• liv10

Traderatråden nr 16

Zvartaliljan skrev 2010-09-18 12:02:40 följande:
    varför har du inte gett henne något då? Hon har ju betalt och därmed gjort sitt...

Jag är rätt dålig på att lämna omdömen, mest för att jag har så supermånga att lämna. Så jag brukar avsätta en tid ibland för att lämna massor på en gång, och ibland tar det ett bra tag efter auktionsavslut innan jag hinner det. Men jag kräver aldrig av köpare att lämna omdöme före mig...säljaren ska lämna omdöme när köparen gjort sitt, alltså betalt, och köparen ska lämna när h*n fått varan...ingen ska vänta in den andra tycker jag.
    så gör jag med. tycker det är lite konstigt att vänta in köparen först, om de har betalat har de ju uppfyllt sin del av avtalet och bör få ett pos omdöme.

nåt som stör mig ännu mer är om säljaren ger köparen neg för att de vill reklamera eller nåt annat- som köpare har de all rätt att inte tycka varan uppfyller det de trodde, har sett folk som gett neg för att de upplevt köparen som "krånglig"- det skulle jag aldrig göra så länge köparen uppfyller det avtal de ska- dvs betalar eller skickar varan åter om de tycker att den inte uppfyller det de förväntat sig. Visst kan det vara surt att få tillbaka en vara- men sånt är ju livet- alla har ju olika uppfattning om vad som är godtagbart eller inte när det gäller skick osv.
  • liv10
    Mawe123 skrev 2010-09-18 13:05:31 följande:

När jag säljer något lämnar jag mitt omdöme efter att köparen har lämnat sitt omdöme. Detta för att jag då anser att affären är klar. Jag tycker inte att affären är färdig bara för att jag fått betalt.. men när köparen har mottagit varan och genom att lämna sitt omdöme godkänt varan då lämnar jag mitt omdöme.

Det kanske är fel av mig att tänka så -men jag tror vi är många som gör såhär.

tycker inte det är fel alls. jag bara förklarade hur jag tänker- fast å andra sidan är jag kanske lite godtrogen som tror att om ingen hört av sig så är allt OK och de har fått min vara..... kanske borde börja tänka som du- att de inte bekräftat att köpet är klart förrän de lämnar omdöme, du hade ju en klar poäng.
  • liv10
    Underbara ungar skrev 2010-10-09 09:46:44 följande:
    Hon har 8 neg och samtliga är pga ej skickad vara men sen har hon typ 200 positiva också. Hon skyller alla neg på "postens slarv" och det kan hon inte stå till svars för. Knappast troligt att posten slarvar 8 ggr med samma person.
    Saken i fråga kostade allt som allt 102 kr, så det är ju ingen jättesumma.
    Länge sen och länge sen, det är ju inte flera månader, men gott och väl 14 dagar.
    har du kollat med henne om hon skickat det och när?

måste säga att det är många paket som försvinner faktiskt (vi skickar några hundra i månaden).  de flesta brukar dyka upp om man gör en reklamation (fråga mig inte vars de ligger och skräpar i väntan på den...) men endel försvinner bara spårlöst. så om hon skickat flera hundra paket är det inte alls omöjligt att 8st försvunnit faktiskt.... be henne göra en reklamation först, eller så gör du en hos Posten, men då måste du veta om/när hon skickat det samt vartifrån.

hoppas det löser sig!
  • liv10

vad ger man för omdöme tillbaka till en köpare som ger neg med motiveringen "extremt långsam leverans"
    vi skriver att man får räkna med minst en veckas lev tid då vi har jättemycket paket att skicka hela tiden, detta paket tog 2,5 vecka att nå köparen- då har posten tagit nästan en vecka på sig dessutom.

jag känner att vi skickat henne en fin vara, visserligen tog det lite ä'ngre tid än en vecka, men om hon bara frågat oss hade vi kunnat få förklara att den var skickad ca 7dagar efter betalning (jag vet att endel är superdupersnabba härinne- men vi har en vecka som satt pack-tid pga hög arbetsbelastning.)

jag har god lust att skriva att hon hon är otrevlig och ge neg tillbaka- så barnsligt jag vet- men hon har ju fått sin vara hon bet för- i superfint skick och till kanonpris- sen om det tog ca 1 vecka längre än vad hon hoppats på känner jag inte borgar för att ge oss neg (speciellt eftersom det var posten som faktiskt dröjt)

vad gör ni såna gånger? struntar ni bara i att lämna omdöme?

• liv10
    Labolinas skrev 2010-10-14 12:51:53 följande:

Jag har en köpare som vann auktion för två dagar sedan, men har inte hört ett pip från henne om att hon gjort inbetalning på mitt konto (har gräns på att jag vill ha betalning på mitt konto senast 3 dgr efter avslutad auktion). Mailade henne idag och frågade om hon kanske inte fått det automatiska vinnarmailet och att jag kunde maila över uppgifterna hon behöver för att kunna betala....Hur gör ni andra i sådana här fall, ligger ni på även efter er "betalningsgräns" eller kör ni på & lägger ut på auktion på nytt? Kontaktar man tradera också så att man slipper betala för ny auktion iom att köparen isf sabbat första auktionen så att säga?

jag skickar en trevlig påminnelse nån dag efter betalningsgräns, sen brukar jag vänta 2-3 dagar till och har ingen bet inkommit då så skickar jag ett mail att om inte betalning inkommit om 2 dagar så kommer jag lämna neg om inte köparen fullföljer köpet.
    har aldrig hänt att nån inte betalat då, ofta har folk glömt bort det, inte haft tid mm- har själv varit med om att min bankdosa slutade funka när jag skulle betala en autkion- och det tog en vecka att få en ny- som tur var var säljaren förstående.
  • liv10
    Jontesfru skrev 2010-10-21 17:30:55 följande:

vad säger ni om det här?

Jag sålde en tröja den 29 september. Den 6 oktober fick jag betalt, den 7 okt.  postar jag det. Får ett positivt omdöme den 8 oktober. Idag får jag ett mail att hon inte fått tröjan. Varför gav hon mig positivt omdöme då???? Kan någon förklara detta för mig? Jag förstår inte.

låter ju mycket märkligt....... om du fått pos hade jag nog ifrågasatt henne. Maila och fråga varför hon gav dig pos omdöme isåfall? Kanske hon blandat ihop din auktion med nån annan?
    Jag brukar aldrig tjafsa om varan är "försvunnen" utan bet alltid tillbaka pengar, men om jag fått pos nån vecka innan skulle jag nog dra öronen åt mig.....
  • liv10

hahahahaha så otroligt roligt!

menar hon att nån lagt ut auktioner i hennes namn, skickat grejerna och bara satt lite för lite frimärken eller skickat kantstötta varor för skojs skull.... WHY?!?! 

hihi man måste ju ändå imponeras över den ursäkten 

• liv10

jag fick ett kontigt mail idag från tradera. de har skrivit att de uppmärkasammat att jag har många missnöjda kunder?! Jag har 148 positiva omdömen och ett negativt. De varnade för att om vi nte bättrar oss så kommer vi bli avstängda?! Jag har mailat deras kundtjänst men inget svar.
    Nån som har nån aning om vad det betyder?!
    Min e-post skrev att det var ett skräppost som "efterliknar" en sida du brukar använda, men värdör isåfall?!

jag fattar inget....?

• liv10
    liv10 skrev 2010-11-26 14:12:11 följande:
    jag fick ett kontigt mail idag från tradera. de har skrivit att de uppmärkasammat att jag har många missnöjda kunder?! Jag har 148 positiva omdömen och ett negativt. De varnade för att om vi nte bättrar oss så kommer vi bli avstängda?! Jag har mailat deras kundtjänst men inget svar.
    Nån som har nån aning om vad det betyder?!
    Min e-post skrev att det var ett skräppost som "efterliknar" en sida du brukar använda, men värdör isåfall?!

jag fattar inget....?
    oj så mycket stavfel. ber om ursäkt, skriver med en ettåring i famnen
  • liv10

4.9 i allt utom lev.tid där är det 4.1- men vi har skrivit ut i alla autkioner att vi har ca en veckas lev.tid och det håller vi- så jag vet inte varför den är låg fakitskt?

Svar på tråden Traderatråden nr 16