så hemtjänst kan städa fint här i em. Imorgon har vi besiktning av lägenheten jag är så fruktansvärt stressad över att det ska vara en massa anmärkningar. Är fläckar på tapeten i köket men den är bara en vägg så det ska vi nog klara av att byta, men vardagsrummet... sambon exploderade en såndär oljeflaska där man kan pumpa upp tryck och sen spreja i stekpannan, sa pang och skvätte olja på tapeten. Fast tapeten är i samma färg som oljan så det kanske är lungt.

Vi har ju inte råd att täcka de skador som är, ska måla lite mer på listerna där jag skavt av färg med rullstolen när jag kört i. Vet inte om soc tar sånt och betalar... får väl hoppas i så fall. Vi måste ju bo någonstans och det blir tyvärr mer slitage när man rullar runt istället för att gå. Så lätt att köra in i saker. I nya lägenheten ska vi sätta upp plastskydd på listerna men när vi fick det tipset här var det redan försent.

Nu tokröja!

• t0va
    CuteElliz skrev 2010-03-22 11:52:25 följande:
    haha... jag vet inte... för uppenbarligen funkade inte knepen igår... =p
    gör tvärt om då, säg till ungen att den inte får komma ut. Planera att gå på bio ikväll och bjud in massa vänner på middag. Då ska du se att den kommer ploppa ut.

Men herregud, vad är det som pågår?
    Nu ringde hemtjänst på och skulle hjälpa till med mat. Lixom jag ringde ju i fredags och avbokade allt sånt, och mailade enhetschefen också. Är det så svårt att stryka sånt från schemat?

Får hoppas att någon kommer och hjälper till med städ som det ska vara så de inte har gjort tvärt om. Pratar de inte med varandra alls?
  • t0va
    CuteElliz skrev 2010-03-22 12:36:25 följande:
    haha... nej... förväntar du dej verkligen att såna enheter ska prata med varandra...??   vad har du för förväntningar på kommunen egentligen...??
    Inte höga... men ändå. Jag funderar på att låna en luftballong och skicka upp med samma meddelande får se om de fattar då.
    Hemtjänst är i klass med radiotjänst, helt omöjliga att bli av med. Ska bli väldigt intressant att se hur det blir när vi flyttar hela 500m bort. Om de kommer ringa och fråga varför vi inte är hemma... Kanske ska sätta upp snitslar till nya lägenheten så de hittar. Ok att chefen inte meddelat men jag ringde deras kontor i fredags, tänkte att om jag går direkt till fotfolket så kanske jag stryks från listan men inte ens det.

Blir spännande att se om någon kommer imorgon, kanske ska bjuda på kladdkaka då vi har ju ändå 10min på oss ;)
  • t0va

Åh, nej inte hundarna!

HA! diverse hade rätt... nu fick jag mail från LSS-handläggaren, hon har ringt ett par gånger men tackvare tele2s underbara telefonsystem så får den som ringer antingen ett meddelande att nummret upphört eller hör en ton och sen ingenting, medans det hos oss ringer i ett och om man svarar så är det tyst och lägger man på börjar det ringa igen... Så nu drog jag ur batteriet ur telefonen.

I alla fall så drar de igång boendestöd för mig tidigare och ska ha möte den 7:e, jag som inte ens börjat tjata, bara lite... och nu fick jag svart på vitt från handläggaren att boendestöd INTE ersätter en godman. Det som komunen skulle skriva i sitt svar men skrev lite luddigt, så nu kan jag ta med det mailet i vårat svar till tingsrätten. Ännu mer bra saker på vår sida.

Därför vill jag att folk ska maila och inte ringa, är så svårt att ta bevisa saker när man bara pratat.

Än så länge ingen hemtjänst

• t0va
    Diverse skrev 2010-03-22 16:22:07 följande:
    *Gilla* Men frågan är vad dom menar med att boendestöd inte kan ersätta godman? Har du bra pejl på vad skillnaderna är mellan dom och säker på vad du vill att den personen ska göra/inte göra? T.ex kan ju ett boendestöd påminna dig om att betala räkningarna och göra det tillsammans med dig, medans en godman är någon som kan göra det själv utan att ens diskutera det med dig om denne nu skulle vilja det...
    ;)

Det verkade gälla bitarna "bråka med myndigheter" som boendestöd inte kan gå in och göra som en godman gör. Ekonomibiten vill vi inte ha att de ska göra åt oss, utan då tar vi inte den biten. Tror att det inte blir så heller utan den tar nog boendestöd så får vi de andra 2 bitarna förhoppningsvis via godman.

Så det är den godemannens jobb att ta reda på villka rättigheter vi har och jaga handläggare och läkare och annat löst folk och sammordna alla bitar.

För räkningar räcker med påminnelse, samma med posten att man sammlar all post på ett ställe och sen får hjälp att gå igenom allmänna saker och se till att svar kommer iväg. Men just bråkbiten är sånt som främst jag behöver just nu.

Har inte en arbetsterapeut som går att snacka med och jag får inte byta heller utan behöver någon som kan köra över dem totalt, för jag har gett upp efter 3års försöka att fjäska, klaga och ja vara diplomatisk. Samma sak med att jaga intyg som behövs för att söka LSS och sånt. För att inte tala om FK...

Men på mötet om 2 veckor skulle de förklara lite mer i detalj vad som skiljer, men just nu hjälper inte det oss eftersom vårat svar måste in på fredag, men jag ska skriva som LSS-handläggaren skrev så får vi se. Så länge vi inte skaffar läkarintyg på behovet av godman, villket komunen verkar vilja att vi ska, så kan vi själva säga upp personen när vi vill. Har vi intyg på det måste vi skaffa intyg att behovet inte finns längre och det är ju svårare.

Det är verkligen en djungel med paragrafer.
  • t0va
    Fru U skrev 2010-03-23 00:39:17 följande:
    Jag har fastnat i bejeweled
    ha, ha!

Jag vågar mig inte ens in i något sånt, har tillräckligt ändå. Igår kröp gravidhormonerna fram ordentligt. Hemtjänst kom aldrig och ingen hörde av sig... trodde jag. Satt vid telefonen hela dagen. Jag gav upp vid 17 då hade jag väntat 4 timmar.

Så jag åkte och hämtade hanen och vi åkte och käkade, väl hemma så hade telefonen hoppat igång och vi hade massa missade samtal. GHAAA!! jag hatar tele2. Så idag får sambon ringa och skälla.

Så igår på kvällen fick jag försöka organisera upp så sambon kunde städa lite och ta det värsta av dammråttorna. För nästa städ är inte förrens om 2 veckor, så om ingen kan komma emellan så blir det itne städat på 1månad, golv kan han ta men toa och sånt... så tröttsamt. Men något allvarligt måste ha hänt eftersom ingen kom förbi.

När vi skulle städa så såg jag att jag hade missat Arn på tv, jag som tjatat om det i en vecka att vi inte skulle missa. klart att man gör det då... får hoppas att det kommer ut på en videobutik nära mig...

Helt slut idag i huvudet och kroppen och jag har noll tålamod. Jag la mig vid midnatt och somnade runt 1... 5:30 ringde sambons klocka flera gånger. Grrr... att jag inte kastade den i väggen.

Så besiktningsgubbarna får vara snälla annars kommer jag nog bryta ihop totalt, undrar om de träffat på någon som börjar gråta för att de påpekar att det är en fläck på tapeten... jo vi köpte en säckkärra igår och sambon ställde upp den mot väggen. Tror f-n att den halkade ner längs tapeten och gjorde ett hål och ett märke... så den lär vi säkert få klagomål på, jag som stod och slet igår och torkade den...

Så var snälla anars biter jag huvudet av er idag ;)
  • t0va

Whiee!
    Vi klarade besiktningen, inte en enda sak måste åtgärdas. Men vi hade gristur. Var flera saker som vi inte gjort som inte heller stod på listan, så hade han varit på taskigt humör kunde vi fått betala en massa saker, men nu ansåg han att lägenheten är så sliten att vi inte ens behöver ta tapeterna :D

Sa jag att han var lite snygg också ;)

Så det är så skönt. Har precis fikat med svärmor, bakade kladdkaka när besiktningskillen kom hoppas han inte trodde det var en muta.

Sen råkade jag köpa ett babyskydd också, ska åka och hämta imorgon.

Tele2 får sambon skälla på... tror det lutar åt att vi byter bolag för nu har bindningstiden gått ut. Men vi har tyckt det varit ok eftersom vi fått ringa gratis till mobilerna som är comviq men nu när sambon är borta dagtid så är inte det så viktigt längre.

Dagens dåliga nyhet... vi byter från canal digital till comhem på tvn idag... så nu blir vi av med disneychannel... fast det blir billigare... får väl skaffa digitaltv sen. Fast blir det bättre bild än vi har nu så kanske det är värt det.

• t0va
    CuteElliz skrev 2010-03-23 11:43:16 följande:
    jisses... jag sitter o ska äta frukost... när brödrosten nyss hoppade upp mackan höll jag på att få hjärtattack eller nåt... jag börjar undra om jag gett mej på att försöka skrämma ut ungen sj... haha... men måste ju bara berätta... haha... ett framsteg mot målet bebis...   slemproppen har börjat släppa nu... jippie...!!!! det innebär ju alltså att det äntligen börjar komma nånvart...
    Nice, fortsätt så nu :D
  • t0va

titta vad jag hittade http://www.alltombarn.se/namn/ovanliga-namn-1.21513
    Jag gav sambon länken på msn och hans kommentar var "Får väl bli det så du kommer ihåg vad ungen heter." han har så stora förhoppningar på mig :D

Måste i alla fall se till att det blir kiwi i mellannamn... det är ju så sött namn tycker jag.

Nu ska jag ta och vila en stund och sen ta några kartonger, måste bara bestämma i villken ände jag ska börja. Finns så mycket att packa, eller jag kanske ska fixa lite mat först och vila sen.

Hanen verkar bli sen ikväll.. villken suprise så jag får väl tina lite köttfärssås. Köpte färsk pasta för någon dag sedan, tänkte se om det går ner lättare än torkade varianter. Eller ja jag måste väga mig först det var länge sedan. Borde gått upp för nu har jag ätit massor ett par dagar. :D 

Sambon har bytt stil när det gäller mitt ätande, och nu klappar han mig på huvudet och ger mig kramar och uppmuntrande ord när jag äter massor, lite som med ett litet barn... men jag är ju som ett barn rent mentalt också ;)

Försökte förhandla mig till att bli mutad om jag åt men där gick gränsen.

Svar på tråden För oss pladdriga.