idiblon yes skrev 2010-03-22 21:09:32 följande:
Fast vid vaginal förlossning arbetade kroppen aktivt med att trycka ut ungen. Jag är inte så intresserad av att diskutera det, faktiskt... Det är inget du behöver fundera över, tycker du att du fött barn så har du ju det ändå, det är inget jag tänker gå in och ens försöka ändra på. Jag tänkte mest att det både kan vara, och inte alls behöver vara, petnoga med definitioner egentligen. Jag gillar att säga "vi är gravida" för att det tyder på samhörighet, även om mannen rent kroppsligt inte bär barnet. Andra anser att det låter fult och illa för att "mannen går in på ett territorium där han inte har att göra" för att han inte ska ha rätt att kalla sig något när det är kvinnan som gör det kroppsliga "arbetet". Att jag gör skillnad på de båda är för att det ena är rent uppenbart overkligt egentligen, men ett tecken på samhörighet. När det gäller det andra så är det en språklig definition som man inte ens "får lov" att ifrågasätta. Och helt ärligt så finns det väl egentligen ingen anledning att göra det heller... EGENTLIGEN. (Även om det kliar i fingrarna på mig ibland, men det är ju mitt problem.)
Ja det är ju ditt problem, men då har ni även fött barn oxå då ;) då vet ju alltså mannen hur det är att föda ett barn ändå, alltså han vet hur d känns...själv anser jag att kvinnan är gravid och att kvinnan föder barnet men båda får barn och blir föräldrar och förhoppningsvis är mannen mkt delaktig i grav och förlossning.
Behöver absolut inte diskutera, blev bara lite nyfiken på hur andra ser d, men bryr mig egentligen inte alls.