• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Älgen - Nej, jag tror inte det. Inte ens om huset var så fullt att man vadade i bebisar.

• asap

IdaVi - Jag säger absolut inte att jag inte rekommenderar ett tredje barn, långt ifrån! Men räkna inte med att suget försvinner iom det..

• asap

Mrs Firren - Det blir ju roligare när man börjar ana personligheten och man får lite mer kontakt, det kan jag hålla med om. Men det är ju så myyyyyysigt med en nyföding! När de ligger helt hopkurade och snusar, och somnar i famnen på en.

• asap

Glassgrisen - Vill du höra om snabba förlossningar så kan du bara hojta till så berättar jag.

• asap

Glassgrisen - Okidoki. Första gången började det med lite molvärk på morgonen, riktiga (men inte så onda) värkar från 10-snåret, in till förlossningen vid 12 och 15.15 var det klart. Hon kom med pannan först, det var därför det tog lite tid.
    Andra gången började det med att vattnet gick 20.45, parkeringsbiljetten på sjukhuset är stämplad 21.12, en promenad från parkeringsgaraget till förlossningen på några minuter, in på intagningsrummet för att kolla blodtryck osv. och plupp! klart klockan 21.31.
    Tredje gången började med lite molvärk och känningar runt 6 på morgonen, lugn färd till sjukhuset runt 7.30, framme vid 8 och 9.25 var det klart.

• asap

Barba - Om man föder så fort som jag har gjort så får man sällskap av bm hela tiden man är där. Ett hett tips...

Elsa är född 17 juni, första dagen på storasyskonens sommarlov. Vi var lediga hela familjen fram till slutet av augusti, med undantag för två veckor som mannen jobbade mitt i juli. Vi delade mycket på oss för att storbarnen inte skulle få för tråkigt. Ibland var jag och E hemma medan de andra var iväg på saker, ibland var vi på vift hela familjen tillsammans, ibland jag och barnen. Vi gjorde kortare utflykter i närheten (Lådbilslandet och älgpark bland annat) och var mycket hemma också, och åkte till mina föräldrar och till svärisarna en del. Åland, Estland och Småland hann vi också med under sommaren.

Jag röstar också på Kristina (Elsas tredjenamn!), eller Sofia.

• asap

Och jag som var så säker på att prinsessbäbin absolut inte skulle få heta något "modernt" som Tindra, Nova eller.... Stella! Så värst långt ifrån var det ju faktiskt inte. Och nä, det är inget namn jag skulle ha valt heller. Men jag tycker det är skönt att de väljer lite fritt trots starka traditioner. Hur hade man själv reagerat om hela landet hade tyckt och tänkt om vad som är lämpligt namn eller inte?

Barba - Hoppas ni träffar en toppenperson på fam.rådgivningen så att ni kan nå fram till varandra på ett bra sätt. För visst har det inte varit så bra när ni gått tidigare?

Zenobia - Grattis till tjejen i efterskott. Hon fyllde i torsdags alltså?

IdaVi - Hoppas mammsen kryar på sig nu!

• asap

Förresten, heter inte George Costanzas mamma Estelle? Härlig förebild.

• asap

chiqita - Jag hade nog väntat tills hyran skulle vara inne. Kommer den inte som hon lovat så är det väl läge att göra något (slänga ut hennes grejer och ta in en ny hyresgäst). Konstigt att hon gav bort sängen om hon har ekonomiska svårigheter? Hon borde väl ha sålt den isf?

Glassgrisen - Nu hade jag iofs inte förberett mig på något särskilt sätt första gången heller, men det löser sig absolut när det väl drar igång! Då ska du se att minnet är kristallklart hur det kändes och hur man ska göra.

• asap
    Barbabok skrev 2012-02-29 20:18:11 följande:
    Tack, jag har googlat men inte hittat om man får bära bebis i eller ej, men då ska jag absolut köpa en ny båge och inte försöka laga den gamla. Min mamma bor 3tr upp, idealiskt att kunna bära i liggdelen då. Resten av vagnen på axeln, J i handen och påsar/väskor. eh... i tredje handen? Jaja det löser sig nog. Vågar inte lämna vagnen obevakad i trappen iallafall.
    Åh, påminner mig om när jag skulle iväg med Ida och Gustav medan vi fortfarande bodde i lgh. Vi skulle bort över helgen, så jag skulle ner till bilen tre trappor ner med väskor, vagn och två barn. Jättenöjd hade jag lagt G i vagnen, lastat den med olika väskor, lastat mig själv med olika väskor och tagit Ida i handen. På så vis skulle vi alla komma ner till bilen samtidigt, det funkar ju liksom inte att lämna varken lillbebis eller tvååring någonstans på vägen för att ta det i etapper, två dörrar skilde trapphus från garage. Vi traskar fram mot hissen, trycker på knappen och.... ingenting händer. Jag fick ringa på hos en snäll granne som kom ut i morgonrock och tog Ida i trappan medan jag dunsade ner vagnen. Så ljuvligt det är att bo i hus, nu när jag kom att tänka på den här episoden.

Cilla - Så fina grabbar du har! Man ser släktskapet tydligt tycker jag också, de är väldigt lika.

chiqita - Jag har sett den, men det var som för Firren mer ett jaha än ngt annat. Fast jag fick utpekat för mig några "extra" kärl som tydligen var ovanligt, förklaringen till att Elsa var så stor, hon hade fått massor med näring! Lite intressant, men det är knappast något jag hade ångrat om jag hade låtit bli att titta. Det finns ju inget som går upp mot bebis just där och då. (Inte sedan heller, förstås. )

Här har en rensning gått av stapeln - jag har äntligen fått tummen ur och plockat fram lite nya leksaker till Elsa, det stackars barnet som har fått leka med mjuka skallror i åtta månader. Jag har också packat en kasse babykläder till en kompis som just fått en liten, och packat en flyttlåda med kläder och leksaker som ska skänkas bort till Estland.
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8