Inlägg från: TheStar |Visa alla inlägg
  • TheStar

Traderatråden nr 16

Behöver råd om att lämna omdöme. Budade hem ett par rabattkuponger den första maj, betalade direkt. Förra veckan hade jag fortfarande inte fått dem, så då mailade jag och frågade och hon hade postat dem snabbt. Det rör sig om så lite pengar så hon kan inte ha haft någon anledning att ljuga om det, så de har väl helt enkelt kommit bort i posten. Hur gör jag nu med omdöme? Låter bli att lämna? Eller lämnar positivt tomt? Eller lämnar positivt men skriver något om att tråkigt nog kom de bort i posten? Lutar åt det sistnämnda IFALL att säljaren skulle försökt lura mig, så kanske framtida köpare reagerar om de inte heller får något. Eller är det fult?

• TheStar
    TheStar skrev 2010-05-16 20:28:36 följande:
    Behöver råd om att lämna omdöme. Budade hem ett par rabattkuponger den första maj, betalade direkt. Förra veckan hade jag fortfarande inte fått dem, så då mailade jag och frågade och hon hade postat dem snabbt. Det rör sig om så lite pengar så hon kan inte ha haft någon anledning att ljuga om det, så de har väl helt enkelt kommit bort i posten. Hur gör jag nu med omdöme? Låter bli att lämna? Eller lämnar positivt tomt? Eller lämnar positivt men skriver något om att tråkigt nog kom de bort i posten? Lutar åt det sistnämnda IFALL att säljaren skulle försökt lura mig, så kanske framtida köpare reagerar om de inte heller får något. Eller är det fult?
    Ingen som vill tipsa om hur ni hade gjort?

Och så en annan sak: Håller de på och fixar med prislistan just nu? Dels ser det mysko ut i själva prislistan: Först står det att "OBS! Från och med 1 juni 2010 införs ett tak på antalet annonser som innefattas av 0 kr i osåltavgift. En säljare kan då lägga ut max 100 annonser per månad med 0 kr i osåltavgift vid utropspris 1-9 kr. Därutöver blir osåltavgiften 3 kr/auktionsannons.
    "
    Men nere i själva prislistan står redan denna regel med. Skumt. Dessutom har jag själv inte lagt ut 100 auktioner ens sammanlagt under hela min Traderatid, men när jag nu ska lägga ut en med utrop 9 kr så står det att det kommer att bli osåltavgift på 3 kr... Läge att kontakta T?
  • TheStar
    x karin76 skrev 2010-05-17 14:44:18 följande:
    Glömde fråga, har du satt Köp-Nu-pris? För i sånt fall blir det osåltavgift oavsett utropsnivå.
    Nej - fast det kanske räknas som specialfall i det här fallet: Jag lade upp en auktion med köp-nu och utrop 29 för ett tag sen, den blev inte såld. Så nu klickade jag på Lägg upp igen och ändrade till utrop 9 (vill bli av med den ). Tycker att det borde räknas som en ny auktion då, eller? Eller måste jag lägga upp hela auktionen igen, fota om (eftersom jag inte varit smart och sparat bilder) etc.? Låter inte logiskt.
  • TheStar

Haha - bra med tips om gratisauktion. Synd bara att man läste det så sent. Men fram med kameran och vips fick jag ut en auktion med nästan en halvtimme till godo Sen blev det ju då inte världens bästa avslutstid... Men om någon är intresserad av scrapbookingsaker så får ni gärna kika in.

• TheStar

Å - behöver hjälp av någon Schenkerkunnig! Det blir ju nya priser i morgon, sågot som jag inte visste när jag lade ut auktioner förra veckan. Två gick ut idag och då chansade jag och gick direkt in och bokade frakt för att få till det lägre priset. Har betalt med visakort. Men måste jag nu lämna in idag också eller räcker det med att jag har bokat och betalt idag? Riskerar ju att bli av med schenkerpengarna om köparna inte betalar, men om de nu inte skulle göra det så vill jag ju i alla fall inte ha skickat sakerna också, liksom... Kan jag vänta med att lämna in tills jag sett deras betalningar?

• TheStar
    snappi81 skrev 2010-05-31 15:19:49 följande:
    Nej du behöver inte lämna in det direkt bara för du bokat.
    x karin76 skrev 2010-05-31 16:33:50 följande:
    Du behöver inte lämna in paketet samma dag som du bokar, det är inget problem att vänta några dagar.
    Tack för svar! Tyckte det lät rimligt att man kunde vänta men blev plötsligt nojig
  • TheStar

Har råkat ut för en spännande motsats till köpare som inte lämnar omdöme: En köpare som lämnat omdöme redan innan jag hunnit posta varan (hon betalade idag)...
    Undrar om det verkligen var meningen. Kanske lämnade hon på flera samtidigt... Vore spännande att veta vad hon satt på staplar för t.ex. leveranstid - ska jag posta i morgon som jag tänkt eller bör jag dra ut på det hela Nåja - fick ju positivt omdöme i alla fall och dessutom med trevlig kommentar om "En mycket bra säljare". Hihi.

• TheStar

Är det fler som inte kan lägga upp annonser? Överhettning på servern eller? Jag har aldrig haft problem förut, men nu lyckas jag i vissa fall inte lägga till en bild och om jag kommer så långt att jag klickar på förhandsgranska så får jag meddelandet:

"Något gick fel!

Åtgärden kunde inte slutföras, vänligen försök igen."

Någon idé att kontakta supporten - de lät väl knappast hinna göra något innan det trevliga erbjudandet om osåltfritt går ut?
Svar på tråden Traderatråden nr 16