• dicny

Traderatråden nr 16

Nyfiken fråga!

Om någon köpt en sak av er och ni angett för hög fraktkostnad än vad det sen blev. Betalar ni tillbaka mellanskillnaden till köparen då? Köpte en sak nyligen som skulle kosta 36 kr i frakt, men sen när jag får den har säljaren bara betalat 24 kr. Vet att det inte är mycket pengar det handlar om, men jag tycker man betalar tillbaka mellanskillnaden oavsett, eller? Jag har gjort det själv om det är jag som tagit för mycket betalt.

• dicny
    SAJ skrev 2010-09-30 10:53:21 följande:
    Jag brukar i de enstaka fall det hänt (och om köparen redan betalt ) skicka med ex. i ditt fall då 2 st frimärken i paketet samt uppmärksamma detta till köparen via e-mail.
    mollan nu skrev 2010-09-30 11:04:28 följande:
    jag skulle oxå göra det. OCh det har hänt att jag betalt för mycket frakt mot vad säljaren betalt. Då har jag skrivit det i omdömmet
    Tack för era svar! Jag får väl se om jag får några pengar tillbaka. Dör ju inte utan 12 kr direkt, men tycker man ändå borde betala tillbaka på nåt sätt. Det jag köpte är ju jättefint iaf och det är huvudsaken.
  • dicny
    Hannah74 skrev 2010-09-30 21:33:46 följande:
    www.tradera.com/item.mvc/viewitem/119370183

Fattar ingenting?!

Är det strl? För skicket kan det ju inte vara. Många i fint skick (olagade) som går mkt billigare, tom på köp nu!

Inte min..
    Så mycket skulle jag aldrig betala för ett par lagade jeans, men hade varit jätteglad om det var jag som hade sålt de.
  • dicny
    Tonarslisa skrev 2010-10-27 15:51:57 följande:
    "Jag är inte proffetional photografer, jag är inte proffetional säljare, jag är en mamma som ni, vill spara pengarna på LAGLIGT sätt! Bara seriösa kunder är välkomna! jag har inte alla storlek, så kolla på mina auktioner då och då!"
    I en av auktionerna som jag klickade på står det: Overallen är HELT NY. Om den är inte, får ni ta den gratis från mig! Verkar ju minst sagt lite skumt!

Hoppas jag inte förolämpar någon utav er nu, men jag tittade på kläder åt min lilla tjej och hittade den här auktionen: www.tradera.com/Troja-Jacka-med-kedja-o-luva-storlek-74-auktion_302772_120840962
    Skulle aldrig lägga ut ett kort på mitt barn på Tradera, men det kanske bara är jag...
  • dicny
    Ns mamma skrev 2010-10-27 18:29:16 följande:

Hej, har idag fått hem ett paket som är frankerat för 12:- men jag har betalat 24:- i frakt. Vad brukar ni göra i de fallen? Kontakta säljaren eller bara sänka fraktstapeln? Hade säljaren mejlat om det hade det känts ok, men nu blev jag ändå lite irriterad, handlade inte om ett plagg jag vunnit för 1 kr utan ca 150...

Jag brukar klaga och be om de pengar jag betalat för mycket tillbaka. Har fått det alla gånger hittills.
  • dicny
    Tonarslisa skrev 2010-10-27 19:04:17 följande:
    Hon har fått två positiva omdömen (för overallerna) så det kanske inte är lurendrejeri trots allt.
    Men som någon nämnde tidigare kan det va ordentliga Kinakopior..
    Såg det också men den där meningen fick iaf mig att höja på ögonbrynet.
  • dicny
    Underbara ungar skrev 2010-10-29 14:18:54 följande:
    När jag lämnade in lite paket som skulle skickas så tejpade faktiskt expediten fast frimäkrena... En stor tejpbit över samtliga "klister" frimärken för att de inte skulle ramla av.
    Stämplade expediten frimärkena först? För då får man tejpa fast frimärken. Jobbar som postansvarig hos ett postombud så är det nån som undrar nåt om frakt mm så är jag näst intill expert!
  • dicny
    hallonpannkaka skrev 2010-10-29 13:05:21 följande:
    Jag undrar en sak när det gäller frakterna. Skulle det inte bli billigare att köpa de färdigfrankerade påsarna på t ex Posten istället för att använda frimärken? Eller de kanske är dyrare än vad jag tror?
    Det beror på vad det du ska skicka väger för det mesta. Har du bara sålt en body som kostar 12/24 kr att skicka så är det ju lite dumt att köpa en S-påse för 30 kr. Brukar alltid jämföra vad det skulle kosta om jag frankerade själv med vad påsarna kostar.
  • dicny
    Underbara ungar skrev 2010-10-29 19:29:09 följande:
    Nej, det gjorde hon inte. Det var ingen post kvinna utan en vanlig ica kvinna
    Då var hon extremt klantig och okunnig må jag säga, men alla kan väl inte vara lika perfekta som jag är.

Jag är förresten också en vanlig ICA kvinna, men postansvarig på just det ICA jag arbetar på. Flört
  • dicny
    HonSomVet skrev 2010-11-08 10:21:58 följande:
    Jag vann ett par byxor från Lindex på Tradera för några dagar sedan. Men nu försöker jag "hämta ut dem" på deras sida och betala, men när jag lagt dem i varukorgen och så kommer inga betalmöjligheter upp? Har provat både Safari och Firefox, likadant i båda.
    Konstigt! Jag vann en auktion för några veckor sen och jag hade inga problem att betala. Så fort jag loggat in så får jag upp val av leverans och betalning. Använder Firefox.
Svar på tråden Traderatråden nr 16