Styv/Bonus/Moms/Plastmamma/pappa, Läs detta, snälla?!
Varför tycker du att det är så jobbigt att din man har kontakt med sitt ex? Vad är det hon kontaktar honom om? Vad anser din man om dessa täta kontakter?
Missförstå mig inte nu för jag menar absolut inte att dina känslor är obefogade. Det jag är ute efter är att för att hitta ett sätt att hantera problemet så måste man vara helt på det klara med vad som utlöser de negativa känslorna. Är det så att hon försöker styra hur saker och ting skall skötas i er familj? Är det till och med så att din man låter henne styra hur saker skall skötas i er familj? Blir du svartsjuk när hon försöker behålla en relation till din man som numera borde vara enbart för dig? Är det jobbigaste att du inte har insyn i vad din man och hans ex diskuterar/beslutar i frågor som på ett eller annat sätt faktiskt berör dig?
Tro mig, jag kan känna igen mig i alla exempel jaa gett ovan så jag har full förståelse för hur det kan vara, men att t ex gå in och kräva att exet inte får ha kontakt med din man eller någonting sådant skulle inte göra saker och ting bättre, snarare ännu sämre. Försök istället att hitta de delar av situationen som känns allra värst och fundera sedan ut vilka lösningar som skulle göra att du trots allt skulle kunna känna dig ganska bekväm med tillvaron.
Om det till exempel är så att det jobbigaste är att exet ställer en massa krav på hur ni skall leva i er familj så ta upp detta med din man. Förklara för honom att i er familj så är det ni som bestämmer hur saker och ting skall fungera, exet har ingenting med det att göra. Kräv att han stöttar dig i detta och står upp för detta förhållningssätt i sina diskussioner med exet.
Om det värsta är att du känner att det är en massa beslut som tas utan att du tillåts vara delaktig så kräv att få vara delaktig. Alla beslut som påverkar dig måste rimligtvis diskuteras med dig innan de fattas, det är inget orimligt krav.
Kärnan i detta är att du måste ha en bra kommunikation med din man. Du måste få honom att förstå hur du upplever detta och känna dig trygg med att han alltid står på din sida och involverar dig i frågor som rör er familj (och i er familj ingår faktiskt även dina bonusbarn!). Känner du dig trygg i er relation blir det också mycket lättare att hantera exet, oavsett vad hon har för konstiga idéer och påhitt.