• Bling

Slidväggsframfall

Någon som haft det och kan berätta hur det känns och vad man gör åt det?? Kan det gå över av sig självt??

• Svar på tråden Slidväggsframfall
  • Bling

Jag vet inte om jag har det men gissar på något slags framfall... Födde barn för en månad sedan och har till och från en känsla av att något "hänger ner" inne i slidan. Inget som syns vara på väg ut eller så, men det är obehagligt. Har efterkontroll om en månad och oroar mig mycket inför den...

Vilka symtom hade du? Hur opererade dom? Blev det bra efteråt?

• Bling

Usch det lät inget vidare!! Det där med att vänta med op låter sjukt tycker jag :( Jag vill ha en sladdis nån gång men kan inte tänka mig att ha det såhär i flera år!!! Jag vill kunna leka med mina barn, motionera m.m. m.m. Vet att de säger att man kan göra det ändå men det är ju isf förenat med massa obehag!! Usch blir ledsen när jag tänker på det och ska ringa BM efter helgen för tidigare efterkontroll.

Rör ni er/ lever som vanligt utan obehag?

• Bling

So nice: Tack för ditt svar!! Pratade med BM idag och sa som du att det ju bara gått 6 veckor sedan förlossningen. Jag har som tur är inga bekymmer med vara sig nr 1 eller 2 så hon rådde mig att intensivknipa!! Jag har knipit som en besatt tycker jag men ska försöka ännu mer...

Vad jobbigt för dig att operera en gång till! Tycker ju det verkar smidigare om de rättat till allt på en gång... Är det för att du inte ska behöva re-operera som du kan bli beviljad KS vid ev. kommande graviditet eller är det för att man riskerar värre framfall vid en ytteligare vaginal förlossning?

Jag hoppas kunna få en till nån gång men eftersom jag haft jättemycket fysiska besvär efter båda mina förlossningar så tror jag inte det blir av om jag inte kan få löfte om ett KS nästa gång.

Min BM tyckte vi kvinnor var lite underligt skapta "nertill" eftersom det så ofta blir kvasrående besvär efter förlossning - det håller jag verkligen med om!!

Hoppas att allt ordnar sig för dig snart! Väldigt obehagligt och gå omkring med sådana besvär... Lycka till!

• Bling

Tack för era svar! Jag var på gynkontroll idag och det var en liten del av främre slidväggen som hängde ner, men enligt BM var det så lite så hon trodde det skulle gå tillbaka av sig självt... Jag hoppas verkligen verkligen det!!!

Någon som vet hur det är om man har tendens till sådana här bekymmer och går igenom ytterligare en förlossning - är man liksom "garanterad" ännu större besvär efter det då??

• Bling

Tack så hemskt mycket för att du tagit dig tid att svara på alla mina frågor!

Jag skulle kanske också velat höra från en läkare vad som gäller eftersom barnmorskorna bara säger "knip, knip, knip" fast jag läst på flera håll precis det du säger - att ingen knipträning kan avhjälpa problemet. Vill ju också veta om jag kan göra det värre, man lyfter ju en del när man har två små; bilstolar, vagnar och barn!! Tänk om det blir ett värre framfall av det...

Jag har ju bara det symtomet nu att det "skaver" när jag promenerar, mer eller mindre beroende på hur trött jag är i kroppen - vad jag gjort innan. Men även om det bara är det så kommer det hindra mig från att motionera/röra mig som vanligt om det inte blir bättre av sig självt...

Skönt att höra att det är värt att operera ändå om det skulle behövas! Opererationer är ju läskigt, och speciellt gynop verkar ju ruskigt obehagligt. Men hellre det än att dras med bekymmer varje dag! Såg att du hade fyra barn, fick du bekymmer efter sista barnet? Gissar att även en graviditet kan förvärra besvären även om man föder med kejsarsnitt...

• Bling

So nice: Vid fjärde förlossningen var du inte opererad då? Jag skulle gärna p.g.a. detta vilja ha ett KS vid ev. ytterligare förlossning om man får välja.

Minxy: Tack för ditt svar! Kniper som en tok, även om det inte skulle hjälpa så skadar det ju inte :) Jag önskar verkligen att mitt också kan bli bra "av sig självt"!

• Bling

margret25: Aha, då blev det lite klarare faktiskt! Fick nånstans förklarat för mig att knipövningarna och bra knipmuskler kan "lyfta" upp slidväggarna lite så att symtomen lindras/minskar. 

Hade ingen aning om att operation ökar risken för inkontinens dock... Hade en period problem med ansträngningsinkontinens under graviditeten. Det inträffade då jag hade hemsk hosta i över en månad samtidigt som jag spydde som en gris de första 20 graviditetsveckorna. Detta problem blev jag dock kvitt genom knipövningar samtidigt som hostan och kräkningarna gav med sig... Det var dock INTE roligt när det varade och inget jag önskar få problem med igen...

Hjälp, undrar om vi verkligen är gjorda för att bära och föda barn ändå... :( Om så många får besvär efteråt! Jätteglad för alla svar jag får här i tråden, det "avdramatiserar" problemet lite...

Nån som vet om man får knipa med knipkulor om man fått ett slidväggsframfall? Har hört att det kan förvärra? Tycker annars det verkar vara ett bra hjälpmedel vid knipövningarna... Oavsett om de hjälper mot framfallet eller ej så är väl en stark bäckenbotten bra att ha... :)

Har också känt att när framfallet känns mer så blir jag kissnödig och när jag är väldigt kissnödig så känns framfallet mer om ni förstår hur jag menar... Detta upplever jag främst vid motion. Har hört att man för att lindra besvär av ansträngningsinkontinens kan använda en tampong vid motion för att det liksom "trycker" till urinröret. Någon som vet om det är olämpligt att använda tampong vid de här problemen? Konstig fråga kanske men kan ju vara värt att testa...

• Bling

Ja det ska jag försöka, eller en gynläkare. Tycker inte heller det är rimligt att det ska vara "normalt" med sådana besvär efter att man fått barn. Känns som att vården tycker att det är sånt man får ta, vaginal förlossning är ju ändå bäst för barnet och liknande... Grrr... Hade en väldigt komplicerad första förlossning med långvariga problem efteråt så med facit i hand känns det som att ytterligare besvär vid nästa förlossning var att vänta!

• Bling

Där tror jag du har helt rätt! Men det blir ju dyrt för dom att operera oss i"efterhand" också! Efter att jag läst en del om detta nu så förstår jag att jag var ganska "pre-disponerad" för att få något slags framfall; tungt arbete under 1:a graviditeten, komplicerad 1:a förlossning med krystvärkar i tre timmar, täta graviditeter (19 månader mellan mina barn) samt en väldigt snabb 2:a förlossning (2 timmar). Heja! Men det visste jag inte innan

Tack så mycket för alla dina inlägg! Jag ska verkligen försöka få ett KS vid ev. kommande förlossning. Lycka till du också!

Minxy skrev i ett inlägg ovan att man kunde få besvär av inkontinens efter operation.

• Bling

Hjälp, vad tråkigt det lät alltihop! Verkar ju helt knäppt att de inte kan operera bättre? Inte prio på det heller kanske... Det lät jättejobbigt alltihopa. Hoppas att det ordnar sig bra med op för dig, att de kan fixa allt på en gång och att det fungerar bra efteråt! En gynop är lite av en mardröm för mig, har riktig gynfobi efter min första förlossning...

Jag vill verkligen ha KS vid ev. tredje barn (som jag verkligen önskar) men enligt min BM kunde det absolut inte bli tal om det "bara" för detta men hon höll med om att besvären definitivt skulle bli värre efter en tredje förlossning... Men om vi planerar en trea nån gång ska jag försöka hitta en gynekolog som kanske kan rekommendera KS... Om det fungerar så. Eller hur gör man?

Svar på tråden Slidväggsframfall