• pomola

Traderatråden nr 16

Hej hej - tänkte göra mig aktiv i denna tråd. Har tidigare bara läst utan medlemskap i familjeliv. Nu är det ändring på det...

Jag är aktiv på Tradera och säljer framförallt barnkläder och leksaker i samma takt som vår dotter vuxit ur eller lekt klart (vi kör också efter devisen "en leksak in - en leksak ut" för att inte drunkna i leksakshavet så småningom). Det blir "bara" ett barn här, så vi behöver inte spara till kommande syskon. T o m vår dotter (snart 3) har fattat grejen med Tradera: "ska vi sälja den till ett annat barn nuuuu?".

Jag läser och begrundar mycket av det ni skriver och har skrivit. Någon känner jag igen från Tradera-köp.

Idag fick jag hem ett kit som jag budat hem. Efter att ha öppnat brevet insåg jag att det var budat till överpris. Det var tvättsolkigt och missfärgat. Jag har mailat säljaren och hoppas på kompensation. Säljaren har redan satt positivt omdöme på mig och jag hoppas kunna göra detsamma. Affären för övrigt var exemplariskt skött.
    Lika roligt som det är att öppna begagnade kläder i superskick, lika tråkigt är det att inse att man har köpt grisen i säcken. Varför kan inte säljare vara ärliga med skicket? Jag skriver hellre en rad för mycket än en för lite...

dotter född -08
  • pomola
    Agdaa skrev 2011-02-15 22:14:27 följande:
    Jag har börjat sälja lite på tradera å fick min första faktura nu,
    Grymt besviken :(
    Det blir ju ingen förtjänst. Allt äts ju upp av Tradera,
    Det är ju ganska mycket jobb med fotande, inlägg, mejlande å
    skickande., Jag tycker inte att det är värt det!
    Spöke
    Är man ny på Tradera får man generellt sett lägre bud (rätta mig ni andra om jag har fel). När man arbetat sig upp och fått en del positiva omdömen blir man mer trovärdig och fler vågar buda.

Vad är det du har sålt? Bebiskläder i små storlekar får man tyvärr inte så mycket för.
    Har du använt dig av dyra tillvalstjänster? Utvalt objekt? Reservationspris? Då tickar fakturan hos Tradera snabbt på.

Jag tror att man måste tycka att det är kul med Tradera för att orka hålla på - för det är tidskrävande.

För min del är det helt klart värt allt jobb. Vi har ett separat Tradera-konto och det rasslar snabbt in pengar där när jag kör mina Tradera-race.
    dotter född -08
  • pomola
    Sophie81 skrev 2011-02-15 21:37:21 följande:
    jag menar är det uppenbarligen ett tjejplagg t ex klänning, volanger, broderade blommor etc då lägger jag under flick. är det bilar så under pojke. annars unisex
    Jag använder mest sökmotorn för att leta efter det jag söker. Men om jag slöbäddrar i barnklädeskategorierna tittar jag nästan aldrig i unisex. Numera använder jag aldrig den heller vid försäljning; bara pojk- eller flickkategorierna.
    Jag har tyckt att unisex-auktionerna har gått sämre. Givetvis kan det ha varit en slump för jag har knappast några vetenskapliga bevis för det Flört
    dotter född -08
  • pomola
    Snoppan skrev 2011-02-15 22:41:18 följande:
    Pomola: Va kul att ni har ett separat traderakonto :D låter som att du drar in en hel del :)
    Tja... periodvis drar vi in mycket. Jag är lite av en Tradera-periodare.
    Det är faktiskt rätt kul att ha ett separat konto, det är lätt att få en överblick hur mycket det blir. "Många bäckar små...bla bla bla...."

Anledningen till det separata kontot kom egentligen från banken. Vi fick vårt visa-kort skimmat vid ett tillfälle och de länsade hela vårt vardagskonto och när vi var på banken för att reda upp härvan och se vilka uttag som kaparen gjort osv undrade de vad alla småposter  t ex "flisan33 22 kr", "lillahjärtat 134 kr" stod för . När de fick förklarat att det var näthandel så föreslog de ett eget konto till det.
    dotter född -08
  • pomola
    Yosa skrev 2011-02-16 18:32:23 följande:
    Överdragsbyxor och fodrat regnställ är det förtidigt att lägga ut tror ni? När köper folk sånt?
    Jag har fodrat regnställ ute nu - det går jättebra.
    dotter född -08
  • pomola
    Ellan 76 skrev 2011-02-16 18:56:13 följande:
    Så har jag då tagit tid att lägga in lite auktioner. Men börjar ångra en av dom:( Har lagt in en skaljacka och där är en liten liten reva, detta har jag nämt men knappt fått några bud iaf. Den är verkligen i fint skick annars och revan stör ju inte funktionen. Är ibland lite rädd att jag skriver ner kläderna för att köparna inte ska bli besvikna och tro att dom är bättre än vad dom är. Men men får se hur det slutar:)
    Jag är som du. Jag skriver hellre en rad för mycket om skicket än en för lite. Ärlighet varar alltid längst och seriösa säljare är guld värda!
    Jag har också skalkläder ute nu som knappt har fått ett bud, trots att skicket är bra eller tom mycket bra. Många verkar lägga objekten i bevakningslistan och budar först på slutet. Förut budade köparna hejvilt redan tidigt, numera kommer budgivningen igång mycket senare, tycker jag.  Så - jag hoppas att jag har rätt i ditt fall och att du får bra betalt för din skaljacka. Jag håller tummarna!
    dotter född -08
  • pomola
    Vikctoria skrev 2011-02-16 19:25:01 följande:
    Vad skulle ni gjort?

Fick idag hem en lurvfleece som jag vann till superbra pris häromdagen. Avslutades i söndags och den kom idag. Objektsbeskrivningen stämmer hyfsat (den har inga fläckar eller hål, men kan inte vara tvättad enligt skötselråden, då den är rätt sträv och hård och lurvet har klumpat sig).
    Den kom i en ICA-påse ihoprullad till en boll, vilket gjorde att frakten blev dyrare för säljaren än vad jag betalt in.
    Det värsta var dock att den STANK cigarett-rök - luktade genom påsen t.o.m. - och det finns inte mycket som jag avskyr mer än cigarett-rökslukt (japp, f.d. rökare.. ). Det stod inget om att det var ett rökfritt hem och jag frågade inte ang. det, och lukten går ju säkert bort i tvättmaskinen där den nu ligger.

Hur som helst, jag kommer att ge ett positivt omdöme eftersom den är i fint skick (hoppas att lurvet blir lite bättre om jag torktumlar den lite) och det var snabb leverans och trevligt bemötande.

Hade ni sagt/skrivit något om cigarettrökslukten, eller hade ni struntat i det?
    Åh, sånt är så svårt.
    För det första är det riktigt irriterande när brevet är paketerat så att frakten blir dyrare. Det är inte i närheten så irriterande som att få något som stinker äckel-päckel-rök.

Hur är andra omdömen skrivna? Har andra kommenterar röklukten, för isf hade jag också gjort det.

Jag är ganska försiktig i mina omdömen, för att inte säga mesigt feg. Däremot kan jag maila säljaren och i all vänlighet skriva hur jag har upplevt köpet och tipsa om att packa annorlunda och samtidigt kommentera röklukten. Med en schysst konversation kommer man ofta långt.
    Haha...jisses vad pretto detta lät.
    dotter född -08
  • pomola
    milizza skrev 2011-02-17 19:28:33 följande:
    Det är mej ni diskuterar i tråden

Med molo fleecen.

Ingen av oss röker hemma , men vi har vart på besök hos människor som röker ( Ej inomhus)

Jag skickade molo fleecen i en plast påse pga att det var SLUT på vaderade kuvärt. Och jag ville av ren vänlighet att du skulle ha din tröja dagen efter du hade betalt. Då jag själv tycker snabb leverans är viktigt.

Frakten var 36:-

Vet inte hur jag skulle kunna få den billigare???

Jag skickar aldrig i vadderade kuvert. Jag använder mailingbags, vilket kan jämföras med plastpåsen du har använt. Inget konstigt att skicka i plastpåse. Det man ska tänka på är att packa platt. Över 3 cm i höjd tillkommer skrymmandeavgift (12 kr) . Nu vet jag inte vad fleecen väger, men väger den under 250 g hade man kunnat komma ner i 24 kr frakt genom att packa platt, det tror jag. Man kan sätta sig på påsen och trycka ut så mycket luft man kan... ja, från påsen då alltså Flört
    dotter född -08
  • pomola
    fabler skrev 2011-02-17 18:43:41 följande:
    och själv är jag av den åsikten att jag tycker säljaren ska lämna först eftersom köparen gjort sin del av köpet först. Jag som säljare lämnar alltid på en gång jag fått betalat och postat varan. För hämnd omdömme är inget jag tror på.
    Jag håller helt med dig.
    Jag tycker att man visar att man är en ärlig säljare när man lämnar omdöme efter köparen betalat och jag skickat varan - då har ju jag fullgjort min del av affären. Skulle det uppstå något problem därefter, får man lösa det.
    Jag tror inte heller på hämndomdömen.
    dotter född -08
  • pomola
    systersandra skrev 2011-02-19 19:58:08 följande:
    Blockar?

Aj då,jag har senaste tiden skrivit "omdömen" men det har jag gjort eftersom jag
    köpt mycket grejer och har haft tidsbrist.
    Visste inte att köparen såg det som något negativt,ok sorry alla bra säljare som jag behandlat
    så illa,ska skriva en positiv kommentar i fortsättningen.
    Hoppas ingen blivit alltför sur,själv tänker jag inte på om någon skriver en kommentar om
    mig eller inte.man är väl glad över att få pos omdöme bara,eller??
    Jag tror många skriver blanka positiva för att de inte vet riktigt vad de ska skriva. I stapelfrågorna anger man på sätt och vis det många skriver på raden.
    Det är ungefär som när man fyller i enkäter. Man kryssar i en massa svar och i slutet finns tomma rader för "ytterligare kommentarer". Då brukar jag bli ganska nollställd och lämna blankt.

Ett blankt positivt är ändå ett positivt. Som i sammanställningen är lika värdefullt som alla andra positiva. Jag som köpare höjer inte på ögonbrynet när jag ser blanka positiva hos en säljare som jag funderar att handla hos. Gör ni?

Att blockera en blank-positiv-köpare är faktiskt en förlust för säljaren, man får färre som kan buda. Om köparen nu var nöjd vill han/ hon kanske handla igen.

Någon enstaka gång har jag lämnat blankpositivt, pga många omdömen att lämna och alltför kort tid. Annars kör jag standardfraser, som eg är lika värdelösa som en blank rad. De skrivs ofta genom copy paste. Men när det är en extra-suverän säljare då skriver jag personligare. Det är han/ hon värd.
    dotter född -08
Svar på tråden Traderatråden nr 16