• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • IdaVi

Ela: Menar naturligtvis första förlossningen jämfört med den andra. Förvirrad människa!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Piggley Wink

Lena: Bra fråga till Ela! Jag vill också veta, jag hade ju "bara" lustgas förra gången, ihop med varmt bad och innan vi åkte in och på vägen in hade jag TENS. Barba2 hotar också med att trycka sig ut genom underlivet, kommer inte alls ihåg den där tryckande känslan från förra gången

H juni 07, syskon november 10
  • Milla C
    Lena och juni: Nu är jag ju inte Ela, men jag kan ju svara hur det verkade vara med andra förlossningen för "alla andra" när jag väntade Lucas. På profylax-repetitionskursen sa kursledaren att andra förlossningen ganska ofta tar ung. hälften av tiden mot första - eftersom kroppen ofta "hoppar över" latensfasen och går direkt in i öppningsskedet. Såverkade det också vara för "alla andra" härinne - meddela på forumet att bebis var på G, åka in och "Plopp", ute. Min förlossning å andra sidan tog 15 timmar med Lucas jämfört med 12 med Gabriel, så det är inte för alla som andra förlossningen går fortare. (Fast jag är fullständigt övertygad om att han skulle ha kommit mycket fortare om inte BM missförstått att vi gått profylaxkurs som att vi ville ha en helt naturlig förlossning, och inte ens föreslog att ta hål på hinnorna förrän på morgonen när jag haft värkar hela natten. Han är nämligen född ca 40 minuter efter det att hinnorna togs.)
    Och vad gäller smårtlindring tyckte jag faktiskt att andra förlossningen trots allt var lättare att gå igenom än första, eftersom jag visst ungefär vad som väntade och kunde andas mig igenom det mesta bara med hjälp av maken och profylax.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • IdaVi

Milla: Just det, det finns ju fler som fött mer än ett barn Tack för infon.
    Har också hört att andra förlossningen tar ungefär hälften så lång tid. Men så har jag också hört om såna som fått en längre andra förlossning. Men det tror jag knappt jag kan få med tanke på att vattnet gick på söndagen för mig, värkarna började på måndag eftermiddag och Ida föddes på tisdag kväll. Så det BORDE ju gå fortare, men det vet man ju aldrig.
    Nån profylaxkurs har jag inte gått. FInns inget i stan och jag tyckte det kändes ganska naturligt att andas med värkarna sist. Sen om jag kunde ha gjort det bättre vet jag inte, men jag tyckte just den delen var ok.

Känner en liten halvskräck inför lustgasen. Går det att jämföra med morfin? Fick ju morfin vid äggplockningen och tyckte jag blev lite illamående, vilket iofs gick över fort. Men jag skrattade ju under hela äggplocket och var riktigt lullig. Lite läbbigt att förlora kontrollen så kan jag tycka?!!

Ja, mycket tankar är det

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Gladhannapanna

Vid min första förlossning hade jag ingen fungerande smärtlindring alls och kände mig värdelös.
    Andra gången hade jag fungerande eda, pudendusblockad och lustgas och kände mig som superwoman!!!

Båda mina förlossningar börjadfe med vattenavgång men det dröjde innan värkarna började. Andra gången blev jag igångsatt. Har öppnat mig de sista cm snabbt båda gångerna, 1 timma första gången och 20 min andra!

Så för mig stämmer det att andra förlossningen var "Bättre" och snabbade än första.

Dessutom skriver jag underpå det Milla skriver om att man ju varit med en gång och känner igen vissa stadier även om det är olika från gång till gång.

• Piggley Wink

Lena: Skönt, jag har inte heller gått ngn profylaxkurs för här finns det inte heller nån inom rimligt avstånd... Ang lustgas så mådde jag inte illa alls av den fast jag också gjort det av morfin. Å andra sidan så blev den på något sätt min tygghet och räddning så de sänkte andelen lustgas och höjde syret på slutet... H kom efter ca 2,5-3 tim på BB så jag hoppas att det inte går hur fort som helst, men iofs så sa min bm att de som föder hemma eller i bilen är de som inte får komplikationer, för det är bara när allt funkar bra som man inte hinner in (det var en mamma som panikringt när hon födde hemma i badrummet strax innan jag kom i till bm).

• Milla C
    Lena: Jag använde lustgas första förlossningen, och kände att jag blev ganska "groggy" - plus att maken inte kunde hjälpa mig med profylaxandning eftersom masken skymde hur jag andades. Andra förlossningen använde jag bara andning och TENS-apparaten. Den funkade inte alls första förlossningen, men var verkligen toppen under andra eftersom jag hade värkar som gick ner i benen om jag inte använde den men kunde röra mig ganska obehindrat med den på.
  • Gladhannapanna

Föresten; Jag ahr aldrig haft värkar som börjat i överdelen av magen, mina har alltid varit i nedre delen av magen och ryggen.

• Milla C

Första förlossningen satt alla värkar bara i magen, andra i både mage och rygg.

• Piggley Wink

Pyttis: Intressant med värkarna för när du säger det så känner jag inte igen att de skulle ha börjat i övre delen av magen. När jag läste det så var jag ju bara nöjd med att mina förvärkar håller sig i nedre delen samt ryggen och då skulle det inte vara någon fara...

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8