Themis skrev 2010-03-22 14:23:34 följande:
livet leker: Visst är det trist med för mycket tillsatser, men man kan inte stirra sig blind på bara E-nr heller, man måste ta hänsyn till vad det är för ämne. Från början tillkom E-nr också för att det skulle gå att skriva en innehållsförteckning som inte tog upp all plats på hela paketet. Citronsyra har ett E-nr, det betyder inte att jag tar skada av att äta en citron. När jag reder såsen hemma med maizenaredning så gör jag också en tillsats av majsstärkelse. Färgämnen från t ex morot (karoten), paprika eller gurkmeja (kurkumin) känns väl helt okej, azofärgämnen i godis däremot tycker jag man bör undvika.
Bimsan - jag tror vi tänker ganska lika. Onödiga tillsatser eller tillsatser som finns där för att "luras" är just onödigt och dumt. Men att stå och ondgöra sig över att sylten innehåller E 440 och tycka alla är dumma som inte gör sylten själv, blir den för lös kan man använda pektin... (autentiskt exempel) - ja, då tycker jag att man ska läsa på lite.
Konserveringsmedel som används i stora mängder för att mat som bör ätas färsk ska hålla sig i månader är väl ingen höjdare. Men man ska inte glömma att flera konserveringsmedel dessutom skyddar mot riktigt skadliga mikroorganismer som man verkligen inte vill att någon ska råka ut för. allt är inte så svart och vitt som vissa gärna vill tro