• Dirtyhabits

Förlova sig utan ringar?

Jag har två vänner som nyligen förlovat sig.Utan ringar.
    Jag tycker detta är kontigt eftersom det är ringarna som symboliserar förlovningen (i min mening) då förlovning inte är något juridiskt.
    Anledningen till att de inte köpte ringar var att de inte hade råd.Personligen hade jag väntat eftersom jag inte förstår hur själva förlovningen går till utan ringar:S

Och inte nog med att jag tycker ovanstående är konstigt så har det även visat sig att hon faktiskt bär en ring.Nämligen en förlovningsring sen hon var förlovat tidigare.Jag tycker detta är helskumt.

vad tycker ni?

Skulle ni kunna förlova er utan ringar!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 13:53
    Ser att folk verkar ha delad uppfattning ang detta med ringar.

Ville bara se vilket som var vanligast.

Jag tycker ändå att ringen med datumet i är viktig.Jag sulle inte vilja förlova mig utan ring.Det skulle kännas konstigt.
    Som tur är delar jag och min sambo denna uppfattning och ingen av oss vill gifta oss.Så vi kommer ju iaf slippa tänka på detta iframtiden.

Men då får jag väl öppna mitt sinne lite för andra tankar och sluta vara så konservativ.
    Och sluta att tycka att mina vänner är konstiga.Fast det kommer jag tycka ändå av helt andra anledningar.Skulle kunna skriva en bok om dom=)hehe

Men tack för att ni tog er tid att få mig att förstå hur andra människor kan se på detta med förlovning och ringar.=)

Jag trodde faktiskt att de flesta fortfarande tyckte att det skulle vara som förr.Att man förlovar sig med ringar för att man tänkt gifta sig inom en snar framtid.Att man liksom ville "ringmärka" varann som man sa förr.För att visa att man skulle gifta sig.Men vi lever ju som sagt på 2000-talet.Iaf tur att man fortfarande har ringar i kyrkan:P

Men förlovning verkar ha en helt annan innebörd nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 19:56
    Tack till alla som delat med sig av sina åsikter,Och av sina erfarenheter

Jag kommer förmodligen inte svara mer i denna tråd nu då jag inte har tid att sitta här mera på ett tag.

Ha en fortsatt trevlig helg

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förlova sig utan ringar?
  • Danitra

Vi hade inga ringar. För oss var förlovningen den tid mellan när vi bestämde oss för att gifta oss och fram till bröllopet. Varken jag eller maken kände något behov att visa upp det genom ringar. Vi bytte ringar vid vigseln istället.

• AnnaT

Nej jag skulle inte förlovat mig utan att vi hade ringar, sen behöver det ju inte vara dyra ringar.
    Vi skaffade riktigt fina ringar när vi gifte oss.

• Dirtyhabits
    Danitra skrev 2010-03-20 00:55:41 följande:
    Vi hade inga ringar. För oss var förlovningen den tid mellan när vi bestämde oss för att gifta oss och fram till bröllopet. Varken jag eller maken kände något behov att visa upp det genom ringar. Vi bytte ringar vid vigseln istället.
    Jo men det är skillnad.För ni gifte er.Dessa personer har inga planer på att gifta sig.
    Dom anser inte att dom är "äktenskapsmaterial"
  • Danitra
    Dirtyhabits skrev 2010-03-20 00:58:53 följande:
    Jo men det är skillnad.För ni gifte er.Dessa personer har inga planer på att gifta sig. Dom anser inte att dom är "äktenskapsmaterial"
    Fast då tycker jag det är mer konstigt att man förlovar sig överhuvudtaget, med eller utan ringar.
  • Tette86021

Ne, jag vill förlova mig med ringar! Vill ha ett par speciella så det kommer nog dröja ett tag då dom kostar en del=( 

Men annars tycker jag att man lika kan förlova sig med hur enkla ringar som helst, tex från zetterlunds eller någon leksaksautomat:P kan ju vara charmigt^^
    Min mormor och morfar förlovade sig med öl-glöggorna, ni vet plasten som var runt ölen i 6-packen för massa år sen.. dom klippte ut dom där 2 småhålen i mitten:P
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • Dirtyhabits
    Danitra skrev 2010-03-20 01:00:04 följande:
    Fast då tycker jag det är mer konstigt att man förlovar sig överhuvudtaget, med eller utan ringar.
    ja det håller jag med om.Helt klart.

Jag kanske är gammalmodig,Men jag tycker förlovning har den innebörden den hade förr.Att man var trolovad innan bröllopet.Dock så kanske man inte behöver gifta sig inom ett år som det var då.=)
  • Taggtroden

Ja självklart. En förlovning är en överenskommelse om att man ska gifta sig och tiden fram till giftermålet och för det behövs inga ringar. Man behöver inte ens ringar när man gifter sig om man gör det borgerligt.
    För länge sedan förlovade man sig (fast det hette att vara trolovade, att vara fästfolk då, lite anorlunda mot nu men ändå) inte med ringar utan det var en överenskommelse mellan de trolovades familjer och att man var trolovade då bevisades med att det utgick en lysning i kyrkan ett visst antal söndagar innan giftermålet samt att de trolovade fick visa på lite bibliska kunskaper under lysningstiden.
    När vi förlovade oss gjorde vi det med de billigaste ringarna vi hittade hos guldsmeden. Vi gick på gymnasiet och hade inte råd med annat :)

• glasbubblan

Klart man kan fria utan ringar. (I mina ögon kan en förlovning enbart handla om att man avser att gifta sig inom ett år eller så.)

Däremot tycker jag att det är lite patetiskt när folk "förlovar" sig bara för att de vill markera med ringar att de "hör ihop". Ungefär som brythjärtan när man var tonåring.
  • The past is now
    glasbubblan skrev 2010-03-20 08:38:11 följande:
    Klart man kan fria utan ringar. (I mina ögon kan en förlovning enbart handla om att man avser att gifta sig inom ett år eller så.) Däremot tycker jag att det är lite patetiskt när folk "förlovar" sig bara för att de vill markera med ringar att de "hör ihop". Ungefär som brythjärtan när man var tonåring.
    Då är det väl lika patetiskt att man har ringar när man gifter sig. För att markera att han/hon är MIN (ägodel).

Eller?

Folk gör väl som dom vill...dock så skulle nog jag violja ha en liten tunn enkel ring både vid förlovning och ev ett nytt äktenskap.
  • trasis
    jag & Min sambo förlova oss utan ringar.Vi tatuera oss med tatueringar 2 hjärtan som sitter ihop med datum under..Om man däremot inte ska gifta sig känns d ju väldigt onödigt att förlova sig om det inte är äktenskaps tycke kan man ju undra varför dom kastar bort sin tid{#lang_emotions_tongue_out}
    Mamma till 5 huliganer...
Svar på tråden Förlova sig utan ringar?