• Minxy

Slidväggsframfall

Bling skrev 2010-04-15 08:18:14 följande:
    Tack så hemskt mycket för att du tagit dig tid att svara på alla mina frågor! Jag skulle kanske också velat höra från en läkare vad som gäller eftersom barnmorskorna bara säger "knip, knip, knip" fast jag läst på flera håll precis det du säger - att ingen knipträning kan avhjälpa problemet. Vill ju också veta om jag kan göra det värre, man lyfter ju en del när man har två små; bilstolar, vagnar och barn!! Tänk om det blir ett värre framfall av det... Jag har ju bara det symtomet nu att det "skaver" när jag promenerar, mer eller mindre beroende på hur trött jag är i kroppen - vad jag gjort innan. Men även om det bara är det så kommer det hindra mig från att motionera/röra mig som vanligt om det inte blir bättre av sig självt... Skönt att höra att det är värt att operera ändå om det skulle behövas! Opererationer är ju läskigt, och speciellt gynop verkar ju ruskigt obehagligt. Men hellre det än att dras med bekymmer varje dag! Såg att du hade fyra barn, fick du bekymmer efter sista barnet? Gissar att även en graviditet kan förvärra besvären även om man föder med kejsarsnitt...
    Jag fick lite framfall efter både första och andra barnet. Det har gått tillbaka "av sig själv" båda gångerna, men då har jag också knipit av bara helvete. Från samma dag som förlossningen så har jag knipit 10 ggr (10 sekunder för varje knip) och upprepat det 3 ggr/dag. Så totalt 30 knip.
    Från början så orkar ju inte slidan knipa så bra, då kunde jag bara håla knipet i 7 sekunder som max, men jag fortsatte tills jag var uppe på 10 sekunder.
    Sedan har jag gradvis ökat antalet sekunder en av gångerna per dag. Kniper på morgonen, vid lunchvilan (då båda barnen sover) och vid kvällen. Lika bra att ha det som rutin annars glömmer man så lätt...

Det kan i vissa fall krävas op. men det är inte sådär jättebra eftersom en op. ofta innebär att man måste opereras igen + ev. problem med inkontinens mm. Därför brukar dom vara restrektiva med op.
    Men är det enda sättet att få ordning på problemet så är det ju så - hoppas det löser sig för dig!
Svar på tråden Slidväggsframfall