• iser

Traderatråden nr 16

Intressant att läsa hur ni gör med mailandet. Jag ska nog börja skicka bekräftelse mail men jag tänkt att det varit onödigt då jag själv aldrig fått det när jag mailat säljare om att jag betalat samt att jag skickar varan så snabbt. Men jag har kanske fel i mitt resonemang.

En annan liten fråga. Jag budade hem den här på sista minuten: www.tradera.com/item.mvc/viewitem/ men har inte fått något vinnarmail ännu. mailade säljaren i dag. I beskrivningen står det att den är i storlek 86 men nu såg jag att den ligger i kategorin 68. Jag har gått efter objektbeskrivningen (kollade inte alls kategorin då jag köpte den på sista minuten). Kan jag neka till köp om den är i storlek 68?

• iser

Bha, vad svårt jag tycker att det är att välja vilken kategori man ska lägga barnkläder i. Exempelvis ska jag lägga ut en body från lindex som är grön med en rosa fågel på. Jag tror att de flesta säkert skulle ha den på en flicka, men det bär mig lite emot att lägga den under flickkategorin. Helst av allt skulle jag vilja lägga alla kläder i unisex. Hur tänker ni? Förlorar man på att lägga i unisex tror ni?

• iser

Jag ber om ursäkt för att jag alltid skriver i denna tråd när jag har frågor eller behöver gnälla. Men ni är mina tradera handledare så ni får ursäkta och istället ta det som komplimang

Först gnäll: Jag vann en småfolk tröja den 15 november. Jag betalade den 16 och h*n borde fått in pengarna senast den 17. H*n skrev i mailet att h*n skickar varan såfort hon ser pengarna på kontot,. Men icke. Jag vill inte vara allt för påstridig, men mailade igår, ännu inget svar. GRRRRR. Är jag otålig eller bör jag ringa?

Sedan fråga: Min sambo har en fin fin Helly hansen jacka (förra årets vinterjacka) men dradkedjan är paj. Han ville att jag skulle slänga den men jag tänker att folk kanske kan köpa den och byta dradkedja? Tror ni att det är någon idé?

O svara mig ni visa tradera orakel. *knäböjer*

• iser

Hur gör man om man inte får sin vara? Jag är så sjukt irriterad. Vann den 15 nov betalade dagen efter. Jag har mailat flera gånger och skrivit ganska snällt att jag vill lösa situationen och att h*n ska höra av sig. Även ringt två gånger utan svar. Det som gör mig så arg är att personen uppenbarligen gjort affärer på tradera under denna tid. Jag antar att det bara är att se sig om i det blå efter tröjan... Ska man maila tradera om säljaren?

• iser
    aLttjolajban skrev 2010-12-03 08:20:09 följande:
    välkommen i klubben
    här lyser min vunna vara med sin frånvaro. säljaren fick pengarna några minter efter aktionens slut. inte ett enda svar från säljaren! T hänvisar till att man ska ringa. men IDIOTEN svarar inte!

nu har säljaren fått 2 till röda från andra blåsta köpare.

vågar man ge ett fett rött neg?jag vil inte få ett hämdomdömme,har bara gröna omdömmen.N har det gåt nästan 2 veckor
    Jag skickade ett "hot"mail till säljaren eftersom hon hade fått lyckade säljomdömmen efter mitt köp vilket gjorde mig SJUKT arg eftersom hon då ignorerat mina mail.. Jag skrev vänligt men bestämt att om jag inte har tröjan innan veckans slut så mailar jag tradera eller de andra blåsta köparna för att se hur vi ska gå vidare med detta. Inte så himla schysst kanske men idag kom tröjan. Dessförinnan hade jag mailat och bett henne kontakta mig  om det hade hänt något och var gullig. man kan ju aldrig veta. Jag skulle inte ge neg innan tiden håller på att rinna ut... Men min säljare fick stort minus på komunikation och leveranstid. Och hon är spärrad för min del. tröjan var dock fin!
  • iser
    aLttjolajban skrev 2010-12-03 11:40:45 följande:
    Omdömena är helt fel.
    Jag anser att om säljare får flera neg pga  att vara oseriös,inte skickar varor,inte svarar på mail/tlf inte ska knna ge hämdomdöme.

Helt fel att den seriösa köparen får neg hämdomdöme när det är SÄLJAREN som är oseriös!
    Låter som en bra idé!
  • iser
    Labolinas skrev 2010-12-03 13:07:59 följande:
    Nån idé att lägga ut en babyoverall i nyskick från pop i rött stl 80? Knappt använd, köpte fel & nu är den redan för liten
    Absolut! Det tror jag! jag letar efter en 80 eller 86 men alla går upp. Inte till sådana nivåer som de har  en tendens att göra när alla har panik på senhösten, men det blir inga kap för min del... Kolla runt på avslutade auktioner och gör en bedömmning. jag tror många som varit tidigt ute med att köpa overall (som jag) börjar märka att de är för små nu när det är riktigt kallt. (min kvasianalys

Jag tänkte på det här med reservationspriserna. Jag blir så jädrans trött på dem så jag slutar buda bara för att jag tycker att det är dålig stil att auktionera ut något för 1 kr och sen inte acceptera buden förrens de ligger på 350. Varför inte sätta 350 som utgångspris?
  • iser
    piiiinkcat skrev 2010-12-03 23:04:24 följande:
    Jag köpte en underbar overall i storlek 80 till min son i somras och den sitter perfekt på honom.. ja förutom långa ärmar och ben då.. men de sa det när jag köpte overallen att den är stor i storlek. Han är 81 cm lång nu och lär nog kunna använda den vintern ut. Tyvärr önskar jag att dottern hade en liknande, men verkar inte finnas att få tag på =( En didrikson var det, typ i arbetarstilslooken (ser ut som en jacka med byxor typ.. fast det är en overall).
    jag köpte en sån på tradera.. men dessvärre är den allt för gigantisk till min dotter, Så nu sitter jag med en förliten LEGO overall i 74 och en för tunn po.p i 80 och en förstor didrikson som jag lånat ut till en 2 1/5 åring. Jag vill ha en overall som är bra i storlek 86 som är 86. Eller en stor 80 (men inte didrikson som är gigantisk) jag ger upp..... sen har jag nån avition mot att gå till affär då jag är tradera beroende...
  • iser

När ska man lägga ut skaljackor och fleece? Är det nu eller senare i vår? sen undrar jag om det är allt för dumt att lägga ut vinteroveraller nu? O , kära Tradera orakel svara (Är lite less att jag altid frågar er om saker men inte kommer med några bra super tips)

• iser

När tror ni att det är bäst att lägga ut pop skaljackor och windfleece? Börjar ju komma upp sånt nu, men jag tänker att det kanske är bättre när folk känner av att våren är påväg.

• iser

Tack för svaren om skaljackor och windfleece. Då kanske jag ska slänga ut dem snart

En annan sak jag funderar på är vilka regler som gäller angående fraktpris. jag budade hem en tröja väldigt billigt nu och tittade inte på frakten. Det var 30 kr med posten vilket är ganska orimligt för en tunn tröja i storlek 80. Iofs spelar det ingen roll egentligen, men jag bara undrar om man får göra så?

• iser
    LillTussen skrev 2011-02-11 21:53:46 följande:
    Jag lade ut 22 annonser med lillans gamla kläder igår, och buden är redan uppe i 50 kronor. Det är ju 13 dagar kvar! Jag hoppas det går bra, jag har utropspris 1 krona på allt. Jag har inga märkeskläder så jag tror inte det blir några stora summor ändå. Men en vintage stories klänning från kappahl har gått upp en del. Jag var lite osäker på sommarkläderna men det verkar som om det ska gå bra.
    Jag tror att jag hittade dig som säljare. Ska bli spännande att se vad din vintage stories klänning landar i. Funderar själv på att slänga ut en likadadan snart. Så mycket fint du hade. Om jag hade haft en dotter i den stoleken hade jag budat på massor.
  • iser
    Odella skrev 2011-05-04 19:03:18 följande:
    Verkar som om tradera nollställt besöksräknaren eller är det bara mina? En hade haft över 200 besökare igår och idag står det att bara 5st har kollat på samma auktion? Ja det spelar ju ingen roll bara nån budar :)
    Samma här!
  • iser

jag är ingen expert. men marimekko brukar väl oftast ha en väl synlig liten lapp där det står namnet? Åtminstone inne i väskan.

• iser
    ominte skrev 2011-05-20 12:18:07 följande:
    ja exakt...det här är inte ens bommulstyg, det är nån form av nylonaktigt. Nu har jag iaf skickat ett mail till säljaren med en fråga och en liten hint
    Köpte nämligen en likadan på loppis för en tjuga och det står inget om marimekko..
    berätta sen när säljaren svarar. var nu inne på marimekkos hemsida och alla väskor som de hade där hade iallafall lapp.
  • iser

Jag undrar hur ni skulle gjort i min situation. Jag hade avslut på mängder med auktioner nyligen och jag är noga med mina syningar. Men nu när jag hållt på att packa kläderna så märkte jag att det på ett plagg har det kommit en fläck. Antagligen måste det varit något i påsen för fläcken är inte med på bilden i auktionen. Köparen har varken betalat eller hört av sig.  Men jag mailade henne iallafall och berättade. Tog en bild av fläcken och erbjöd att hon kan strunta i att fullfölja köpet eller betala en mindre summa. Jag hoppas bara att det inte anses som att föra affärer utanför traderas regler? På sätt och vis önskar jag i mitt stilla sinne att hon inte vill ha plagget längre eftersom det har lite affektions värde.

• iser

Hur tänker ni angående utroppspris? Jag brukar lägga allt på utroppspris 1 kr men det kanske är lite dumt?

• iser
    Tessou skrev 2013-03-23 10:04:19 följande:
    Hur går det för era auktioner? Tycker det märks att folk har pengar igen, efter Julhelgerna..

Mina går bra, men önskar att jag blev av med mer av sonens kläder än mina...
    Just nu har jag ganska många auktioner med barnkläder ute och tycker att det går ganska bra. De flesta kläderna är ej märkeskläder och landar ändå på över 40 kr oftast.

Hur skulle ni göra med en Pop WF overall i mindre storleken? Skulle ni lägga ut den nu eller vänta till hösten?
  • iser

Jag är dock bli lite förvånad över att ganska fula (enligt mitt tycke) HelloKitty kläder går för mer än fin  Pop-klänning.

Svar på tråden Traderatråden nr 16