Inlägg från: Krusbär |Visa alla inlägg
  • Krusbär

järfällatråden 9

Hej,

Får man hoppa in här och ställa en fråga? Vi funderar på att flytta till Skälby i vår och jag undrar hur det är med barnomsorgen i området. Jag vet att det finns en del förskolor, men vilka är bra? Och hur är det med platser? Enligt kommunen är det platsgaranti på fyra månader, men då kan man väl få plats var som helst i kommunen? Särskilt om man behöver plats mitt i terminen. Finns det dagmammor där det är lättare att få plats?

Vi kommer även att få ett syskon i samband med flytten, men då får man bara ha det äldre barnet på förskolan 15 timmar i veckan vad jag förstår? Hur funkar det för er som är föräldralediga att samtidigt ha det äldre barnet hemma 2 dagar i veckan?

Tack på förhand!

• Krusbär

Mumriksfru: Är det inte bra på simhallen i Jakobsberg? Jag vill minnas att det fanns en babybassäng och en barnbassäng där när jag växte upp, men mycket kan ju ha förändrats sen dess.

• Krusbär

Nu är det klart att vi flyttar till Skälby i vår! Glad

Så nu måste vi ställa oss i förskolekön snabbt som attan, även om vi inte räknar med att få plats förrän i augusti. Man ska visst välja tre alternativ och rangordna dem? De två närmaste är Ormbacka och Skälby förskola. Någon som vet om de är bra? Båda verkar ha väldigt många barn totalt,  100 resp. 120 st. Men smidigt att de ligger nära, särskilt som jag kommer att vara föräldraledig med lill*n. Funderar även på Orgona och Lasse-Maja, som båda har Reggio Emilia-inspirerad verksamhet och något färre barn.

Hur ska man tänka - hjälp! Förvånad

• Krusbär
    MrsMumrik skrev 2012-01-17 07:32:45 följande:
    Väkommen till Skälby Krusbär! Jag har mitt barn på LM och vi fick kämpa för att få in henne där. Det är en jättebra förskola och vi har inte ångrat oss en sekund
    Tack!

Jag sökte L-M i tredje hand så chansen kanske inte är så stor. Men det beror väl lite på slumpenockså var det blir en ledig plats? Men hur gjorde du för att få in din dotter där? När jag frågade förskolechefen sa hon att de enbart går efter kommunens kö.
Svar på tråden järfällatråden 9