• Dirtyhabits

Förlova sig utan ringar?

Jag har två vänner som nyligen förlovat sig.Utan ringar.
    Jag tycker detta är kontigt eftersom det är ringarna som symboliserar förlovningen (i min mening) då förlovning inte är något juridiskt.
    Anledningen till att de inte köpte ringar var att de inte hade råd.Personligen hade jag väntat eftersom jag inte förstår hur själva förlovningen går till utan ringar:S

Och inte nog med att jag tycker ovanstående är konstigt så har det även visat sig att hon faktiskt bär en ring.Nämligen en förlovningsring sen hon var förlovat tidigare.Jag tycker detta är helskumt.

vad tycker ni?

Skulle ni kunna förlova er utan ringar!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 13:53
    Ser att folk verkar ha delad uppfattning ang detta med ringar.

Ville bara se vilket som var vanligast.

Jag tycker ändå att ringen med datumet i är viktig.Jag sulle inte vilja förlova mig utan ring.Det skulle kännas konstigt.
    Som tur är delar jag och min sambo denna uppfattning och ingen av oss vill gifta oss.Så vi kommer ju iaf slippa tänka på detta iframtiden.

Men då får jag väl öppna mitt sinne lite för andra tankar och sluta vara så konservativ.
    Och sluta att tycka att mina vänner är konstiga.Fast det kommer jag tycka ändå av helt andra anledningar.Skulle kunna skriva en bok om dom=)hehe

Men tack för att ni tog er tid att få mig att förstå hur andra människor kan se på detta med förlovning och ringar.=)

Jag trodde faktiskt att de flesta fortfarande tyckte att det skulle vara som förr.Att man förlovar sig med ringar för att man tänkt gifta sig inom en snar framtid.Att man liksom ville "ringmärka" varann som man sa förr.För att visa att man skulle gifta sig.Men vi lever ju som sagt på 2000-talet.Iaf tur att man fortfarande har ringar i kyrkan:P

Men förlovning verkar ha en helt annan innebörd nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 19:56
    Tack till alla som delat med sig av sina åsikter,Och av sina erfarenheter

Jag kommer förmodligen inte svara mer i denna tråd nu då jag inte har tid att sitta här mera på ett tag.

Ha en fortsatt trevlig helg

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förlova sig utan ringar?
  • Anova
    Dirtyhabits skrev 2010-03-20 12:03:05 följande:
    ja men då kan man väl bara skriva att man älskar varann?Istället för att förlova sig när man iaf inte tänkt dela sitt liv med varann?Att man ska förlova sig bara för att visa andra tycker jag är fel.Det ska man göra av kärlek,Inte för att visa omvärlden.Men som sagt,Säkert bara gammalmodig.Jag har ju inte ens facebook.=)
    Att säga att man älskar varandra är en sak, att manifesta sin kärlek med en förlovning tycker jag är en annan.

Jag trodde i min enfall att man förlovade sig för att man hade planer för att någon gång i framtiden gå vidare till giftemål, man förlovar sig inte av kärleks skull.. Men jag kanske tycker fel också?
    Sen har jag märkt att en förlovning betyder olika för olika människor. Själv fick jag frågan "vill du gifta dig med mig" då vi förlovade oss.. En hel del får frågan om de vill förlova sig med partnern. Vad är det som är rätt och vem bestämmer det?
  • Uhngoliant

Nej:
    Men jag tycker ändå inte det finns någon anledning att köpa svindyra förlovningsringar. Jag och min sambo förlovade oss med "Sagan om ringen-ringar" i brons. De kostade nog runt 60kr/st.
    Tyvärr tycks många idag tro att det är värdet på ringen som visar hur kära man är

♥IDUN♥
  • Dirtyhabits
    Anova skrev 2010-03-20 12:07:43 följande:
    Att säga att man älskar varandra är en sak, att manifesta sin kärlek med en förlovning tycker jag är en annan. Jag trodde i min enfall att man förlovade sig för att man hade planer för att någon gång i framtiden gå vidare till giftemål, man förlovar sig inte av kärleks skull.. Men jag kanske tycker fel också? Sen har jag märkt att en förlovning betyder olika för olika människor. Själv fick jag frågan "vill du gifta dig med mig" då vi förlovade oss.. En hel del får frågan om de vill förlova sig med partnern. Vad är det som är rätt och vem bestämmer det?
    Du har så rätt i det du säger.Helt klart.Men om man nu sjävl tycker att det är viktigt med ringar så är det väl bättre att vänta med förlovning och göra det på det sättet man vill?
    Istället för att förlova sig bara för att man sagt tilo andra ett speciellt datum och förlova sig baraför att man inte vågar skjuta upp förlovningen.Och sen ska man då gå och tänka på dagligen att det inte blev som man ville.Att man inte har ringar fast man vill.
    Då förlovar man sig ju mer för att glädja omvärlden!

Men som sagt för att gå tillbaka till ämnet och bortse från dom 2 som jag hela tiden relaterar till.Finns nog så mycket anna med dom som ligger i grunden på att jag tycker dom är konstiga.Hade väl kanske varit ännu mera konstigt om de köpt ringar fast dom är fattiga.Att de rioriterat ringar istället för mat på bordet.=)

Jag ville bara veta hur andra såg på detta med förlovning.Och gärna motivera sina svar.Bara för att se hur ordet förlovning ändrat sig från sin ursprungliga mening.
    Startade inte en tråd för att dirkutera mina vänner.Dem diskuterar jag så mycket med min sambo ändå=)
  • Shorona

Javisst. Varför skulle man inte kunna förlova sig just den tiden ekonomin inte tillåter?

♥Niclas 061103 ♥Linus 091110
  • Dirtyhabits
    Shorona skrev 2010-03-20 12:31:30 följande:
    Javisst. Varför skulle man inte kunna förlova sig just den tiden ekonomin inte tillåter?
    jo det är väl klart.

Det verkar bara vara jag som inte förstår tiktigt hur det går till bara.Jag är så insnöad i hur det är på film eller hur det vair för andra vänner.Att man kanske äter en god middag, man tar på sig ringarna och ger varann en kyss typ och är lyckliga.
    Men om man inte har ringar då?Då ger man bara varann en kyss och säger att nu är vi förlovade?
    Att man står där på krogen svinfull och kommer på iden att nu förlovar vi oss!Och sen helt plötsligt så har man gjort det.?

Jag tycker bara det känns mer naturligt att ta på sig ringen,Känns som om man minns det ögonblicket bättre.

Men jag har ju ovan erkänt att jag förmodligen är gammalmodig.Förmodligen mest gammalmodig på hela familjeliv.{#lang_emotions_tongue_out}
  • Shorona
    Dirtyhabits skrev 2010-03-20 12:40:48 följande:
    jo det är väl klart. Det verkar bara vara jag som inte förstår tiktigt hur det går till bara.Jag är så insnöad i hur det är på film eller hur det vair för andra vänner.Att man kanske äter en god middag, man tar på sig ringarna och ger varann en kyss typ och är lyckliga. Men om man inte har ringar då?Då ger man bara varann en kyss och säger att nu är vi förlovade? Att man står där på krogen svinfull och kommer på iden att nu förlovar vi oss!Och sen helt plötsligt så har man gjort det.? Jag tycker bara det känns mer naturligt att ta på sig ringen,Känns som om man minns det ögonblicket bättre. Men jag har ju ovan erkänt att jag förmodligen är gammalmodig.Förmodligen mest gammalmodig på hela familjeliv.
    Hahaha! Jag förstår din tankegång men jag tänker på att, för mig, så är datumet det viktiga, inte ringarna. Min make friade till mig utan ringar. Han tog däremot den där plastringen som släpper på en colaflaska-kork och satte på mitt finger.
    Men det var inget jag hade på mig. Det tog väl ett par månader innan vi skaffade ringar.
    ♥Niclas 061103 ♥Linus 091110
  • Dirtyhabits
    Shorona skrev 2010-03-20 12:44:02 följande:
    Hahaha! Jag förstår din tankegång men jag tänker på att, för mig, så är datumet det viktiga, inte ringarna. Min make friade till mig utan ringar. Han tog däremot den där plastringen som släpper på en colaflaska-kork och satte på mitt finger. Men det var inget jag hade på mig. Det tog väl ett par månader innan vi skaffade ringar.
    Ja men då minns du ju den dagen ändå.För han gjorde en rolig grej av det som får det att minnas.Då behövs väl inga ringar.
    Men att bara liksom säga till varann på fyllan att "nu förlovar vi oss" och sen tycka att man är förlovade tycker jag är knstigt.

Men jag tycker iaf att man ska ha ringar.Ringar med ett datum i.Nämligen det datumet då man bestämde sig för att man ville leva med varann resten av livet.
    Sen behöver man ju inte förlova sig bara för man vill leva med varann.Men ska man ändå förlova sig så tycker jaga tt man ska ha ringar.
    Det är MIN åsikt{#lang_emotions_smile}
  • Apple Pie

haha, fy vilken oromantisk förlovning utan ringar, då får det faktiskt va, tycker jag

Antingen friar mannen med eller utan ring, man köper sen en ring som symbol för förlovningen.
    Förlovning när båda bestämt sig för att göra det, ja då får man skaffa in en billig ring, plast ring, eller vad som helst, knyt en sytråd runt fingret! som man sen byter ut när man har råd, precis som man kan byta upp vigselringen, sätta i större diamant eller vad som helst. Men löjligt att gå runt att säga att man är förlovad och inte bära ring, ännu värre att bära sitt ex förlovningsring som symboliserade deras förlovning, har mannen ingen självrespekt?
  • Dirtyhabits
    Apple Pie skrev 2010-03-20 12:54:45 följande:
    haha, fy vilken oromantisk förlovning utan ringar, då får det faktiskt va, tycker jag Antingen friar mannen med eller utan ring, man köper sen en ring som symbol för förlovningen. Förlovning när båda bestämt sig för att göra det, ja då får man skaffa in en billig ring, plast ring, eller vad som helst, knyt en sytråd runt fingret! som man sen byter ut när man har råd, precis som man kan byta upp vigselringen, sätta i större diamant eller vad som helst. Men löjligt att gå runt att säga att man är förlovad och inte bära ring, ännu värre att bära sitt ex förlovningsring som symboliserade deras förlovning, har mannen ingen självrespekt?
    Tack.Precis min åsikit.

Nej han har inte det.Hon ville förlova sig och då går han med på det för att slippa bråk.Romantiskt va!!?:P
  • Lattjo

Nej jag skulle det inte själv och jag skulle aldrig sätta på mig en ring från ett ex, känns respektlöst till max enligt mig. Däremot tycker jag inte att det är konstigt att inte ha ringar om man inte vill. Min syrra och hennes man hade inga förlovningsringar och har idag bara vigselringen.

Svar på tråden Förlova sig utan ringar?