Lena och juni: Nu är jag ju inte Ela, men jag kan ju svara hur det verkade vara med andra förlossningen för "alla andra" när jag väntade Lucas. På profylax-repetitionskursen sa kursledaren att andra förlossningen ganska ofta tar ung. hälften av tiden mot första - eftersom kroppen ofta "hoppar över" latensfasen och går direkt in i öppningsskedet. Såverkade det också vara för "alla andra" härinne - meddela på forumet att bebis var på G, åka in och "Plopp", ute. Min förlossning å andra sidan tog 15 timmar med Lucas jämfört med 12 med Gabriel, så det är inte för alla som andra förlossningen går fortare. (Fast jag är fullständigt övertygad om att han skulle ha kommit mycket fortare om inte BM missförstått att vi gått profylaxkurs som att vi ville ha en helt naturlig förlossning, och inte ens föreslog att ta hål på hinnorna förrän på morgonen när jag haft värkar hela natten. Han är nämligen född ca 40 minuter efter det att hinnorna togs.)
Och vad gäller smårtlindring tyckte jag faktiskt att andra förlossningen trots allt var lättare att gå igenom än första, eftersom jag visst ungefär vad som väntade och kunde andas mig igenom det mesta bara med hjälp av maken och profylax.