• Dirtyhabits

Förlova sig utan ringar?

Jag har två vänner som nyligen förlovat sig.Utan ringar.
    Jag tycker detta är kontigt eftersom det är ringarna som symboliserar förlovningen (i min mening) då förlovning inte är något juridiskt.
    Anledningen till att de inte köpte ringar var att de inte hade råd.Personligen hade jag väntat eftersom jag inte förstår hur själva förlovningen går till utan ringar:S

Och inte nog med att jag tycker ovanstående är konstigt så har det även visat sig att hon faktiskt bär en ring.Nämligen en förlovningsring sen hon var förlovat tidigare.Jag tycker detta är helskumt.

vad tycker ni?

Skulle ni kunna förlova er utan ringar!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 13:53
    Ser att folk verkar ha delad uppfattning ang detta med ringar.

Ville bara se vilket som var vanligast.

Jag tycker ändå att ringen med datumet i är viktig.Jag sulle inte vilja förlova mig utan ring.Det skulle kännas konstigt.
    Som tur är delar jag och min sambo denna uppfattning och ingen av oss vill gifta oss.Så vi kommer ju iaf slippa tänka på detta iframtiden.

Men då får jag väl öppna mitt sinne lite för andra tankar och sluta vara så konservativ.
    Och sluta att tycka att mina vänner är konstiga.Fast det kommer jag tycka ändå av helt andra anledningar.Skulle kunna skriva en bok om dom=)hehe

Men tack för att ni tog er tid att få mig att förstå hur andra människor kan se på detta med förlovning och ringar.=)

Jag trodde faktiskt att de flesta fortfarande tyckte att det skulle vara som förr.Att man förlovar sig med ringar för att man tänkt gifta sig inom en snar framtid.Att man liksom ville "ringmärka" varann som man sa förr.För att visa att man skulle gifta sig.Men vi lever ju som sagt på 2000-talet.Iaf tur att man fortfarande har ringar i kyrkan:P

Men förlovning verkar ha en helt annan innebörd nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 19:56
    Tack till alla som delat med sig av sina åsikter,Och av sina erfarenheter

Jag kommer förmodligen inte svara mer i denna tråd nu då jag inte har tid att sitta här mera på ett tag.

Ha en fortsatt trevlig helg

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förlova sig utan ringar?
  • Lattjo
    Dirtyhabits skrev 2010-03-20 12:40:48 följande:
    jo det är väl klart. Det verkar bara vara jag som inte förstår tiktigt hur det går till bara.Jag är så insnöad i hur det är på film eller hur det vair för andra vänner.Att man kanske äter en god middag, man tar på sig ringarna och ger varann en kyss typ och är lyckliga. Men om man inte har ringar då?Då ger man bara varann en kyss och säger att nu är vi förlovade? Att man står där på krogen svinfull och kommer på iden att nu förlovar vi oss!Och sen helt plötsligt så har man gjort det.? Jag tycker bara det känns mer naturligt att ta på sig ringen,Känns som om man minns det ögonblicket bättre. Men jag har ju ovan erkänt att jag förmodligen är gammalmodig.Förmodligen mest gammalmodig på hela familjeliv.
    Min syrra friade, han sa ja och så antar jag att dom pussades lite och sen var det klart. Inom ett år gifte dom sig. Bara för att man inte vill ha ringar så betyder det väl inte att man bestämmer sig på fyllan?
  • fröken sol

jag skulle nog skaffa ring så småningom. men oftast väljer man väl ringar ihop och om en friar så är det ju inte säkert att man har ringar sen innan...hm

• Zamorak

jupp, o har gjort de i sig. Min fru friade o vi skaffa ring till bröllopet iställe

• Mamma Bondesson

För min del betyder en förlovning att man avser att gifta sig inom en snar framtid. Därmed inte sagt att jag tycke att alla ska göra på det viset. Jag och maken bestämde oss på vår 5årsdag att vi skulle förlova oss och hade då inga ringar. Vi gick till guldmedsaffären och beställde varsin silverring à 200kr/st dagen efter och fick de två veckor senare. Jag anser ändå att vi förlovade oss på vår 5års dag. Det är väl inte ringarna som avgör om man är förlovad eller inte?

Då kan man ju säga att vi var gifta långt innan vårt bröllop för att vi köpte ringarna och hämtade de säkert en månad innan vi gifte oss....

Ja, jag tycker att det är gammaldags att tänka att man inte kan vara förlovad utan ringar: i mina öron klingar det lika illa som att säga att man inte är gift om man inte gör det i kyrkan för det är så man gjorde förr.

Har varit med om många par som förlovat sig efter ett halvår men inte ens tyckt sig vara redo att flytta ihop förrens långt efteråt och definitivt inte avsåg att gifta sig inom en snar framtid. De var förlovade ändå. 

Sen är det klart att man har rätt att tycka som man vill om detta.

• Dirtyhabits
    Lattjo skrev 2010-03-20 13:19:28 följande:
    Min syrra friade, han sa ja och så antar jag att dom pussades lite och sen var det klart. Inom ett år gifte dom sig. Bara för att man inte vill ha ringar så betyder det väl inte att man bestämmer sig på fyllan?
    ja och inom ett år så gifte dom sig ja.Som det ska vara anser jag.Men varför förlova sig om man ändå inte tänkt gifta sig.

Menar bara att det mycket väl kan bli på fyllan.I dett afallet var det så
  • t0va

Vi förlovade oss utan ringar, dels för att vi inte hade råd och sen använder ingen av oss ring. Kändes patetiskt att köpa ringar när de ändå bara skulle bli liggandes någonstans. Istället så skaffade vi dogtags med kedja där vi stämplade in datum och sånt. Det passar våran stil bättre, sen använder vi knappt de heller eftersom vi inte gillar halsband.

Men det blev vårat sätt att visa vår kärlek till varandra. Vi behöver inte ringar för att visa något sådant. Jag tycker istället det är trångsynt att man måste ha ringar, kärleken sitter inte i ringen. Och vi vet bägge när vi förlovade oss och bestämde oss för att leva ihop, vi vet också datumet när vi tog första steget och "blev ihop". Det var samma datum dvs. den 12:e men olika månader. Nu har vi snart varit förlovade i 4år och vi ska gifta oss men vi väljer att avvakta eftersom vi vill lägga pengar på det och göra en resa vi bägge drömt om. Just nu har vi inte ekonomi för det.

Har släktingar som är trångsynta och gnäller över att ingen av barnbarnen gift sig utan vi är alla 4 "bara" förlovade och sambos. Men många gör ju så nuförtiden. Vår kärlek blir inte mindre för att vi itne gift oss inom x-antal år.

• Med mig

Jag tycker inte det har nån betydelse. Jag och min blivande man kallar oss förlovade, för att vi just är det - vi har bestämt för att gifta oss nästa sommar. Dyra ringar har inte vi heller råd med till en enkel förlovning, det väntar vi hellre med till den stora seremonin.

• Dirtyhabits
    Med mig skrev 2010-03-20 14:22:19 följande:
    Jag tycker inte det har nån betydelse. Jag och min blivande man kallar oss förlovade, för att vi just är det - vi har bestämt för att gifta oss nästa sommar. Dyra ringar har inte vi heller råd med till en enkel förlovning, det väntar vi hellre med till den stora seremonin.
    ja precis.
    Men återigen så har ni tänkt gifta er.

Skulle nog döpt min tråd annoslunda.mer i stil med.
    "Tycker du man ska förlova sig om man inte vill gifta sig"

Mitt fel att jag kanske formulerade frågan skumt.=)
  • Leijne

Vi förlovade oss utan ringar. Det var väldigt spontant från karlns sida. Han hittade två kaffekoppar ute, slog slog sönder dessa. Öronen bildade tillsammans ett hjärta. Ringarna fixade vi sen.
    "öronen" har vi ramat in nu, och hänger i vårt sovrum.
    Varför skulle detta vara sämre?
    Jag är helnöjd.

• Dirtyhabits
    Leijne skrev 2010-03-20 14:29:03 följande:
    Vi förlovade oss utan ringar. Det var väldigt spontant från karlns sida. Han hittade två kaffekoppar ute, slog slog sönder dessa. Öronen bildade tillsammans ett hjärta. Ringarna fixade vi sen. "öronen" har vi ramat in nu, och hänger i vårt sovrum. Varför skulle detta vara sämre? Jag är helnöjd.
    Ja men det är ju romantiskt på ett annat sätt.Ni delade ändå någonting.
    Ett minne.Men att bara komma på på tex nyår att "va fan vi förlovar oss"
    Och sen varken skaffa rinager,tänkt att gifta sig mm.DET tycker iaf jag är skumt.

Dessutom tycker ju iaf tjejen av dessa vänner att ring är viktigt eftersom hon bär sin fd förlovningsring för att visa att hon är "ringmärkt"
Svar på tråden Förlova sig utan ringar?