Umbrageous skrev 2010-03-21 20:26:35 följande:
Är det sektvarning på att ställa frågan varför?Det är ju det du gör, så är du scientolog eller LEANare?LEAN exempel i hemmet:glödlampan gick sönder i köket. Ni köper en ny glödlampa och monterar den.En dag senare går lampan sönder
igen.Ni köper en ny glödlampa. Osv.Tidsslöseri, att åka till affären, att inte kunna arbeta utan ljus.LEAN:Lampan gick sönder i köket.Varför?För att det är ett brott på sladden.Fixa sladden och köp ny glödlampa och det inträffar inte igen.Är detta sektigt?Jag tycker väl att det är smart, det sparar tid och pengar för mig som privatperson med, rent sunt förnuft.
Det är sektigt att man inte får ifrågasätta, det är sektigt att man ska ha Lean i blodet för att lyckas uppnå nån jävla nivå, det är sektigt att alla köper ett helt koncept helt okritiskt, det är sektigt att det betraktas som nån magisk religion som kommer med sitt trollspö, det är sektigt att utse "talanger"...Hela upplägget är sektigt det är det jag vänder mig emot, Scentologerna har också många bra tankar, men inte fan tuggar jag helt blint i mig ett helt koncept rakt av utan att ifrågasätta. Min upplevelse är att ledningen står som förälskade dumma får och förväntar sig nåt slags mirakel och hastigt och lustigt bara ska tvinga in alla i samma tänk utan nån vidare eftertanke, och jag blir fruktansvärt illa berörd.