• Camill­a J
    Äldre 21 Mar 20:55
    16052 visningar
    8 svar
    8
    16052

    Får min chef ge mig 1½ karensdag?

    Hejsan!


    Jag har ett dilemma då jag jobbar på en arbetsplats som inte har något kollektivavtal. Vet inte vilka lagar och regler som gäller. Har inget fack att vända mig till! Jag har hamnat i ett läge där min chef säger en sak och jag en annan.

    Problemet är följande:


    För en tid sedan var jag sjuk i 5 dagar.
    Dag 1 Måndag, jobbade jag ca halva dagen, men insåg att jag var för sjuk för att stanna hela dagen.
    Dag 2-5 Ti-Fr var jag sjuk hela veckan, För att sedan börja arbeta måndagen därpå.


    Saken är den att jag anser att karensdagen i detta fall ENDAST skall vara "halva" måndagen, dvs den delen jag inte jobbade. Men min chef har dragit lön för både måndag och HELA tisdagen, dvs 1½ dag!
    Kan detta verkligen vara okej. Hon menar att man inte kan dra halva dagar utan måste dra hela dagar,


    Kan hon på något sätt ha rätt? Jag har endast provisionslön, gör detta någon skillnad?


    Om jag har rätt: Har jag rätt att kräva 80% retroaktivt för denna "förlorade" tisdagen, trots att det inträffade i Januari 2010?


    Vi är flera kollegor som antagligen har samma problem så jag hade varit väldigt tacksam om jag kunde få svar på detta!

    Detta är första gången jag är sjuk från ett jobb men jag tycker inte att det här verkar riktigt!

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Får min chef ge mig 1½ karensdag?
  • annika­s syster
    Äldre 21 Mar 21:00
    #1

    Är inte helt säker men har för mig att om man jobbat halva dagen så kan dom bara ta karens på den andra halvan och sen sjuklön från tisdagen då dvs få 80% av lönen resten av veckan, men jag är ju inte helt säker.

    Lycka till!!

  • zophij­a
    Äldre 21 Mar 21:03
    #2

    Där jag jobbar så tar dom 1 karensdag oavsett.. 


    Så ifall jag skulle gå hem mitt på måndagen så har jag karensdag fram till mitt på tisdagen.
    Det är väl så att folk inte ska sätta det i system. Å ta karens i "bara" 2 timmar en eftermiddag liksom..
  • karmas­us
    Äldre 21 Mar 21:06
    #3

    Den "avbrutna" arbetsdan räknas som karensdag. Sedan gäller 80%.
    Ring försäkringskassan och prata med dem.

  • Camill­a J
    Äldre 21 Mar 21:17
    #4

    Tack för era svar!

    Har mailat till Unionen (är visserligen bara med i akassan men hoppas på svar ändå) och till Försäkringskassan. Får se vad dom säger!!

    Vad tror ni? Kan jag kräva 80 % lön för den "felaktigt obetalda tisdagen" i efterhand?

    Mvh Camilla

  • Äldre 21 Mar 21:30
    #5

    Jag jobbar på ett lite företag som inte är kollektivanslutna, men vi försöker följa reglerna ändå. I fredags läste jag i en bok - "Rätt lön" där det stod att det blir halv karensdag om man går hem efter halva dagen. Har företaget gjort fel så ska du ha pengarna retroaktivt.


    //Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Äldre 22 Mar 09:34
    #6

    På mitt jobb tror jag att det beror på vilken tid på dagen man går hem, om den dagen räknas som karensdag eller inte.

  • Äldre 8 Apr 06:29
    #7

    Hej!
    Jag jobbar i kommunen, och när vi är sjuka så drar arb.givaren 1,4 dagar i karens och 1,4 per vab dag.. och vi har ju kollektiv avtal.

  • Äldre 5 Jan 20:55
    #8

    En fet bonus visar att företaget har pengar som inte är använda på ett år. En jävla massa plus i företaget som chefen väljer att dela ut till sina anställda bara för att se snäll ut och behålla sina anställda. Det KAN vara en bra anställd som får pengarna, men måste inte vara. Det kan vara en bra chef också, men måste inte vara.

    En bra arbetsplats nekar inte anställda pga ålder, kön, etnicitet, graviditet etc. En bra rekrytering ser enbart till kompetens och om den sociala aspekten finns, om den behövs.

    Ett fack ger bättre råd i din specifika fråga, även om de kanske inte lyfter ditt ärende.

    Jag har varit med om att få sparken pga graviditet. Då hette det magkänsla.

    Andra gången jag fick problem pga graviditet gick facket in och tog dusten.

    Jag var hemma fem månader med min första. Det var sura miner på pappans jobb iom att han var hemma. De anställde väl en man för att slippa långa föräldraledigheter men tji fick dem! Andra barnet fick han också bråka (genom facket) om sin föräldraledighet. Tror inte att många män klarar den dusten och därför tvingas kvinnor slava hemma. I vårt fall är gravidfrågan helt enkelt irrelevant! ????????????

    Summa summarum: vänd dig till facket. De har åtminstone rätt utbildning istället för en jäkla massa tyckande.

    PS. Jag är grym på mitt jobb trots att jag inte får bonus. ????????????????

Svar på tråden Får min chef ge mig 1½ karensdag?