• D 1980

järfällatråden 9

Hej!

Hoppar in i den här tråden eftersom vi ska flytta till Skälby i oktober och behöver lite hjälp med råd angående förskola.

Nu bor vi i Solna och min 2-åriga son måste ställas i dagiskö snarast. Är det någon som orkar ta sig tid att bara tipsa om nån förskola? Finns det någon förskola som inte har så bra rykte om sig så att jag inte råkar välja den?

Jag har tittat lite och de som vi bor närmast är Polaris-, Orions- och Solens förskola. Är det någon som vet något om dessa?

OTROLIGT tacksam för svar!!

• D 1980

Tack för dagistips! Tycker det är lite synd att varje alla inte har en hemsida så att man får läsa lite om dem. Men jag har skrivit ut en karta och lista över alla förskolor så vi ska åka runt och titta lite och se vad vi tycker. Bra att få sig en uppfattning om hur långt de ligger från huset. Det börjar bli dags att ställa honom i kö om vi ska försöka få plats i oktober!

Mirix & 1975: Vet ni hur lång inskolning Solens förskola har?

Va länge ni har haft den här tråden igång förresten

• D 1980

Igår var vi i Skälby och tittade lite på var ungefär de närmaste förkolorna ligger. Ansökte om dagis också igår, blev Solen i första hand och sen Polaris och Orgona. Orgona ligger inte alls nära Apollovägen där vi ska bo men den kändes bättre än Orion....får se om vi får plats på någon av de alls! Man vet aldrig.

Tack för alla tips

• D 1980

Hej!

Nu hoppar jag in i er tråd igen Nu har vi bott i vårt radhus i Skälby i tre veckor. Fortfarande mycket att göra och självklart blir antingen Sebbe eller vi dåliga just på helger så att vi inte kan fixa hemma....

Jag ska berätta att vi väntar ett till barn i april. Hoppas att jag får träffa lite andra mammor då för just nu är det väldigt få jag har sett med barn i 2-års åldern. Där vi bor på Apollovägen verkar det bara vara barn som är över 5 år och så par med utflyttade barn Inte så roligt alls! Tycker det är konstigt för vi bor precis mitt emot en lekpark men sällan ser man någon där, kanske för att de flesta där har en egen tomt? I Solna var det alltid massa folk i parken men där var det inga villor heller....

Vi har inte fått någon dagisplats ännu och det kommer nog dröja ett par månader, ringde precis till Järfälla kommun och det är MÅNGA barn som står före i kön. Särskilt -08:or som vill ha plats ungefär nu innan årsskiftet.

Funderar nu på om jag ska skriva in mig på MVC i Jakobsberg (som är ganska långt från där vi bor) eller Åkermyntan centrum (dit tar det ett par minuter med bil och jag tror att man kan promenera dit också) Men Åkermyntan är ju i Hässelby. Kanske ska ringa och fråga om man kan skriva in sig var som helst.

• D 1980

Utteröga: Jo det var över 100 barn som var före honom på Solens och Orgona. Orion verkar vi ha bäst chanser till (i närheten) men Orion är vi inte så förtjusta i. Jag har frågat lite här i tråden och tittat på omdömen, verkar inte vara en toppenförskola. Men just nu är vi mest rädda att vi ska få plats låååångt bort som ex. Barka. Men jag hoppas på mirakel och att vi får plats på Solen, Orgona eller Polaris. Det blir väl som det blir... Hon som jag pratade med sa just att det är många som står i kö till de två förskolorna men när de väl får plats vill de inte flytta sitt barn, så det är något sånt jag hoppas på. Vi håller tummarna!

Det var precis det jag misstänkte, att parken inte är så poppis i villa/radhusområden. Men det gör inget, nån lär vi träffa iaf när bebisen kommer. Jag är lite orolig över hur jag ska lyckas ta hand om två barn, man får tydligen bara ha 15 timmar i veckan i Järfälla på dagis när man är föräldraledig Det är inte mycket. Men alla andra verkar klara det så det ska väl gå på nåt sätt.

• D 1980

ISKALLT IDAG! Vi har inte bytt däck ännu på bilen Fast idag var det inte alls så halt som häromdagen... Måste akut inhandla vinterskor till Sebbe, idag fick han ha på sig sina fodrade gummistövlar så jag hoppas att han inte fryser ihjäl om fötterna.

Igårkväll köpte vi en barnsäng till honom som han ska testa att få sova i, sen vi har flyttat vägrar han sova i sitt rum och vi känner att det inte funkar längre. Hoppas att han vill sova där om han har en stor-pojke säng.

Ni som har barn som är 2 år, har de börjat gå på pottan?? Tar gärna emot tips för vi har försökt sen i somras, han är inte helt ointresserad men han har aldrig kissat i den. Känner att han börjar bli lite för stor för att inte ha börjat pottträna.

Min rygg har börjat paja, tror att jag har fått ischias Blir bara värre och värre hela tiden, inatt kände jag hur det bultade på höger sida, ner i skinkan och i benet. Vet inte om jag ska ringa läkaren, tror inte att de kan göra något. Hoppas bara att det inte blir värre

Upplever ni att tiden går fortare med andra barnet än med första? Alltså både mammaledigheten och allt som händer med barnets utvecklign? Jag har lite dåligt samvete redan nu för jag har fått för mig att barn nr 2 bara får hänga på och inte alls får lika mycket uppmärksamhet. Kanske för att jag inte kommer vilja att Sebbe blir svartsjuk på bebisen

• D 1980

Lilla T: Hur mycket snö hade ni om ni kunde göra två snögubbar! Jag var alldeles deppig när jag först såg snön men så frågade jag Sebbe om han ville titta. Hela hans ansikte bara lyste upp av glädje och han skrek SNÖ! "Mamma ut och leka, leka i snö! Mamma öppna!!" HAHAHAHAHAHA! Då vände mitt humör iaf Det var riktigt roligt att lämna honom på dagis, alla barnen var så glada fast det inte ens finns så mycket snö.

Tycker det är helt underbart att de små liven kan vända på ens tråkiga humör med bara ett leende.

• D 1980

Jo man känner verkligen av kylan hemma i huset. Vi har fjärrvärme som ingår i avgiften vi betalar och det är verkligen jättebilligt men man får också det man betalar för.... Kommer nog få installera någon sorts extra värme under vintern.

Igår köpte vi äntligen en overall till Sebbe, hans storlek var självklart slut i alla affärer i alla köpcentrum och stan men till slut hittade vi en enda i Solna. En jättesöt Didrikson overall.

I helgen lyckades vi dessutom renovera ett rum på övervåningen Vi började tapetsera kl 21 på kvällen så det tog några timmar men det är klart. Och trött är man i vilket fall som helst även om man lägger sig mitt i natten. Nu gäller det bara att köpa lite möbler till det rummet som ska vara allrum/gästrum.

Stora syster: ni vill inte köpa en sån stol på blocket då? Det gjorde vi för 500 kr för inte så länge sen och den var verkligen som ny

• D 1980

Utteröga: Vi hade också problem med nattskräck en period. Han skrek som hysterisk, som att någon höll på att tortera honom. Hade öppna ögon men okontaktbar. Minns inte hur många dagar/veckor det höll på men det gick över iaf! Han var ca 1-1½ år då. Titta på den här länken för du kommer säkert känna igen dig, det tog oss flera dagar innan vi fick reda på att det var nattskräck. http://se.babycenter.com/toddler/sleep/nightterrors/

Stora syster: Förstår att ni inte vill köpa på Blocket om ni får den i present. Det är underbart när mor och farföräldrar hjälper till för det är så mycket som måste inhandlas hela tiden. Och man vill ändå ha det bästa till sitt barn.

På fredag ska de tydligen fira halloween på dagis Man kan ta med en dräkt som barnet får ha den dagen, det kommer de nog tycka är hur kul som helst.

• D 1980

Jag känner mig så deprimerad just nu. Fick precis höra att vi har fått dagisplats i KALLHÄLL! Det är ju jättelångt dit och verkligen en omväg till både mitt och min mans jobb Vet inte vad vi ska göra nu. Får man tacka nej, eller självklart får man göra det men förlorar vi vår plats i Solna då.

Det här känns inte alls kul!!! Tittade på kartan och Kallhäll är typ lika långt bort från Skälby som Solna (där jag jobbar), och då får man sitta i bilkö morgon och e.m. fram och tillbaka, det är verkligen åt varsitt håll från Skälby. Kommer ta hundra år till och från jobbet. Varför måste allting vara så komplicerat

Svar på tråden järfällatråden 9