Inlägg från: Krusbär A |Visa alla inlägg
  • Krusbär A

järfällatråden 9

Hörde att Orion ska bygga ut och ta 15-35 fler barn. Det ska vara klart till sommaren. Låter ganska troligt att man blir ebjuden plats där...

• Krusbär A

Nu har vi fått plats på Polaris - innan vi ens har flyttat! Förvånad

Visst är det flera av er som har barn där? Fick uppfattningen att ni är ganska nöjda med Polaris? Det enda problemet är att det är ganska långt ifrån Skälby trädgårdsstad där vi ska bo. Jag kommer ju att vara föräldraledig och utan bil, så det blir till att knata isåfall... Inte ligger det på vägen till jobbet för någon av oss heller, om man tänker på längre sikt.

Men jag tar gärna emot era åsikter om Polaris!

Hur funkar det förresten om vi tackar nej till den plats vi nu blivit erbjudna? Vi har ju dessutom fått ett datum som är innan vi ens har flyttat - hur tänker de då?! Jag gissar att man förlorar sin garatiplats, men vågar man chansa på att ändå få plats på någon av de förskolor man valt i augusti???

• Krusbär A
    Piggelin skrev 2012-03-02 11:00:43 följande:
    Ni kan tacka ja och börja på dagiset när ni flyttar (tror man kan hålla sin plats genom att betala i 3 mån). Sen är det så att om ni t.ex tackar nej till den förskolan ni valt på 2:a plats så försvinner valet ni gjort på 3:e och enbart 1:a ligger kvar.........heldumt enligt mig "men det är ju såklart det är så" fick jag till dumförklarande svar.
    Vi har inte valt Polaris alls, utan tre andra förskolor som är närmre. Polaris är väl den förskola som ligger allra längst bort från där vi ska bo... Så vi måste tyvärr tacka nej till den, det funkar inte att gå så långt varje dag. Sonen får gå kvar i stan till sommaren och stå kvar i kön, men är inte garanterade plats. Vi får hoppas att det dyker upp något annat i augusti. Eftersom jag är föräldraledig då, och det ändå är så få timmar i veckan han får gå, känns det inte som någon katastrof om vi får vänta lite.
  • Krusbär A
    nenwood skrev 2012-03-02 14:51:54 följande:
    Vi har vår son på Polaris, vi hade inte heller valt den förskolan då det finns andra som är närmare (tar ca 20 min att gå eller 5 min med bil) men som jag uppfattat det är det i princip syskonförtur som krävs för att ens få plats på t ex Skälby förskola.
    Är dock i stort sett nöjda med förskolan, han har gått där i 2 månader snart och verkar ha funnit sig till rätta där.
    Vi står kvar i kö till de andra dagisen men får se hur vi gör om vi får plats på något annat dagis. Just nu trivs han bra och det funkar just nu så vi är nöjda för tillfället även om man önskade att det låg närmare..
    Intressant! Hur gammal är din son?

Vi kommer att tacka ja till Polaris ändå, det är ändå smidigare än att åka in till stan. Man får tydligen gå heltid på förskolan fram till 30 dagar efter syskonets födelse, så då får vi ihop det genom att mannen kan lämna och hämta med bilen (jag har svårt att gå långt med foglossning). Dessutom är det Järfälla kommuns regler som gäller efter att vi har flyttat, även på det gamla dagiset i stan. Och då blir det ju helt omöjligt att gå 15 tim/veckan i stan sen. Vi kommer att stå kvar i kön till de andra, så får vi se.
  • Krusbär A
    nenwood skrev 2012-03-05 12:55:14 följande:
    Han är 17 månader.

Det är en helt ok förskola tycker vi, stor innergård för barnen att leka på, något som saknas på andra förskolor i området tycker jag.
    Ja, det är ju ett plus med bra gård. Jag antar att din son går på småbarnsavdelningen? Min son är 2,5 och ska få gå på Regnbåden för 3-4-åringar.
  • Krusbär A

En fråga till er som bor i Skälby - var går ni på BVC? Finns det bara ett BVC i Jakobsberg (förutom Kallhäll)? Kan man gå på BVC i Åkermyntan fast det är en annan kommun?

• Krusbär A

Tack för era svar om BVC. Jag har också hört bra om Åkermyntans BVC, men mest från folk som bor i Hässelby. Har ni bra erfarenheter av Kvarnen?

• Krusbär A

Vi har också fått plats på Skälby förskola i höst och hoppas att det är bra. Sonen är snart 3 och ska gå på Skattkammaren. Någon som har sina barn där?

• Krusbär A
    jossansthlm skrev 2013-04-12 21:57:37 följande:
    Ni som bor i skälby/ Barkarby vilken förskola går era barn på? Förskoleklass?
    Vi går på Skälby förskola och är nöjda med den.
  • Krusbär A
    Axls Mamma skrev 2013-04-20 10:14:51 följande:
    en fundering om bvc, vilka bvc går ni på och vilka skulle ni undvika??
    kollar på BVC kvarnens hemsida när man klickar på "kontakt" så kommer det upp detta:
    Jakobsberg
    centrala
    västra
    norra
    östra
    södra

vad innebär det?? finns det så många BVC eller vad menar dom? 
    De har ett telefonnummer man ringer när man kommer hem med en nyfödd bebis. Man lämnar namn och nummer och sen ringer den sköterska upp, som har hand om det området man bor. Man väljer alltså inte själv utan de har olika områden. Det finns bara BVC i Jakobsberg och Kalhäll numera.
  • Krusbär A
    Axls Mamma skrev 2013-04-23 15:36:08 följande:
    okej,
     nu har jag en kille på 10 månader, så vet inte om man ska ringa de numret ändå:P ? 
    Ja, du kan väl testa att ringa och säga att du har en på 10 månader? Alternativt ringa nåt av deras andra nummer. De har i vilket fall upplägget att man får den sköterska som har hand om området där man bor.
  • Krusbär A
    jossansthlm skrev 2013-04-23 19:11:50 följande:
    Krusbär A - mina här också där ;)

Är ni nöja? Hur gamla är barnen?
Svar på tråden järfällatråden 9