• Puma87

"Kamphundar"

Varje gång någon blir biten av en hund som är av rasen: Amstaff, Rottis, Schäfer, Dobberman osv ja då skrivd det om det i tidningarna hej villt.
    Hundarna beskrivs "alltid" som kamphundar men varför skriver man itne om de andra raserna som också bits?
    Alla hundar kan bitas och de finns inga raser som är kamphundar.
    En kamphund är en hund som används till kamp oavsett ras.

Och de jag känner som har blivit biten utan hundar då hunden medvetet attackerat dem ja det har aldrig varit en av de ovan nämnda raser nej det har varit golden, labbe, tax, jack russel, pudel, border collie osv.
    Helt vanliga "icke kamphunds" raser.

Åh jag blir så irriterad att media ska "smutsa" ned vissa raser som farliga osv.
    Om dessa raser nu skulle vara så himmla farliga varför är det då godkännda och lagliga i sverige?

Kitty 081003
  • Svar på tråden "Kamphundar"
  • Rottis77

www.aftonbladet.se/nyheter/article6776834.ab

Ägaren lämna själv in hunden, som va en Briard, och dom är inte korthåriga!
    hmcc skrev 2010-03-22 18:25:33 följande:
    Det står inte kamphund. Om den överfallne beskriver hunden så sätter journalisten in nåt som stämmer hyfsat med beskrivningen. I insändarna under står det labbe/njuffe så om den var korthårig så är det inte konstigt att beskrivningen stämmer överens med en amstaff. Alla journalister är inte hundmänniskor och letar upp en bild på en stor svart hund. Om någon blev påkörd av en röd bil skulle jag lika gärna kunna lägga ut en bild på en porsche som på en skoda...
  • wonkiz

Jag tycker att det är så fel att dom bara med en gång tror att det är en sån ras om dom nu inte är så hundkunniga... Låt bli och skriv nåt alls då!

Jag tror ju inte att det hade blivit någon rubrik om en liten dammvippa hade bitit någon dom ursäktas alltid på något konstigt sätt...

Men har man barn i en familj och en hund så måste man ju även se till att barnen inte "klänger" för mycket på hunden jämt heller, oavsett ras. Går hunden iväg och lägger sig för sig själv när ungarna håller på med den så ska den ju få vara ifred där uppstår ofta problemen. Ett barn förstår ju inte det och efter kanske några månader eller ja t.o.m år så tröttnar hunden tillsut och vad har den för försvar? jo att morra och bitas.
    Så föräldrar måste helt enkelt lära sina barn att man hoppar inte, biter, slår,drar i öronen eller svansen på någon hund. Man klappar fint!
    Så är jag uppväxt och kommer att lära mina barn också.

• figurehead

Jag skrev som kommentar i artikeln att det inte är journalisten som valde ut bilden. För det är det inte. Det är de på redaktionen som sätter rubrik och bildtexter.

Journalisten skriver bara texten. Han skriver inte ens rubriken. Har nämligen haft denna diskussionen med en annan journalist. Och då förklarade han hur det funkade.

• DalaPetra

I min verklighet kan man göra vilken hundras som helst farlig med "rätt/fel" träning och ordet kamphund är för mig en hundINDIVID någon tränat till hundkamp (ofta ganska hjärncellslösa ägare som behöver penisförlängare)

Ett tag var det schäfer som var den "heta" hunden, sen blev det dobberman, sen Rottweiler, sen amstaff, sen pitbull, sen Dogo Argentino, sen Kaukasisk ovtjarka. Mediedrevet varierar i raser....

MEN... man ska veta vad man har för hund särskilt när det gäller tex Kaukasisk ovtjarka. För mig är det ingen sällskapshund utan en hund som behöver arbete med det den avlats för då det är en så skarp ras som det är.

• WPmamman

Läste TS och det verkar vara på det sättet. Förra året höll en tjej på att bli våldtagen, hennes hund räddade dock henne och fick en omnämning som årets bragdhund. Inte ett ljud eller skrivet ord om vilken ras denna hund var. Just det en "kamphund" Amstaff. Då nämde man inte rasen när den gjort något bra....mystiskt (??)

• amalie79
    Velour skrev 2010-03-22 18:19:45 följande:
    Jag är inte så pass hundvänlig egentligen, att jag anser att det alltid är barnets fel. Många gånger har jag läst om fall där hunden attackerat oprovocerat och slitit folk i stycken.Men samtidigt tycker jag att man bör vara försiktig med hur man tolkar statistiken.
    Nej, det har jag aldrig heller påstått. Jag är verkligen ingen hundexpert, men har funderat på i hur många fall det ligger någonting mer bakom. Det är ju många gånger som det STÅR att hunden gick oprovocerat till anfall, men det finns ingen vittnen till händelsen och då är det svårt att veta vad som verkligen skett..
  • Lathundarna
    amalie79 skrev 2010-03-23 17:47:50 följande:
    Nej, det har jag aldrig heller påstått. Jag är verkligen ingen hundexpert, men har funderat på i hur många fall det ligger någonting mer bakom. Det är ju många gånger som det STÅR att hunden gick oprovocerat till anfall, men det finns ingen vittnen till händelsen och då är det svårt att veta vad som verkligen skett..
    Men bara för att det inte syns så kan det finnas en logisk anledning. Smärta t ex. Hundar som har ont biter oftast den som är mest aktiv med hunden, oftast leker med den, osv. Att den biter är för att skapa avstånd för att slippa vara aktiv pga smärtan.
    Säkert inte detta som ligger bakom i alla fall, men värt att ha i åtanke.
  • Puma87
    Lathunden skrev 2010-03-23 19:32:06 följande:
    Men bara för att det inte syns så kan det finnas en logisk anledning. Smärta t ex. Hundar som har ont biter oftast den som är mest aktiv med hunden, oftast leker med den, osv. Att den biter är för att skapa avstånd för att slippa vara aktiv pga smärtan.Säkert inte detta som ligger bakom i alla fall, men värt att ha i åtanke.
    Precis, vi människor kan TRO att hunden biter oprovocerat, en hund som kommer springandes och biter dig kan anse att du är inne på hans/hennes revis och att du utgör ett "hot" mot dens flock dvs ägare eller barn
    Kitty 081003
  • Lathundarna
    Puma87 skrev 2010-03-23 20:34:56 följande:
    Precis, vi människor kan TRO att hunden biter oprovocerat, en hund som kommer springandes och biter dig kan anse att du är inne på hans/hennes revis och att du utgör ett "hot" mot dens flock dvs ägare eller barn
    Fast det är ett beteende jag själv aldrig skulle acceptera, vare sig från mina hundar eller andras.
  • Puma87
    Lathunden skrev 2010-03-23 21:28:15 följande:
    Fast det är ett beteende jag själv aldrig skulle acceptera, vare sig från mina hundar eller andras.
    Självklart inte men saken är den att hundar tänker inte som människor för att dom är just hundar.

När jag var liten var jag och min syster ute på våran tomt och från ingenstans kom det en St:bernad och attakerade min syster så hon har ett stort ärr över hela ryggen.
    Vi vet inte varför hunden gjorde det men antadligen gjorde vi/hon något som hunden såg på håll och uppfattade som "provocerande".

Jag kan fortfarande igen 19år senare inte se en st:bernad utan att få panik.
    Då skyllde jag allt på hunden och gjorde det i flera år efteråt men idag vet jag att det var antadligen vi som gjorde något som hunden inte gillade eller så var den sjuk. För en hund som är frisk attakerar inte barn utan anledning. 
    Kitty 081003
  • Lathundarna
    Puma87 skrev 2010-03-23 21:41:11 följande:
    Självklart inte men saken är den att hundar tänker inte som människor för att dom är just hundar.  
    No need telling me... {#lang_emotions_dreamer}
    Puma87 skrev 2010-03-23 21:41:11 följande:
    Då skyllde jag allt på hunden och gjorde det i flera år efteråt men idag vet jag att det var antadligen vi som gjorde något som hunden inte gillade eller så var den sjuk. För en hund som är frisk attakerar inte barn utan anledning. 
    Det är ju sånt man kan sia om i all oändlighet, varför din syster blev angripen. Riktigt beklagligt att det hänt. En hund som är frisk kan markera mot barn, men det skiljer sig enormt från att markera till att faktiskt fullfölja och 'angripa'.
  • Joppis
    Puma87 skrev 2010-03-23 20:34:56 följande:
    En normal hund biter såklart inte i det läget.
  • wonkiz
    Lathunden skrev 2010-03-23 21:46:41 följande:
    Det är ju sånt man kan sia om i all oändlighet, varför din syster blev angripen. Riktigt beklagligt att det hänt. En hund som är frisk kan markera mot barn, men det skiljer sig enormt från att markera till att faktiskt fullfölja och 'angripa'.
    Håller med.... vi hade en tik som var av rasen staff när vi var små... hon markerade på min lillebror men han var elak mot henne. Drog i öronen, svansen och höll på hela tiden och tillut tröttnade hon och markerade på armen på honom, morrade lite och gick iväg för att lägga sig. Det blev inget märke men det räckte för att min bror skulle förstå att hon hade fått nog. Detta hände nog två gånger tror jag under hela tiden vi hade henne och jag anser att hon hade ett väldigt bra psyke och agerade precis "rätt"

Men att en hund tillslut faktiskt biter är inte alltid så konstigt och hunden behöver inte vara sjuk för att göra det men den tröttnar helt enkel och det gäller ju alla raser naturligtvis. Sedan ska vi som ägare förhindra detta men ibland så händer det ändå tyvärr men man måste kolla lite också vad var det som hände och varför? Gjorde vi något fel eller var det hunden som fick en knäpp?
  • Joppis
    wonkiz skrev 2010-03-24 09:59:56 följande:
    Håller med.... vi hade en tik som var av rasen staff när vi var små... hon markerade på min lillebror men han var elak mot henne. Drog i öronen, svansen och höll på hela tiden och tillut tröttnade hon och markerade på armen på honom, morrade lite och gick iväg för att lägga sig. Det blev inget märke men det räckte för att min bror skulle förstå att hon hade fått nog. Detta hände nog två gånger tror jag under hela tiden vi hade henne och jag anser att hon hade ett väldigt bra psyke och agerade precis "rätt" Men att en hund tillslut faktiskt biter är inte alltid så konstigt och hunden behöver inte vara sjuk för att göra det men den tröttnar helt enkel och det gäller ju alla raser naturligtvis. Sedan ska vi som ägare förhindra detta men ibland så händer det ändå tyvärr men man måste kolla lite också vad var det som hände och varför? Gjorde vi något fel eller var det hunden som fick en knäpp?
    Den behöver inte vara sjuk nej... men den besitter troligen inte en topp mentalitet direkt.
  • Lathundarna
    Joppis skrev 2010-03-24 10:56:56 följande:
    Den behöver inte vara sjuk nej... men den besitter troligen inte en topp mentalitet direkt.
    Lust att utveckla?
  • Joppis
    Lathunden skrev 2010-03-24 10:58:13 följande:
    Lust att utveckla?
    En sund hund ställer saker till relation till hotet/retningen. Oavsett om det är ett barn som drar i örat eller en skum gubbe i en mörk gränd.

En "ångestbitare" är en hund som typiskt inte kan hantera en situation med ex. ett "uppskruvat" barn...
  • wonkiz

Visst jag kan köpa dina svar och hur du tänker men jag anser ändå att det inte alltid är hundens fel. Om en hund har blivit utsatt för sånt från barn eller vuxen under en lång tid och visat det genom andra signaler först att den inte tycker att det är ok. Hur ska den kunna visa det mer och hur länge ska den få bli "illa" behandlad?
    Om en person slår mig och behandlar mig illa fast jag försöker förklara att jag inte gillar det så lovar jag dig att jag nitar tillbaks efter ett tag, hade inte du gjort det?
    MEN jag säger MEN sen är det skillnad på bett och bett. En normalt funtad hund gör bara en varning med att markera eller alternativt ett löst bett.
    En hund som går lös fullständigt mår ju inte bra.

• Zaria

För att bara svara TS

Det finns många löpsedlar där det står om andra raser än "kamphundar"

Jag funderar på om det är skadorna dvs när folk blir halvt ihjälbitna eller stympade som gör att löpsedlarna blir stora, det kanske inte är lika intressant att skriva "Barn nypt i benet av ilsken pudel" som "Barn fick ansiktet avslitet av Pitbull/Amstaf osv"

Vet inte om det finns något statestik på raser som gjort mest "grova" attacker, för även o det finns en bitstatstik säger det ju inget om skadorna på den som blev biten/attackerad.

Appropå att Golden skulle toppa bitstatestiken, är det någon som öht hittat den statestiken? vet att det varit uppe flertal gånger men ingen har lyckats finna den, låter som det kanske bara är en myt många köpt som en sanning.

• Joppis
    Zaria skrev 2010-03-24 20:27:43 följande:
    För att bara svara TSDet finns många löpsedlar där det står om andra raser än "kamphundar"Jag funderar på om det är skadorna dvs när folk blir halvt ihjälbitna eller stympade som gör att löpsedlarna blir stora, det kanske inte är lika intressant att skriva "Barn nypt i benet av ilsken pudel" som "Barn fick ansiktet avslitet av Pitbull/Amstaf osv"Vet inte om det finns något statestik på raser som gjort mest "grova" attacker, för även o det finns en bitstatstik säger det ju inget om skadorna på den som blev biten/attackerad.Appropå att Golden skulle toppa bitstatestiken, är det någon som öht hittat den statestiken? vet att det varit uppe flertal gånger men ingen har lyckats finna den, låter som det kanske bara är en myt många köpt som en sanning.
    Jag har bett om att få se en svensk bitstatistik från en tillförlitlig källa hur många gånger som helst. Jag har fortfarande inte sett nån
  • Zaria
    Joppis skrev 2010-03-24 20:45:16 följande:
    Jag har bett om att få se en svensk bitstatistik från en tillförlitlig källa hur många gånger som helst. Jag har fortfarande inte sett nån
    Tänkte nästan att det var så...

tråkigt att folk baserar "sin verklighet" på något som tycks vara en myt.
Svar på tråden "Kamphundar"