• Anonym

Det VÄRSTA med social fobi...

...tycker jag är när man efter ett samtal eller liknande går igenom samtalet i huvudet efteråt, om och om och om igen. Analyserar och hittar fel. Skäms.

Finns det några andra här med social fobi som också brukar älta om och om igen när ni har varit med om ett samtal eller någon situation som ni inte känt er bekväma i?

• Svar på tråden Det VÄRSTA med social fobi...
  • Anonym (Ja)

Jag ältar, om och om och om igen.. Det behöver inte ens vara okända människor det rör sig om, jag kan ha pratat med en vän eller familjemedlem om något och efteråt älta samtalet eftersom jag förmodligen sagt något som kanske inte passat - och så mår jag dåligt över det..
    Det är verkligen skitjobbigt vissa gånger! Jag önskar man bara kunde släppa såna tankar, skita i vad andra tycker om en - om jag sagt något opassande så önskar jag att jag kunde strunta i hur folk tagit det - antingen känner de mig och accepterar att jag också är mänsklig.. eller så kan de hitta någon annan att prata med.. men så kan inte jag känna..

• Anonym (me)

Det har jag gjort så länge jag kan minnas. Visste inte att det kunde bero på social fobi.
    Det är sååå hemskt att behöva älta det hela. Fruktansvärt jobbigt.

• JellyBean

Japp *räcker upp handen*

Vad skänt att det inte bara är jag som ältar och hittar massa fel som man går och jämrar sig över..

Önksar att det inte fanns en sån fobi..

• Anonym (L)

Ja, jag gör också så och avskyr det. Jag har mått sämre på sistone så nu analyserar jag verkligen allt jag säger och gör och övertolkar situationer. Svarar nån inte på mejl tänker jag att jag måste ha skrivit nåt konstigt och så funderar jag massor på det. Jättejobbigt.

• Anonym (Bra läkare?)

Det värsta jag vet är när jag berättar PRECIS hur det är och min ordinarie läkare inte är där inom dom närmsta 4 veckorna. Detta slutar VARJE gång med att jag får noll och tappar kontrollen fullständigt bara för att dom andra läkarna inte kan följa MIN läkares roll och ge mig den medicin jag behöver.

• Anonym

jag gör det också, har inte social fobi dock. Ja, det är skitjobbigt...

• Anonym (Milla)

en till här....en sak som har kommit till med min sociala fobi nu med åren är misstänksamheten mot folk, vet itne hur jag ska förklara riktigt men typ som ikväll, var på kalas hos svägerskan. Vet att min svärmor pratar skit om sin andra svärdotter, då blir jag på min vakt eller vad man ska säga. Tror att hon liksom avskyr mig med på nått sätt, att jag gör eller säger saker som itne passar in. Lika med svägerskan fast hon aldrig pratat skit om något, så känns det ändå som hon avskyr mig.

Det är ungefär så jag känner, tankarna bara snurrar när jag är omkring folk....tillochmed mina egna föräldar. Att när jag itne är omkring dem så ska de prata skit och tycka illa om mig. Som sagt avr det är en jättesvår känsla att förklara, nästan som att jag känner mig mobbad fast jag egentligen rent logiskt inte är det. Det sitter i mitt huvud, men när känslan och tankarna väl kommer så går de inte att hejda.
    Blir helt slut efter en stund bland folk, huvudvärk....svårt att hålla mig på gott humör.
    Har levt med social fobi i många år fast förut yttrade det sig annorlunda, då tog jag mig itne ens utanför dörren. Det var en plåga att försöka ta mig till psykologen, till slut blev det så illa att jag isolerade mig helt och föll i djup depression.
    Riktigt så är det inte nu, visst blir jag fortfarande yr och kallsvettig i affärer, inget kul med andra ord, känns som alla stirrar på mig och att de ska tro att jag är full. MEN stora skillnaden idag är att jag tar mig ut vilket fall. Jg jobbar heltid också....det jag nu undviker är helst släkten och släktträffar just pga av att jag är rädd att de ska tycka illa om mig och prata skit.
    Gör itne saken bättre att jag har en sambo som itne fattar sig på mig ALLS! 
  • Anonym

jag med, har inte social fobi.

• Anonym

Det värsta jag vet är att inte kunna handla mat när jag är hungrig.

• Anonym (Bra läkare?)

Är det NÅGON som kan svara på frågan varför den som ersätter ens ordinarie läkare inte kan utgå från dennes diagnos och hantering av medicin? VARFÖR?

Svar på tråden Det VÄRSTA med social fobi...