Inlägg från: umeafia |Visa alla inlägg
  • umeafia

järfällatråden 9

Umeafia - Sofie (-83), Barkarby - bf 100504

Hej på er allihopa!

Börjar närma sig BF för min del och surfade runt när jag hittade den här gruppen.
    Vad kul!! Nu närmar sig den nya världen man ska kastas in i och vad kan du passa bättre än en grupp mammor i samma område :)
    Har inte vart så aktiv här på fl men det ska nog bli ändring på det. Jobbade i stort sett sista dagen igår och hoppas nu att jag får ett par dagar hemma innan det är dags för den stora dagen.

Ska till barnmorskan på torsdag och hon bad mig meddela vilken BVC jag ville gå till och blev ställd... Hur väljer ska jag välja det!? Är det någon av er som har tips, bra eller dåliga erfarenheter etc?

Tjingeling!
    Sofie

• umeafia

Tack för det varma välkomnandet! Vi väntar vårt första barn och bor sedan två år tillbaka i villa i Barkarby. Vanligtvis jobbar jag som assistent på en fond men nu ska jag äntligen få byta ut storstadsstressen mot mammalivet. Längtar!!!

Just nu står fokus på förlossningen, att allt ska gå bra och att barnet ska må bra. Kan vara vilken dag som helst nu, 6 dagar till BF.... Några sista minuten tips?

Snowflake usch vad jobbigt med foglossningar, har själv känningar men jag är säker på att det inte är någonting jämfört med dig som är sjukskriven. Håll ut!!!
    Är det någon fler av er som har erfarenhet av Kvarnen eller någon annan BVC? Verkar som om det finns en i Barkarby också men är inte helimpad av deras Vårdcentral så jag vet inte men jag kan ha fel. ?

Hoppas att öronen löser sig för Stora Systers lilla son, hoppas han är en modig en. Inge roligt att gå runt och höra dåligt och det brukar susa i öronen så.

• umeafia

Tack igen för ert välkomnande, känns kanon! Verkar som om den gemensamm nämnaren för era tips är att vila. Har vart lite dålig på det då jag har jobbat mycket på sista tiden men idag och imorgon blir jag hemma med endast ett par timmars jobb vid datorn. Känner att kroppen inte riktigt orkar med i samma takt, fick vila tre gånger mellan tvättmaskinerna, bullbaket, kakbaket och cykelturen till Konsum. Herregud hoppas orken kommer tillbaka sen.
    Får satsa på storkok som Jessilicious föreslog till en annan dag. Måste verkligen storhandla... Får se vad man hinner med innan BF, imorogn är det ju bara 5 dagar kvar, jäklar vad tiden går. Nu känner jag mig taggad inför förlossningen, börjar bli riktigt tungt, har ont överallt. Har haft sammandragningar hela dagen, inte så att det gör ont men så att magen blir som en stenkula.

Låter inte som om någon har några väldigt dåliga erfarenheter av Kvarnen men man ska väl träffa någon som man klickar med och som ger en det man är ute efter. Sedan är det såklart en trygghet att ha samma person hela tiden. Funderar lite på att skriva in mig i Spånga på BVC, har hört så varmt om deras Öppna förskola så jag tänkte gå dit och då är det ju nära. Någon annan som vart på Öppna förskolan i Spånga eller på BVC där?

Vad kul med shopping Snowflake, man har ju spanat in lite barnkläder och det finns ju ett helt hav av dem. Åhh vad jag längtar!!!

Mirix hoppas barnen blir friska så ni kan kika på majbrasorna :)

• umeafia

Damn... mitt LÅÅNGA inlägg försvann, råkade klicka bort det precis när jag skulle skicka... Åhhh... börjar om.

Mirix- Du låter som en klok människa dejta sambon och mat från folk, det är ju så sant så!! Jag brukar ha så svårt att ta emot hjälp och framför allt be om hjälp men jag har blivit lite bättre på det på senaste man orkar inte lika mycket med en jättemage. Släppa lite på att vara en bra värdinna och bara koncentrera mig på vårt nya. Jag ska försöka ta fasta på ert råd om att dejta sambon också, har vart ebb på den fronten... Vi har renoverat sedan i december så vi har inte hunnit med mycket kärlek och dejtande.

Snowflake - Du får gärna säga Fia, det är Sofie men Fia kallas jag också. Kul att shoppandet var populärt, hoppas skorna håller sig vita :) Jag längtar verkligen tills jag får springa i affärer och handla barnkläder, åhh!!! Kan inte vänta på att bli mamma, det ska bli alldeles fantastiskt!! Förstår att det inte alltid är en dans på rosor men jag älskar verkligen barn och har längtat länge. Nu är vi snart där, kan knappt tro att det är sant. Nu önskar jag mig bara ett friskt barn och att allt ska gå bra för oss alla. Nu är jag redo!

Just nu väntar jag på att boken 'Sedan du fött' ska dyka upp i brevlådan, fick den rekommenderad av en kompis som precis fått. Hon sa att mycket känslor som dyker upp efter förlossningen kan vara svåra att sätta ord på och att den boken hjälpt henne mycket. Har ni kanske några sånna erfarenheter, jag har hört att allt är inte guld och gröna skogar.....

Nej nu ska jag skriva shoppinglista. Ska in en sväng på jobbet innan barnmorskan och sedan ska jag svänga in med stora vagnen på City Gross, dags att fylla frysen. Tips på lättlagad mat eller ska man ladda upp med Billy's {#lang_emotions_surprised} Usch....

Skulle gärna träffas men jag vet inte hur mycket jag hinner med innan det är dags och det känns trist att lova bort sig om jag inte orkar komma iväg pga orken. Däremot är jag gärna med på att ordna något så snart jag är på banan, då kommer jag att vilja ta mig ut och prata bebis och barn.

Kram på er!
    Fia {#lang_emotions_flower}

• umeafia

Jag ska tänka på att be om hjälp, du har helt rätt. Tyvärr har vi bara svärmor här i stan men hon är guld värd!!! Sambons pappa bor söderut och mina föräldrar långt i norr, önskar verkligen att de hade vart närmare men vi kommer att ses ofta.

Många säger att amningen är strulig i början och det hade jag aldrig ens tänkt på, trodde det gick på automatik men jag verkar vara helt ute och cykla. Tur att det verkar finnas bra hjälpmedel, tack för tipsen!

Nu ska jag kika i brevlådan om boken har kommit och sedan ska jag hoppa in i bilen.

• umeafia

Morgon morgon!
    Grattis alla små födelsedagsbarn och trevlig valborg till er alla mammor. Hoppas att det blir uppehåll så man kanske kan kila iväg bort till brasan. Jag är uppväxt med scouter och har eldat i stort sett hela min uppväxt så jag älskar den där hemska röklukten, tar mig tillbaka till barndommen. Inte lika roligt dagen efter kanske... :)

Vad roligt att ni anordnat lekträff. Vart är det parken ligger, är det nära Björkebyskolan? Kan verkligen inte vänta tills jag får börja dra runt på barnvagnen i solskenet. För när jag är mammaledig ska det bara vara solsken, roliga aktiviteter, pyssel, lugna snälla barn och glädje. {#lang_emotions_wink} Jag hör av mig sen när jag ska berätta att mitt barn har kolik och jag har fått en deprission.... Nej inget att skojja om men jag ska verkligen försöka ta tag i det här året och njuta av den. Lägga all måsten åt sidan och bara vara, bara leva och lära känna vårt barn. Inte tänka det ska jag göra, det ska jag hinna med och de MÅSTE jag göra. Tänk att det kan verkligen vara det svåraste som finns, att leva i nuet. Ska bli bättre på det.
    Såg ni förresten lyxfällan igår? Charlie berättade om hur tjejer som går på mammaledighet kan spendera pengar... Uhh... Får satsa på kaffe i termos och hembakt eller fika på Ikea. :) Man vill ju inte fika upp hela hushållskassan.

Igår storhandlade jag, var helt slut och fick förvärkar men det var värt det, nu är frysen fullproppad. Sambon tyckte jag hade handlat mycket men tacka gus för City Gross, me like! Får se om jag hinner göra matlådor eller om det blir bebis innan. Kanske ska laga mat för kommande 3 åren då. :)

Evani - Fönsterputs lät som en bra idé, ser knappt ut här. Blev du nöjd? Kan man få numret? Känner inte för att putsa alla fönster i villan höggravid och sambon han har fullt upp med annat. Vore skönt med lite hjälp.

Nu ska jag ta tag i dagen, måste få lite gjort innan jag ska iväg och klippa mig. Ska unna mig en riktig klippning med färgning och slingor nu.
    Kram på er alla!

• umeafia

Hej tjejer, Här kommer ett snabbt inlägg från en nybliven mamma!!! :) Vattnet gick 11.00 på Valborg (strax efter mitt förra inlägg) och sedan gick allt i en rasande fart. Sambon hann precis hem från jobbet, ambulans in till Danderyd och lille Emil föddes 13.41. Han väger 3810g, 51cm lång och finast i hela världen. Berättar allt sedan, nu ska jag babybubbla lite. Kram på er!

• umeafia

Hej hej,

Kikar in snabbt bara. Tänk att dagarna springer iväg men en liten söt bebis och ändå gör vi ingenting, jo fel av mig, vi NJUTER! :)

Grattis till bebisen Gluffsen, nu delar våra små födelsedag!

Ville bara höra en extra gång med er Skälbymammor, vilken BVC har ni gått hos? Ingen som gått i Spånga eller har ni alla tagit Kvarnen? Jag har skrivit in oss i Spånga då jag tycker det är närmare dit men vi får se...

Nu ska jag gosa med nybadad bebis, återkommer snart med full redogörelse av förlossningen osv. Om ni vill höra alltså!? :)

Kram på er!

Svar på tråden järfällatråden 9