• ingela0101

    Hjälp! Utomkveds?!

    Hej

    Jag förstår att du är jätteorolig. Jag har också haft ett utomkveds och jag började blöda väldigt tidigt (ca vecka 4) och gynekologen trodde att det var ett missfall. Jag blödde i 3 veckor innan jag fick åka akut till sjukhus och operation. Jag hade då fått blod i buken och de tog bort min ena äggledare.

    De borde absolut ta ett andra blodprov på dig så de har möjlighet att jämföra hcg-halten. Ett utomkveds går att även att blöda ut men det finns alltid en risk med att det sitter kvar. Jag tror att vården ibland väntar lite för att se ifall det släpper av sig själv. Men ifall du får akut ont ska de självklart åka in.

    En utbuktning på äggledaren borde kunna göra att ägget lättare fastnar där men det är bara min gissning. Vid ett utomkveds kan man blöda en hel del och även ha kramper i magen. När jag började få akut ont så kunde jag inte resa mig upp utan gick framlutad hela tiden.

    Men var lugn, det behöver självklart inte vara detta! Men får du väldigt ont så åk in. Och övertyga läkaren att du absolut vill ta ett blodprov till.

    Hoppas att det löser sig för dig, lycka till!

  • ingela0101

    MatUl:

    Jag har inte lyckats bli gravid än men detta hände för 3 månader sen så vi fortsätter kämpa. Är dock självklart jätterädd för att det ska hända igen för den smärtan var inte roligt att uppleva... Jag blev också besviken på sjukvården som vid 2 tillfällen inte lyckades upptäcka att det var ett utomkveds. De var helt inställda på att det var ett missfall och jag litade såklart på dem. Jag hade inte en tanke på att det var utomkveds.

    Vid mitt andra besök fick jag lämna blodprov och skulle sedan komma tillbaka en vecka senare för ett andra blodprov. Jag fick dock akut ont bara ngn dag efter det första provet och fick åka in akut så det andra blodprovet hann jag inte ta. Jag anser att det hade varit betydligt smartare ifall de hade bett mig komma tillbaka efter 2 dagar för ett andra blodprov. Kanske hade de då kunnat rädda min äggledare.

    Lycka till som sagt! O uppdatera gärna så vi får höra hur det går.

  • ingela0101

    Pregga: Jo, man blir förbannad. Men tyvärr inte så mkt man kan göra nu. Jag försöker tänka positivt och tänka på att man har 2 äggledare för att den andra ska kunna ta över ifall det blir fel på den ena.

    Blossi: Någon annan har tidigare skrivit den här listan:
    Veckor efter senast mens     (hCG i mIU/ml)
    3:  5 - 50
    4:  4 - 426
    5:  19 - 7 340
    6:  1 080 - 56 500
    7-8:  7 650 - 229 000
    9-12:  25 700 - 288 000
    13-16:  13 300 - 254 000
    17-24:  4 060 - 165 400
    25 - 40:  3 640 - 117 000

    Men det är tydligen väldigt individuellt och behöver inte alls se ut som ovan. Lycka till!

Svar på tråden Hjälp! Utomkveds?!