• Puma87

"Kamphundar"

Varje gång någon blir biten av en hund som är av rasen: Amstaff, Rottis, Schäfer, Dobberman osv ja då skrivd det om det i tidningarna hej villt.
    Hundarna beskrivs "alltid" som kamphundar men varför skriver man itne om de andra raserna som också bits?
    Alla hundar kan bitas och de finns inga raser som är kamphundar.
    En kamphund är en hund som används till kamp oavsett ras.

Och de jag känner som har blivit biten utan hundar då hunden medvetet attackerat dem ja det har aldrig varit en av de ovan nämnda raser nej det har varit golden, labbe, tax, jack russel, pudel, border collie osv.
    Helt vanliga "icke kamphunds" raser.

Åh jag blir så irriterad att media ska "smutsa" ned vissa raser som farliga osv.
    Om dessa raser nu skulle vara så himmla farliga varför är det då godkännda och lagliga i sverige?

Kitty 081003
  • Svar på tråden "Kamphundar"
  • Puma87

Precis just det jag menar raserna är ju överlag lugna och välldigt snälla men ändå har media gjort att mycket av allt folk är rädda för just de raserna

Kitty 081003
  • wonkiz

Tyvärr är det ju fel folk som har gjort att det har blivit såhär... Har du en pitbull,amstaff eller rottis så är det ju ganska coolt i vissa människors ögon och man kan använda hunden som en skrämselgrej.
    Har själv en staff och en chihuahua så jag vet hur folk reagerar när man kommer. Staffen är livsfarlig men chihuahuan är SÅ söt och honom vill man klappa och gossa med, men det är ju egentligen han som är "farlig" om man ska jämföra dåligt då båda är guda snälla.

Så min nya grej när jag är ute och går är: Vill någon hälsa på hundarna eller att deras hund ska hälsa på mina, så är det bägge eller ingen!
    Har alltför många gånger varit ute och folk har frågat om dom får klappa eller att deras hund får hälsa, självklart blir då mitt svar. Men när jag släpper fram staffen så får dom panik och säger att dom inte vill hälsa på henne eller att deras hund ska hälsa, bara på den lilla "söta" Vadå lilla SÖTA??? min staff är väl också söt!!! Bara en aning större och lite mer muskler men precis lika liten som chihuahuan ( om hon får säga det själv alltså) {#lang_emotions_dreamer}

Tror att man inte ska bry sig så mycket om att folk skriver illa om dessa raser i tidningar m.m det är bara okunnighet och skrämseltaktik.
    Jag är stolt över min ras och att kunna hjälpa till att förbättra synen om den genom att behandla den som vilken annan familjehund som helst och som enligt mig är den bästa att ha med barn. Sedan så väljer man sin favvoras helt och hållet själv och min är "kamphund" hur illa det än låter...

• Velour
    hugskott skrev 2010-03-22 14:48:49 följande:
    "En kamphund är en hund som används till kamp oavsett ras." Du har rätt på sätt och vis, men man kan aldrig komma ifrån att det finns raser som klassificeras som kamphundar! Och dessa raser (och andra) kan vara farliga i händerna på fel ägare, det finns ingen anledning att hymla med. Det är egentligen konstigt att det ändå är relativt ovanligt med bitande hundar om man betänker hur populär rottweiler tex är. Det är många ägare som har stor tur varje dag för deras hundar är verkligen på gränsen.  Det säljer att skriva att det är en kamphund, oavsett ras. Golden är statistiskt den ras som är inblandad i mest bitolyckor, men det säljer knappast att skriva om det..Men det känns väl som kamphunds hysterin är på utdöende, nu är det j-ligt farliga blandningar som florerar och ovtjarkan..
    Bara en undran, är det inte så att det ägs fler golden än t.ex. pitbulls och därav att de då bidrar till den siffran?
    Saknar dig min lille jungfrukille...
  • wonkiz
    Velour skrev 2010-03-22 17:22:48 följande:
    Bara en undran, är det inte så att det ägs fler golden än t.ex. pitbulls och därav att de då bidrar till den siffran?
    Jo det stämmer... Golden är ju en väldigt populär ras hos barnfamiljer och naturligtvis blir siffran högre eftersom det ägs fler av den rasen.

Men jag kan tycka att om man nu måste skriva om folk som blir bitna av hundar så kan man ju skriva rasen som biter just den gången då.
  • Lathundarna
    wonkiz skrev 2010-03-22 17:52:56 följande:
    Jo det stämmer... Golden är ju en väldigt populär ras hos barnfamiljer och naturligtvis blir siffran högre eftersom det ägs fler av den rasen. Men jag kan tycka att om man nu måste skriva om folk som blir bitna av hundar så kan man ju skriva rasen som biter just den gången då.
    Tycker media slarvar nåt oerhört på den fronten. Senast jag läste en artikel om hund som bitit var det först en svart schäfer, sen en risenschnauzer, sen en blandras... De verkar vilja ha ut nyheten så fort som möjligt och då faller tydligen biten att kolla upp fakta bort.
  • Velour
    wonkiz skrev 2010-03-22 17:52:56 följande:
    Jo det stämmer... Golden är ju en väldigt populär ras hos barnfamiljer och naturligtvis blir siffran högre eftersom det ägs fler av den rasen. Men jag kan tycka att om man nu måste skriva om folk som blir bitna av hundar så kan man ju skriva rasen som biter just den gången då.
    För på statistiken låter det som att golden är mer bitbenägen, vilket den inte behöver vara, bara att de är med i flest bitolyckor för att det ägs flest golden.

Men visst, man kan väl skriva ner varje hunds ras. På så sätt kanske man får en bättre bild av situationen.
  • amalie79
    Velour skrev 2010-03-22 17:22:48 följande:
    Det plus att det är en sk barnfamiljshund och det finns en massa korkade föräldrar som tror att bara för att det är en golden så är det okej att dra hunden i öronen och peta den i ögonen.

Barn och djur ska man ha uppsikt över! Man undrar ju ibland när det står i tidningen att "hunden attackerade barnet"... vad gjorde barnet innan attacken?
  • Velour
    amalie79 skrev 2010-03-22 18:12:40 följande:
    Det plus att det är en sk barnfamiljshund och det finns en massa korkade föräldrar som tror att bara för att det är en golden så är det okej att dra hunden i öronen och peta den i ögonen.Barn och djur ska man ha uppsikt över! Man undrar ju ibland när det står i tidningen att "hunden attackerade barnet"... vad gjorde barnet innan attacken?
    Jag är inte så pass hundvänlig egentligen, att jag anser att det alltid är barnets fel. Många gånger har jag läst om fall där hunden attackerat oprovocerat och slitit folk i stycken.

Men samtidigt tycker jag att man bör vara försiktig med hur man tolkar statistiken.
  • hmcc
    Rottis77 skrev 2010-03-22 16:24:33 följande:
    nyheter24.se/nyheter/inrikes/324522-flicka-at... Här har du ett ex, dom skriver att en stor svart hund bet en flicka och sätter in en bild på en amstaff, men det va i verkligheten en Briard, det är nog sånt här TS syftar på.
    Det står inte kamphund.

Om den överfallne beskriver hunden så sätter journalisten in nåt som stämmer hyfsat med beskrivningen.

I insändarna under står det labbe/njuffe så om den var korthårig så är det inte konstigt att beskrivningen stämmer överens med en amstaff.

Alla journalister är inte hundmänniskor och letar upp en bild på en stor svart hund.

Om någon blev påkörd av en röd bil skulle jag lika gärna kunna lägga ut en bild på en porsche som på en skoda...
  • Rottis77
    hmcc skrev 2010-03-22 18:25:33 följande:
    Det står inte kamphund. Om den överfallne beskriver hunden så sätter journalisten in nåt som stämmer hyfsat med beskrivningen. I insändarna under står det labbe/njuffe så om den var korthårig så är det inte konstigt att beskrivningen stämmer överens med en amstaff. Alla journalister är inte hundmänniskor och letar upp en bild på en stor svart hund. Om någon blev påkörd av en röd bil skulle jag lika gärna kunna lägga ut en bild på en porsche som på en skoda...
    Sa aldrig att det stod kamphund utan att dom satt in en bild på en amstaff, varför satte dom inte in en bild på en labbe, den är ju större än amstaffen och det skulle ju vara en stor svart hund?? Och är nu journalisten så okunnoig hade dom ju inte behövy sätta in nån bild alls, MEN en sån bild säljer säker mer tyvärr!
Svar på tråden "Kamphundar"