• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • aLttjolajban
    aglili skrev 2010-07-07 13:23:55 följande:
    Rensade hemma igår. Har massor av grejer att sälja, men frågan är om det är lönt nu i sommar. Allt från vinteroveraller till solkläningar.
    Jag har oxå rensat här hemma
    Det blev en hel del barnvagnstillbehör,men det slängde jag ut superbilligt på Blocket,även där går det trögt

Det som går bra på T nu är ju populära 70-tals tyger,symaskiner,mobiler

Jag ska försöka knåpa ihopp auktioner med avslut runt lön,fast då är väll folk panka efter semestern?
  • StaffenAssar
    aLttjolajban skrev 2010-07-07 13:39:36 följande:
    Jag har oxå rensat här hemma
    Det blev en hel del barnvagnstillbehör,men det slängde jag ut superbilligt på Blocket,även där går det trögt

Det som går bra på T nu är ju populära 70-tals tyger,symaskiner,mobiler

Jag ska försöka knåpa ihopp auktioner med avslut runt lön,fast då är väll folk panka efter semestern?
    Jag tycker blocket går bra! Jag la ut annons i måndags och fick vagnen och en varukorg sålda till olika köpare igår och har två köpare som kommer ikväll för att köpa lite tillbehör   Så det enda jag helt säkert har kvar att sälja i annonsen är en sittdelsbas och bagclips, 2 saker av totalt 8! Så här snabbt brukar det aldrig gå på blocket... Fast det hänger ju förstås på att de som kommer idag vill köpa sakerna också, men annars har jag mail från andra som var intresserade. Mycket roligare än seg-tradera! Så jag tar nog traderapaus till augusti...
  • 7småtroll

Jag har också problem med köpare som inte betalar eller står för bud. har även problem med säljare som ljuger om skicket på kläderna och hem får man kläder som knappt duger till dagis fast de bara hängt i garderoben enligt säljaren.

Väntar bet från en auktion som avslutades den 16 juni och en som avslutades 23 juni. Den första köparen hävdar att hennes bank bara godkänner mitt clearingnr och inte kontonr. Konstiogt att andra har betalt då! Den andra hävdar efter taktisk budning i sista minuten kl 22 på kvällen att det är hennes 6-åring som budat hem plagget. För hon vill självklart inte köpa en body med fläckar. Antar att hon budat hem bodyn och sedan sett att jag skrivit svaga fläckar. Eftersom jag inte vill ha ut auktioner nu på sommaren så kan jag inte kreditera avgifter och vill att hon åtminstone står för dessa.

Har skickat påminnelse till båda och ikväll är det dags för sista hot-mailet! Sätter negativt sedan!

Har dock problem med att folk inte betalar och efter att jag satt negativt så kommer det snart ett negativt tillbaks. Inte kul att numer ha 98% positiva omdömen. Jag tycker moralen har minskat rejält på tradera!

• Mamma till Simon
    StaffenAssar skrev 2010-07-07 13:53:10 följande:
    Jag tycker blocket går bra! Jag la ut annons i måndags och fick vagnen och en varukorg sålda till olika köpare igår och har två köpare som kommer ikväll för att köpa lite tillbehör   Så det enda jag helt säkert har kvar att sälja i annonsen är en sittdelsbas och bagclips, 2 saker av totalt 8! Så här snabbt brukar det aldrig gå på blocket... Fast det hänger ju förstås på att de som kommer idag vill köpa sakerna också, men annars har jag mail från andra som var intresserade. Mycket roligare än seg-tradera! Så jag tar nog traderapaus till augusti...
    Hmm Obestämd jag tycker inte det är nån fart på blocket la ut en  leandervagga och bumbo men inte ett samtal eller mail Rynkar på näsan
    Simon-Ludvig-Molly
  • Fins Mamma

har sex bud på sex olika auktioner av 29. blir tokig!!!!

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • aLttjolajban
    7småtroll skrev 2010-07-07 14:27:55 följande:
    Jag har också problem med köpare som inte betalar eller står för bud. har även problem med säljare som ljuger om skicket på kläderna och hem får man kläder som knappt duger till dagis fast de bara hängt i garderoben enligt säljaren.

Väntar bet från en auktion som avslutades den 16 juni och en som avslutades 23 juni. Den första köparen hävdar att hennes bank bara godkänner mitt clearingnr och inte kontonr. Konstiogt att andra har betalt då! Den andra hävdar efter taktisk budning i sista minuten kl 22 på kvällen att det är hennes 6-åring som budat hem plagget. För hon vill självklart inte köpa en body med fläckar. Antar att hon budat hem bodyn och sedan sett att jag skrivit svaga fläckar. Eftersom jag inte vill ha ut auktioner nu på sommaren så kan jag inte kreditera avgifter och vill att hon åtminstone står för dessa.

Har skickat påminnelse till båda och ikväll är det dags för sista hot-mailet! Sätter negativt sedan!

Har dock problem med att folk inte betalar och efter att jag satt negativt så kommer det snart ett negativt tillbaks. Inte kul att numer ha 98% positiva omdömen. Jag tycker moralen har minskat rejält på tradera!
    det som retar mig är alla köpare som inte lämnar omdömme1
    imorrn ska jag maila och påminna rnt 30 st som inte har lämnat omdömme
  • 7småtroll
    aLttjolajban skrev 2010-07-07 22:19:08 följande:
    Men att lämna omdöme är ju frivilligt. Vet många som inte orkar göra detta. Visst är det tråkigt att inte få omdöme om allt varit till belåtenhet men jag skulle aldrig maila om att få ett omdöme. Jag gör däremot som så att när jag köper så lämnar jag omdöme när jag får varan och har godkänt den. Som säljare lämnar jag omdöme när jag fått ett. Får jag ett "blankt" omdöme så ger jag detsamma tillbaks.
  • aLttjolajban
    7småtroll skrev 2010-07-07 22:29:20 följande:
    Men att lämna omdöme är ju frivilligt. Vet många som inte orkar göra detta. Visst är det tråkigt att inte få omdöme om allt varit till belåtenhet men jag skulle aldrig maila om att få ett omdöme. Jag gör däremot som så att när jag köper så lämnar jag omdöme när jag får varan och har godkänt den. Som säljare lämnar jag omdöme när jag fått ett. Får jag ett "blankt" omdöme så ger jag detsamma tillbaks.
    själv anser jag att en auktion är avsltad när både köpare och säljare har fått omdömmen
    Själv lämnar jag alltid omdömme på säljarna
    Riktigt trist att bara ca 50% har lämnat omdömmen,det gör ju att  man ser ut som nybörjare trots att man har sålt en hel del
  • Viktorsmamma
    aLttjolajban skrev 2010-07-07 22:19:08 följande:
    brukar baa påminna köpare om omdömmet vid dyrare köp, 300>

annars blir man självklart lite småsur att man inte får alla omdömmen....

påtal om omdömmen!

ska lämna omdömme på säljaren som sålde de SUPER tvättblekta Nova Star jeansen som det stod i objektbesk. "Fint skick" jag skulle själv skrivit  " synligt tvättblekta och lite noppiga muddar"

vad ska man skriva som bästa text och vad tycker ni man ska lägga staplarna på?

hon tog dessutom ut extremfrakt, som skulle gått på 24kr enligt vikten men tog 40kr
  • Olivers  Mamma
    Viktorsmamma skrev 2010-07-07 22:55:23 följande:
    brukar baa påminna köpare om omdömmet vid dyrare köp, 300>

annars blir man självklart lite småsur att man inte får alla omdömmen....

påtal om omdömmen!

ska lämna omdömme på säljaren som sålde de SUPER tvättblekta Nova Star jeansen som det stod i objektbesk. "Fint skick" jag skulle själv skrivit  " synligt tvättblekta och lite noppiga muddar"

vad ska man skriva som bästa text och vad tycker ni man ska lägga staplarna på?

hon tog dessutom ut extremfrakt, som skulle gått på 24kr enligt vikten men tog 40kr
    Sänka stapeln på obj.beskr så in i norden, detsamma på frakten.
    Sen skrivit ngt i i stil med:
    Fick ej vad jag betalade för, varken när det gäller vara eller frakt
Svar på tråden Traderatråden nr 16