Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Vad tycker ni om Lean (toytamodellen)

Åsså ska vi sätta upp en tavla där man ska hänga upp en glad eller ledsen gubbe på morgonen när man kommer, och sätter man upp en ledsen gubbe så får man ett samtal med chefen.....GIVE ME A FUCKING BREAK!!!!

Kan jag inte bara få göra mitt jobb...*suck*

• Queenie70
    MickeN1973 skrev 2010-03-21 17:08:47 följande:
    Vad är det för verksamhet? 
    Socialtjänsten
  • Queenie70
    Waldo skrev 2010-03-21 17:28:12 följande:
    Och detta vill man kalla ett Lean koncept..?Allvarligt talat, Lean är ett av de allra bästa verktygen som finns idag för att strema kostnader, att skapa närmare samarben osv.Lean uppstod inom tillverkningsindustrin och är ett klockrent verktyg inom den verksamheten.Men när man ska införa det i annan verksamhet som här i socialtänsten, måste man veta vad det är man pratar om. Annars blir det ett jävligt dyrt pseydobabbelDetta låter som kommunen vill investera i det senaste och har tagit in en Lean konsult som har gått en "kurs"Lean i offentlig verksamhet handlar inte om detta. JAg hoppas att det ordnar sig för er och att ni kan få se de positiva sidorna
    Det är en jävla massa trams som man förväntas få nån slags religiös upplevelse av som jag tycker. Kommer bara att ta massa tid och resurser och sedan inte resultera i nåt vettigt. Så har man blåst några miljoner i skattepengar...
  • Queenie70
    MickeN1973 skrev 2010-03-21 17:37:32 följande:
    Kan du vara lite mera specifik,  socialtjänsten omfattar mycke
    Ja här gäller det hela socialtjänsten. Försörjningsstöd, missbruk, barn och familjeenheten etc etc etc. Alla verksamheter i kommunen ska leanas.
  • Queenie70
    Hercule skrev 2010-03-21 17:44:35 följande:
    Jag skulle inte vara så snabb att döma ut vad som görs utifrån en detalj som beskrivs på ett raljerande sätt av en missnöjd anställd, speciellt inte när hon själv säger att de har lyckats få de flesta engagerade. Visst låter den skitfånig, men det är ju knappast det enda de gör (hoppas jag). Innan jag har varit där och tittat så kan jag faktiskt inte uttala mig om det de gör just nu är lyckat eller inte och det kan knappast du heller. I övrigt håller jag med dig
    Att alla andra hänger på tåget säger inte särskilt mycket.. Folk är lättledda vettu. Och så får ju folk en chans att komma ifrån sina vanliga högar och mingla runt på Leanutbildningar istället...Kan ju vara en anledning. Säger cyniska jag...
  • Queenie70

JAg tycker det är läskigt med saker som okritiskt höjs till skyarna, där ingen har nåt negativt och säga och om man själv höjer ett litet..."men har ni tänkt på" så skjuts man ned med argumentet att man inte har förstått vad det handlar om...

• Queenie70
    MickeN1973 skrev 2010-03-21 19:08:41 följande:
    Nu är "omorganisation"  väl inget okänt begrepp?Man har kan kanske anser att detta är ännu en omorganistion ? 
    Nix det anses inte vara en omorganisation...Det  ordet brukar få folk att gå i taket så då hade det nog blivit reaktion.
  • Queenie70
    frieden skrev 2010-03-21 19:19:54 följande:
    det är ju inte vi som gjort fel utan materialet kommer ju i fel pallar...jovisst ordning och reda i all ära men det tar ju länge tid att gå till ett ställ för att hänga upp ett verktyg än att bara lägga det på en arbetsbänk inom räckhåll...dessutom har det ju tagit bort att man behöver använda hjärnan eftersom man inte måste hålla reda på så man sätter på rätt sak längre utan bara ta det som ligger längst fram...
    Enligt lean ska ni då vägra att ta emot dessa pallar som är felpackade..."rätt in rätt ut" vettu....Moahahahaha...
  • Queenie70
    Umbrageous skrev 2010-03-21 20:08:01 följande:
    Lean är sunt förnuft. Om sunt förnuft är en sekt, då är jag med i den.
    Det tycker Scientologerna också...
  • Queenie70
    Umbrageous skrev 2010-03-21 20:19:22 följande:
    Och vad är fel med det? Det förhindrar massor med extrajobb samtidigt som man visar leverantören att det inte är okej att DOM ger företaget extrakostnader.Sen verkar ni ha fått världens sämsta LEAN utbildare för LEAN ska anpassas till om det är tjänster som avses tex. Och där hoppas jag att LEANutbildaren och ni som jobbar har fattat vad LEAN innebär, alltså att ni ska stanna upp, se vart problemet är (den som skickat skiten) få dom att sluta skicka materiealet fel så att ni slipper göra fel. Liksom.Att ni packar om kan dock innebära att stegen efter er sparar massor med tid (=pengar) vilket är ganska bra, väl.
    Inom socialtjänsten fungerar det liksom inte att "skicka tillbaka" klienten för att nån annan fuckat up.
  • Queenie70
    Umbrageous skrev 2010-03-21 20:26:35 följande:
    Är det sektvarning på att ställa frågan varför?Det är ju det du gör, så är du scientolog eller LEANare?LEAN exempel i hemmet:glödlampan gick sönder i köket. Ni köper en ny glödlampa och monterar den.En dag senare går lampan sönder igen.Ni köper en ny glödlampa. Osv.Tidsslöseri, att åka till affären, att inte kunna arbeta utan ljus.LEAN:Lampan gick sönder i köket.Varför?För att det är ett brott på sladden.Fixa sladden och köp ny glödlampa och det inträffar inte igen.Är detta sektigt?Jag tycker väl att det är smart, det sparar tid och pengar för mig som privatperson med, rent sunt förnuft.
    Det är sektigt att man inte får ifrågasätta, det är sektigt att man ska ha Lean i blodet för att lyckas uppnå nån jävla nivå, det är sektigt att alla köper ett helt koncept helt okritiskt, det är sektigt att det betraktas som nån magisk religion som kommer med sitt trollspö, det är sektigt att utse "talanger"...Hela upplägget är sektigt det är det jag vänder mig emot, Scentologerna har också många bra tankar, men inte fan tuggar jag helt blint i mig ett helt koncept rakt av utan att ifrågasätta. Min upplevelse är att ledningen står som förälskade dumma får och förväntar sig nåt slags mirakel och hastigt och lustigt bara ska tvinga in alla i samma tänk utan nån vidare eftertanke, och jag blir fruktansvärt illa berörd.
  • Queenie70

Ni som gillar lean,,,har ni verkligen inte en enda liten tanke om att vissa saker inom lean inte är så mirakelgörande?

• Queenie70
    Hercule skrev 2010-03-21 20:25:39 följande:
    Nej, men man kanske fortfarande kan ta reda på grundorsaken och vidta åtgärder för att inte samma sak ska hända igen.
    Det är enligt mig mycket lite som ens är applicerbart inom mitt yrke faktiskt...
  • Queenie70

Det är nog det dom gjorde på mitt dagis förresten, när de beslutade att alla småbarnsgrupper skulle äta tillsammans i en stormatsal....De leanade ungarna helt enkelt...

• Queenie70
    Hercule skrev 2010-03-21 20:37:11 följande:
    Klart att det inte är mirakelgörande, jag tror inte på mirakel. Men jag tror på tydliga processer och ansvarsområden, ständiga förbättringar och att gå till botten med problem. 
    Absolut. Det skulle jag kunna styra upp på ett par arbetsdagar, om folk bara lyssnade på vad jag sa

Behöver inte läggas ned x-antal miljoner på leanprojekt för det. Jag skulle nöja mig med ett par hundratusen.
  • Queenie70
    Umbrageous skrev 2010-03-21 21:26:16 följande:
    Eftersom jag själv suttit i en LEANisering, och jobbar tillsammans med ett helt företag som lär ut just LEAN så känns det inte som att de alls lyckats förklara för dig vad LEAN innebär eller att de misslyckats med att lära ut.Mirakel? Nej, absolut inte. Förbättringar? Ja absolut.Nu säger du ju själv att om alla följde det du säger är bra så skulel allt flyta på bättre. Uppenbarligen misslyckas du med att få människor att lyssna på dig, har du funderat på varför?Skulle ditt sätt kunna appliceras på företag och organisationer world wide och få dom att flyta smidigare och spara en massa pengar?Får jag gissa så bygger ditt sätt på vanligt sunt förnuft - liksom LEAN. ELler gillar du att skruva i lampor hela tiden utan att ta reda på varför dom går sönder? Detta är inte LEAN, men jag börjar så smått tro att du kommer skylla alla dåliga beslut som tas överallt på LEAN.
    Exakt SUNT FÖRNUFT, det behövs inte några stora tidskrävande och kostsamma sektliknande tillställningar, det kommer inte att göra vare sig till eller ifrån i slutändan, om man inte har precis detta med sunt förnuft.

Och detta med att man inte förståååååår om man är kritisk är exakt det förminskandet av avvikande åsikter som gör att jag får extremdåliga vibbar av hela grejjen...Jo, jag kanske visst förstår konceptet och tänket, men faktiskt inte tycker att det är så himla bra. Sug på den du. Man kan faktiskt tycka olika utan att vara okunnig.
Svar på tråden Vad tycker ni om Lean (toytamodellen)