• liv10

Traderatråden nr 16

charmmiss skrev 2011-03-31 23:01:27 följande:
    hon fick faktiskt neg tillbaka, mailade henne först om att vi skulle lösa det, men fick inget svar, så nu lämnade jag negativt med motiveringen
    konstig köpare som lämnar negativt utan orsak, läs på om traderas regler!

detta för att hon ska fatta att man inte ger ett neg så lättvindigt.
    ja man kanske ska börja lämna neg tillbaka, har fått 3st neg som alla känts väldigt omotiverade. har aldrig lämnat neg tillbaka. men nu kanske jag skall börja med det.

en sak stör mig dock, hade en köpare som köpt tre saker av mig, hon väntade till sista dagen med att lämna neg på ALLA TRE så att jag inte hann lämna omdöme tillbaka.... så jäkla fult!
  • liv10

OK; hur hade ni gjort här då?

köpare köper en tröja, jag upptäcker när den skall skickas att den är slut (vi har uppgett fel färg i annonsen!), med köpare det, säger vilken färg som finns och erbjuder den eller pengar tillbaka. köparen vill ha pengar åter, jag sätter in dem direkt.
    får neg idag med motiveringen "tröjan jag köpt fanns ej, frågar om jag vill ha en annan?! har fått pengar åter"
    tycker det känns trist, vet ju att jag självklart gjort fl- och att köparen säkert är besviken- MEN jag har ju gjort mitt bästa för att lösa det iaf. vad lämnar ni för omdöme tillbaka en sån gång?

• liv10
    StaffenAssar skrev 2011-04-01 22:51:00 följande:
    Jag har varit med om att två paket försvunnit för mig, det ena försvann då det var inbrott i brevlådan (sjukt men sant) samma kväll (postar alltid innan tömning sedan dess) som jag postat och det fick jag reda på efter en del luskande ett par veckor senare. Då betalade jag tillbaka halva slutbudet till köparen, hon stod för frakten som var ungefär lika mycket som mina avgifter till tradera för auktionen, det kändes rättvist. Det andra har jag ingen aning om vad som hände med, men köparen frågade aldrig om ersättning och det gällde inte en så stor summa, så då betalade jag inte tillbaka något. Jag efterlyste dock båda paketen både på pts och posten och lämnade ärendenumren vidare till köparen. Har dock hört att posten är riktigt seg på sina ställen just nu, så jag tycker absolut att du ska avvakta ett tag till, det finns chans att det dyker upp. I höstas hade jag en köpare som bodde ca 5 min bilväg härifrån, men paketet kom inte fram förrän nästan två veckor efter att jag postat, så posten kan strula också. Håller tummarna för att ditt paket dyker upp nästa vecka!
    måste bara berätta om en köpare jag hade, hon sa att hon inte fått paketet. jag gjorde en reklamation hos Posten och vi avvaktade en vecka- sen skickade jag henne en ny vara (hade fler på lager hemma)- vad händer?! jo jag får neg omdöme med orden "sen leverans"- fy fasen så fräckt!!! jag vet ju egentligen inte om hon ljög om att den första varan inte kom fram! tyvärr väntade hon med omdöme till sista dagen- så jag kunde inte lämna nåt tillbaka!
  • liv10
    ominte skrev 2011-04-01 23:14:18 följande:
    Skrev du inget mail till henne? Fy vad jag hade blivit arg och skrivit nåt riktigt argt mail till henne!
    nej, jag orkade bara inte.

men ibland undrar man ju varför man ens försöker vara schysst.....

tur att de flesta köparna är så gulliga!
  • liv10

nu gjorde jag slag i saken och lämnade neg på de som gett mig neg fastän jag gjort mitt bästa som säljare att lösa situationen. fick spydiga kommentarer- men men......

from nu skall jag börja lämna neg tillbaka när folk slänger neg omkring sig utan att ha orsak till det.

• liv10
    star67 skrev 2011-04-06 19:55:32 följande:
    hon har betalat o fick vara hem o hon såg varifrån den är och kollade priset men den är slutsåld bara den finns på hemsida om man går till kassan står slutsåld varan kostade 299 kr och nu den är på rea för 75 kr men som sagt inte kvar längre. hon skrive att det är bland det värsta hon har råkat ut för. jag hade lagt vara för 1 kr. men kanske jag ska erbjuda henne skicka tillbaka den!!
    nej det tycker jag inte. ibland får man ta ett neg. skriv en saklig kommentar till och lämna neg tillbaka.
    det är ju hon som budat det hon tyckte varan varit värd, man kan inte sura för att man hittar den på rea sen.... HELKNÄPPT!
  • liv10

nån annan som funderat på detta, jag är ganska ny på trader aoch SUPERNOGA med allt.

jag skickar ALLTID samma dag som pengar kommer in.

jag väger allt och frankerar själv.
    jag svarar på mail flera gånger per dag- dvs man får ALLTID svar samma dag om man inte skrivit till mig jättesent på kvällen.

ÄNDÅ har jag 4,8 på stapel leveranstid, och 4.9 på allt annat.

känns så orättvist- jag borde ha 5.0 på allt- för bättre än såhär kan man inte sköta sig i mina ögon? hur gör folk när de betygsätter egentligen?

det är bara störande, och faktiskt blir det ju rent missvisande kan jag tycka....... eller vad tycker ni andra?

• liv10
    Cajsalisa14 skrev 2011-10-22 21:17:55 följande:
    Jag blir så less på en del köpares omdömen!
    Jag skickar ALLTID varan samma dag jag får in betalningen. Jag gör paketen så lätta och platta som möjligt och tar ALDRIG ut mer än postens (alt Schenkers) porto. 
    Ändå har jag bara 4,8 i omdöme på dessa båda staplar!!? Att man kan tycka olika om varans skick kan jag förstå, men inte att man sätter lägre betyg på fraktkostnad och leveranstid när det inte går att göra det snabbare och billigare....
    Ska jag skicka varan gratis innan betalning kommit in - eller vilka krav har köparna???
    jag har EXAKT samma problem.

dessutom tycker jag hela systemet är OSERIÖST då en köpare får typ gult om de sjunker under 4,6 eller nåt och om en köpare satt en 4:a så är det ju egentligen ett rätt bra betyg?

just nu har jag 4,9- men jag stör mig som fasen på att betygsssystemet är otydligt- om köpare ger en 4:a som egentligen är helt OK så anser ju tradera att allt under 4,6 är oacceptabelt. Och en 4:a (om man tittar på alternativen) är ju en nöjd kund?! grrrrr. bara så irriterande!
  • liv10

Hej!
    Lite akut hjälp tack!

Har en köpare som vunnit 4 auktioner av mig, alla på köp nu. Innan hon köpte dessa grejer så ställde hon ungefär tvåhundra frågor och jag svarade på alla hennes mail.

Nu fick jag ett mail att hon anser affären vara avbruten då hon inte fått mail om samfrakt. Saken är den att det sista mailet jag fick från henne innehöll massor av frågor om andra varor jag har ute på auktion- så jag tänkte att hon antagligen ska köpa mer.

Nu säger hon att hon tycker det är säljarens ansvar att maila om samfrakt och eftersom jag inte gjort det så har hon redan köpt grejerna någon annanstans.

Jag svarade att jag inte tycker affären är avslutad och att hon kunnat höra av sig om samfrakt själv till mig när hon handlat klart. Då svarade hon att hon hört av sig om det men att jag struntat i att svara......

Jag har gått igenom ALLA mail, både i papperskorg och skräppost och det finns inget mail från henne ang samfrakt.

hon säger att hon lämnar pos om jag gör det trots att ingen affär blev av.....?!

VAD SKA JAG GÖRA?!                    

• liv10

hon har handlat alla varorna olika dagar, men den senaste för 10 dagar sen. Men eftersom hon efter det mailat om massa frågor om mina andra pågående auktioner har jag tagit för givet att hon funderar på att köpa mera.....

• liv10

ja, jag får väl göra en kreditering- tycker bara det är så trist att hon har en anklagande attityd och menar att det är självklart att hon hunnit köpa väskorna på annat håll.....

i mina annonser står det att man ska höra av sig om man vill ha samfrakt när man handlat det man vill- och hon har inte hört av sig. Hon påstår att hon gjort det, men skickar man inte ett mail till om man inte får svar innan man bryter avtalet?

trist. har aldrig varit med om detta förut så jag blev lite ställd.

• liv10

en snabb fråga till er som är vana traderare.

jag blir inte klok på betygsystemet?! har 4,9 på allt utom levtid där jag har 4,8. grejen är att på nästan ALLA mina omdömen (har 120st) står SUPERSNABB leverans. varför skulle de då dragit ned betyget? det har aldrig ändrat sig heller, det har varit 4,8 sen jag kom upp i typ 10 betyg. jag börjar undra om det är nåt skumt? varför stiger det inte?

hade en missnöjd köpare där jag tyvärr skrivt ut fel mått på en grej- då rasade mitt betyg på objektsbeskrivningen ner till 4,7- men det tog ju bara några köpare så var det på 4,9 igen. men lev rör sig aldrig?!

nån annan som funderat på samma sak?

(trivialt jag vet, men nu när jag börjat fundera på det kan jag liksom inte släppa det)           

• liv10
    Bellabelize skrev 2011-12-11 08:22:39 följande:
    .. Oops :)
    Jag har skickat samma dag eller dagen efter att pengarna suttit på kontot, inte tagit ut extra frakt trots att jag använder mailingbags och jag använder mig av Traderas automatiska vinnarmejl samt att jag mejlar direkt när jag skickat. Ändå har staplarna sjunkit :(

Funderar på att skriva ut i vinnarmejlet att jag hellre avstår omdöme än att köparen ska sätta något godtyckligt.

jag känner precis samma. tycker de där staplarna är ett skämt.
    de är otydliga, godtyckliga och säger ingenting egentligen. jag är såååååååå noga med att vara snabb, svara på alla mail, sätta exakt antal frimärken som jag uppgivit och ändå får jag aldrig fullt på en enda stapel.

det stör mig som fasen! 

nu ska jag förresten ta och skicka ett mail till tradera om det.    

• liv10

jag försöker kontakta tradera. fyller i deras formulär och trycker skicka. men formuläret kvarstår och jag får ingen som helst bekräftelse på att det gått iväg?!
    har de någon mailadress eller måste man gå via formuläret?

• liv10
    hallonpannkaka skrev 2011-12-14 08:28:39 följande:
    Jag funderar på hur jag ska lämna omdöme i denna affär, tips tack :)

Jag vann en Didrikson-jacka förra veckan, för 77 kr (utrop 75 kr). Enligt annonsen skulle den vara i nyskick.
    Fick vinnarmejlet, men utan kontouppgifter. Avvaktade ett par dagar för att se om det skulle komma ett separat vinnarmejl, men hör inget från säljaren. Mejlade honom efter ca 2 dgr, får då till svar att han hade mejlat mig men att det "måsta ha kommit bort". Han bifogar sina kontouppgifter, men skriver inte vilken bank han har. Jag googlade på clearingnr och kom fram till att det förmodligen var Swedbank som gällde men det kändes ändå lite som en chansning när jag gjorde överföringen.
    Jag mejlade säljaren igen och bekräftade att jag hade betalat, fick då till svar att dom var sjuka nu och han skulle skicka jackan när dom var friska igen.

Igår dök jackan upp, smutsig och allmänt ofräsch. Tvättar man inte ens ett plagg innan man skickar det? Och
    jag hade inte sålt jackan som nyskick utan snarare som begagnad.
    Säljaren har gett mig ett fint omdöme, men jag tycker att affären kunde ha skötts mycket smidigare från hans håll. Fine att dom var sjuka o s v, men att dom skickar en smutsig jacka i ett paket tycker jag är under all kritik.
    Frågan är om man ska vara snäll och ge ett bra omdöme, trots att man är något missnöjd?
    jag tycker man ska följas traderas råd innan man lämnar neg, dvs man kontaktar säljaren först och påtalar vad man har för synpunkter.

sen är ju frågan, är den sliten och i dåligt skick eller är den "bara" smutsig?

om den är i fint skick förutom att man måste tvätta den så hade jag inte lämnat neg, däremot skrivit i kommentaren att den tyvärr inte var tvättad.

neg lämnar man enligt mig om man absolut inte kan enas, eller om varan uteblir eller absolut inte motsvarar beskrivningen.

att den är smutsig är trist som fasen (och grymt dåligt!) men jag skulle inte lämne neg om den är fin i övrigt. du har ju trots allt fått den och om den förutom smutsen motsvarar beskrivningen så är det inte riktigt skäl för neg. neg är ju trots allt till för att varna andra för såna som luras mm i mina ögon.            
  • liv10

men gah! 

har en köpare som köpt 5 auktioner av mig för över en månad sen. det har vart det ena med det tredje, massa frågor, ska jag kanske buda på nåt mer, kan jag invänta lön osv osv. TILL SLUT i fredags fick jag betalt efter 4 v.

idag kommer ett surt mail

"jag fick intrycket av att du postar när du ser betalning, jag betalade i fredags och nu är det onsdag. Om varorna inte kommer imorgon kommer jag lämna neg"       

jag har ju låtit henne vänta 4v med betalning, och hon hotar mig med neg efter 3 arbetsdagar?! 

har inte ens svarat på hennes mail, hennes varor gick iväg först igår eftersom jag inte åker till schenkers inlämningsställe varje dag, (alltså inom min uppgivna gräns- att jag skickar inom 3 dagar efter betalning)

suck. blev bara på så dåligt humör, ibland får man verkligen ingenting för att man försöker vara schysst och förstående.

• liv10
    star67 skrev 2011-12-17 20:09:25 följande:
    det är en bit långt från oss men jag kanske kan göra det men -är r-ädd att åka utan att hitta dem, hon svårar inte på mail nu igen!!Skrikandes

jag skulle nog ändå betalat henne 40kr om hon levererar dem till dig och det är en bit att köra. Oavsett om hon ev har ärende till din stad eller inte så kan man inte riktigt räkna med att få dem hemlevererade utan extra kostnad. 
    Det är ju inte alla som vill ha folk som hämtar saker hos dem, så om hon inte vill att du kommer förbi henne får man nog respektera det. 40kr blir väl ändå billigare än Posten´för ett par skor?

hellre betala 40kr och få sina skor än att vägra betala för leveransen och bli utan skor..... eller?

• liv10
    star67 skrev 2011-12-26 13:38:29 följande:

någon har ett tips på hur ska jag göra för att få skorna jag vunnit för ca en månad sen?? säljare svårar inte på tel och inte på mail hellre, hon har kontaktat mig en gång efter att hon har fått tradera påmenelse mail och hon sa att hon skickar skorna är bäst, men jag vågar inte det är jätte svårt att man få kontakta henne! det är hennes kille konto och han har svårat en gång på tel och sedan han har inte svårat. jag hade kontakt med henne innan jag vinner skorna, ifall om hon kan skicka med schenker och det var oky. eller om jag kan hämta dem, det står även på auktion att man kan hämtas. nu jag tror inte att jag hinner få dem till nyår med schenker, med posten står 80 kr frakt. men nu jag vill hämta dem men hon svårar inte!!
    dem bor 45 min långt från oss.problemet är att jag har inte några skor till nyårSkrikandes

får man åka och knacka på dörren??

jag har varit med om samma sak fast som säljarens situation.

Jag accepterar avhämtning, men för mig innebär det att man hämtar varan inom de 5 dagar jag har som betalning- efter 5 dagar vill jag ha pengar på kontot och skicka varan om den inte är hämtad eftersom jag inte vill ha auktioner som drar ut på tiden för att vi inte kan hitta en tid som passar för oss båda.

om du inte kunnat hämta den inom skälig tid (inom en vecka enligt mig) så är det bara betala till hennes konto och så får hon skicka den. det är ju trist om ni inte kunnat avtala en passande tid för båda- men det är sånt som händer.

antagligen är hon lika iriiterad på dig för att du vägrar låta henne skicka dem och inte betalar utan absolut vill hämta dem trots att hon sagt att de är borta över jul och nyår..... 

Svar på tråden Traderatråden nr 16