Slidväggsframfall
Någon som haft det och kan berätta hur det känns och vad man gör åt det?? Kan det gå över av sig självt??
Någon som haft det och kan berätta hur det känns och vad man gör åt det?? Kan det gå över av sig självt??
Det gick inte över på mig när min dotter var 1,5 år op. jag mitt framfall och jag är jätteglad för det.. har du några besvär?
Jag vet inte om jag har det men gissar på något slags framfall... Födde barn för en månad sedan och har till och från en känsla av att något "hänger ner" inne i slidan. Inget som syns vara på väg ut eller så, men det är obehagligt. Har efterkontroll om en månad och oroar mig mycket inför den...
Vilka symtom hade du? Hur opererade dom? Blev det bra efteråt?
Jag var på efterkoll hos gyn en månad efter förlossningen för jag hade en känsla av att något hängde ut genom slidmynningen men han sa att bara jag gjorde knipövningar så skulle det lösa sig själv.
Efter ett halvår gick jag till specialgyn istället och de sa att det inte kommer att gå tillbaka av sig själv utan jag måste operera. Då vi tänkt skaffa ett barn till så måste jag vänta med operation.
Jag hade en 30 timmars förlossning och 2 timmar med kryst som slutade med sugklocka så det blev stora påfrestningar. Jag har både fram- och bakvägg som buktar och hänger in. Blev lite bättre när jag förlorade de mesta av mina mammakilon på magen för det tryckte på.
Usch det lät inget vidare!! Det där med att vänta med op låter sjukt tycker jag :( Jag vill ha en sladdis nån gång men kan inte tänka mig att ha det såhär i flera år!!! Jag vill kunna leka med mina barn, motionera m.m. m.m. Vet att de säger att man kan göra det ändå men det är ju isf förenat med massa obehag!! Usch blir ledsen när jag tänker på det och ska ringa BM efter helgen för tidigare efterkontroll.
Rör ni er/ lever som vanligt utan obehag?
Bling om du födde barn för en månad sedan tycker jag inte behöver oroa dig. Du kommer säkert bli återställd.
So nice: Tack för ditt svar!! Pratade med BM idag och sa som du att det ju bara gått 6 veckor sedan förlossningen. Jag har som tur är inga bekymmer med vara sig nr 1 eller 2 så hon rådde mig att intensivknipa!! Jag har knipit som en besatt tycker jag men ska försöka ännu mer...
Vad jobbigt för dig att operera en gång till! Tycker ju det verkar smidigare om de rättat till allt på en gång... Är det för att du inte ska behöva re-operera som du kan bli beviljad KS vid ev. kommande graviditet eller är det för att man riskerar värre framfall vid en ytteligare vaginal förlossning?
Jag hoppas kunna få en till nån gång men eftersom jag haft jättemycket fysiska besvär efter båda mina förlossningar så tror jag inte det blir av om jag inte kan få löfte om ett KS nästa gång.
Min BM tyckte vi kvinnor var lite underligt skapta "nertill" eftersom det så ofta blir kvasrående besvär efter förlossning - det håller jag verkligen med om!!
Hoppas att allt ordnar sig för dig snart! Väldigt obehagligt och gå omkring med sådana besvär... Lycka till!
Anledningen till att jag måste vänta med operation är att jag helst vill föda vaginalt. Har man blivit opererad blir man beviljat ett snitt för att påfrestningarna i slidväggen inte ska bli så stora och risken finns att det spricker.
Det ÄR jättejobbigt att leva med detta och blir det så att dina besvär bara kan hjälpas med operation så se till att du får en så snart det bara går..
Precis som Milletti säger så blir jag beviljad KS pga påfrestningar som blir vid en vaginal födsel..Men jag hatar att ha det så här.. är också frusterad över att dom inte op. allt när dom ändå var där nere och höll på men men...
Tack för era svar! Jag var på gynkontroll idag och det var en liten del av främre slidväggen som hängde ner, men enligt BM var det så lite så hon trodde det skulle gå tillbaka av sig självt... Jag hoppas verkligen verkligen det!!!
Någon som vet hur det är om man har tendens till sådana här bekymmer och går igenom ytterligare en förlossning - är man liksom "garanterad" ännu större besvär efter det då??
Jag tror att det blir värre vid nästa förlossning, det var vad min gyn läkare sa till mig.