Inlägg från: nenwood |Visa alla inlägg
  • nenwood

järfällatråden 9

Hej,
    Är ganska nyinflyttad i Skälby, hittade denna tråden idag

Flyttade in i somras och stortrivs!!
    Har en son född oktober 2010 som ska börja på förskola nu. Det är platsgaranti men tydligen fullt i princip överallt. Nu löste det sig jättebra för oss, vi blev erbjudna en plats på en förskola i Skälby på det som skulle varit ett fjärdeval om man fick välja så många så vi är kanonnöjda Hoppas på att det går bra bara, lite nervöst att lämna ifrån sig lillkillen. Maken har varit f-ledig nu under hösten så nu börjar snart allvaret att bolla två jobb med dagishämtning/lämning. Jag kommer vara ledig en dag i veckan för att få lite mer tid med lillen.

Ni som bor i området, vad kan man hitta på med en buskille på fredagar? Verkar som att både biblioteket vid barkarby och öppna förskolan i barkarby är stängda fredagar..

Krusbär: känner inte till jättemycket i området men öppna förskolan ligger vid Barkarby station ungefär och har jättebra öppettider (maken som säger det, jag hann bara dit en gång innan jag började jobba). Antar att man kan ta med sig det minsta barnet dit då det är tid för äldre barn (finns tider under veckan då allt från 0-5-åringar är välkomna) och då kan väl det större barnet leka av sig. Skälby är jättefint och vad jag märkt hittills mycket barnvänligt Rekommenderas!

• nenwood

Utteröga, tack för tipset! Dit ska jag och lilleman ta oss nån fredag framöver

Orgona förskola tror jag det heter bara, vi hade det som 3eval men fick veta att vi var på plats 120 typ.. rätt populärt ja
    Solens förskola finns också, jättepoppis det också verkar det som. Det finns ju en del runt Barkarby också, bor man i skälby så försöker de sätta barnet på en förskola i skälby eller barkarby i första hand.
    Vi kikade runt lite på dagmammor nu när det var lite panik med dagisplatsen men det verkar inte alls finnas i skälby, jättekonstigt eftersom det verkar behövas i området..

• nenwood

Mom2be, vad skönt att Polaris är bra, det är där vi fått plats nu. Vi var och lekte på gården härom dagen (nyårsdagen då ingen var där) för att sonen ska känna sig lite mer bekväm sedan..

Leklandet har vi varit på - det var vääldigt högljutt så jag tror jag avvaktar tills min son är lite större, nu hände det lite för mycket runt omkring honom tror jag (han var runt året när vi var där)..

Badhusen måste vi testa! Såg även att bibblan vid Åkermyntan hade öppet på fredagar så det kanske blir promenader dit för lite bokläsning också.

• nenwood

Nea: vad kul! Min son håller på att inskolas på just Månen! Nu blir jag jättenyfiken
    Min man är med och skolar in nu och tycker det verkar så himla bra, han tycker barnen är jättehärliga och förskollärarna kanon så det känns jättebra det här
    Får se hur vi upplever det när vi inte är med vid inskolningen längre utan han går där ensam..

Får jag fråga vart i Skälby ni bor?  

Får testa Myran nån fredag framöver, börjar mina föräldralediga fredagar den 27e är det bestämt nu, känns så bra att få umgås med lilleman lite mer

• nenwood
    Bahia10 skrev 2012-01-15 22:01:16 följande:
    Hej, vi har också börjat med inskolning på polaris och känner väl oss inte helt hundra.. först som du skrev  verkar vissa väldigt sega samt de verkar lite oorganiserade.. först som du också skriver så kände jag att jag kanske är lite känslig då det är vårt första barn osv men när de tex gav alla barn äppelbitar när de sprang runt och lekte fick jag lite panik.. hoppas det inte kommer göra så här då vi föräldrar inte är här??? det som känns lite oroligt också är att de för de mesta kommer vara både solen och månen tillsammans vilket betydet att det är en grupp med 24 barn som alla är födda 2010..
    Jag var med på gårdagens inskolning och då var fröknarna stenhårda med att barnen skulle sitta ner när de åt äpplen, så jag hoppas att de har koll på det, det verkade som det skulle funka bra.
    Vi gick vid 14-tiden igår och då var det rätt uppdelat bland barnen - några var på Solen, några på månen. Frågade om just detta och de sa att ibland delar de upp dem så de är nog inte hela tiden tillsammans..
  • nenwood

Vi har vår son på Polaris, vi hade inte heller valt den förskolan då det finns andra som är närmare (tar ca 20 min att gå eller 5 min med bil) men som jag uppfattat det är det i princip syskonförtur som krävs för att ens få plats på t ex Skälby förskola.
    Är dock i stort sett nöjda med förskolan, han har gått där i 2 månader snart och verkar ha funnit sig till rätta där.
    Vi står kvar i kö till de andra dagisen men får se hur vi gör om vi får plats på något annat dagis. Just nu trivs han bra och det funkar just nu så vi är nöjda för tillfället även om man önskade att det låg närmare..

• nenwood
    Krusbär A skrev 2012-03-05 12:06:36 följande:
    Intressant! Hur gammal är din son?
    Han är 17 månader.

Det är en helt ok förskola tycker vi, stor innergård för barnen att leka på, något som saknas på andra förskolor i området tycker jag.
  • nenwood

Japp, han går på Månen, det verkar som att de är ute en del faktiskt, mer än jag trodde. Igår hade de varit ute en lång stund tydligen och han lär sig en massa sånger så jag tror de aktiveras en hel del.
    Det blir nog jättebra på Regnbågen också!

• nenwood

oj, inte en aning. Det finns ett hembageri i Barkarby, precis korsningen Ekvägen/Skälbyvägen. tror man kan beställa tårtor där iaf, de har grymt goda frallor - tog morgonpromenader dit i somras o köpte med mig hem till frukosten

• nenwood

Mrs Mumrik; det är det bageriet jag menade, verkar jättebra

Jossan, min son är 18 månader nu i början av april. Sjukt vad tiden går fort!!

• nenwood

Vi har idag fått meddelande om att vår son kommit in på Skälby förskola. Är det någon som har sina barn där och kan berätta om hur det är?

Vår son går nu på Polaris där han stortrivs men det ligger tyvärr lite fel för oss och Skälby kommer göra det mycket enklare logistikmässigt (slippa ta bilen för hämtning/lämning). DOCK så stormtrivs vår son på polaris, de flesta ur personalen är jättebra och vi känner oss väldigt trygga med att han går där.
    Vi var på Skälby i somras på besök och fick ett gott intryck men tycker att deras innergård känns lite liten? (Särskilt efter att vara vana vid Polaris fantastiska gård).

• nenwood
    jossansthlm skrev 2012-06-21 19:01:55 följande:
    Härligt att någon skriver här:) vi har båda våra barn där

Är jätte nöjd underbar personal

Vilken avdelning?

Vad skönt att läsa! vet inte vilken avdelning det blir, men han blir 2 i höst , finns det två småbarnsavdelningar? Vet du vilken avdelning som går i baracken?? (en grå sak bredvid förskolan)
  • nenwood

Vet inte alls, måste nog försöka få till ett besök..

Är det småbarnsavdelning?

• nenwood

Vi måste lämna besked nästa vecka så vi får se om vi hinner med ett besök. vi var där och kikade i somras en sväng också och fick bra intryck då.

Vi bor i Skälby, vid Handlarn ungefär så det är nära till förskolan. Du?

Vi hade Skälby som andraval (solen som första) men fick inte plats på dem i vintras, vi är dock jättenöjda med den förskolan vår son går på nu. Nu när vi funderat mer o mer så känner vi att det är Skälby som känns mest aktuellt så nu känner vi oss jättenöjda att vi fått plats

• nenwood
    Axls Mamma skrev 2013-04-04 09:50:37 följande:
    Hej allesammans!
    jag hoppar in här då jag är nyinflyttad till järfälla och är allmänt nyfiken på "allt" :)
    och eftersom ni pratar förskolor så passar jag på och frågar en liten fråga här:P
    Har ett barn på 9 månader gravid med andra som kommer nu i sommar, jag vill ha min lilla killen hemma under tiden jag är mammaledig med andra barnet men vi vill ändå ansöka om plats IFALL det skulle ta låååång eller om man skulle längre fram kanske testa om lilleman kunde vara någon timme på förskola, men om vi skulle anöska idag och säger att vi får plats redan till sommaren men vi inte vill han ska på förskola just då, förlorar då man sin plats och måste ansöka om igen eller hur funkar det överhuvudtaget..?? vad skulle vara bäst att göra?? hur många timmar har barnen rätt till i järfälla kommun om man är hemma med andra barnet ?

Tacksam för alla svar jag får :) 
    Tror att ni förlorar er plats om ni säger nej och då måste ni ställa er i kö igen. Kommunen har garanti på förskoleplats efter fyra månaders förskolekö men det är brist på platser (iaf i Skälby där vi bor) så när min son skulle börja (jan 2012) lät det på kommunen som att det inte skulle finnas några platser alls.

Storasyskonet har rätt till förskola i 30 h i järfälla, de ändrade det nu efter nyår.

Ang BVC går vi på Kvarnen i Jakobsberg, har inte varit där så många ggr att jag kan säga att det är bra, vi flyttade till kommunen när sonen var nästan 1 och då går man ju inte så ofta på bvc längre.
  • nenwood
    Axls Mamma skrev 2013-04-04 10:08:23 följande:
    men det är ju hur bra som helst om det finns garanti på förskoleplats!? hmm men om det är privat då? hur vanligt är det med privata? har dom samma regler tro?
    -Ok, hur många timmar var det innan nyår? :)
    ja sant man behöver inte BVC lika mycket när dom blir äldre, min nr 2 kommer på sommaren och då kmr vi behöva lite mer:)

Tack för svaren nenwood:)

Privata går under samma kö som de kommunala, vet dock inte hur garantin ser ut där. vi stod i kö till en privat förskola men den fick vi inte plats på (vilket vi är jätteglada för nu då vi är på en kanonförskola nu - Skälby).
    Gå in o kika på järfälla kommuns webbsida - de är dessutom snabba med att svara om man mailar och ställer frågor så du kan ju kolla med dem och få svar angående specifika förskolor.

Innan nyår var det 15 timmar så det är ju betydligt mer nu - man kan göra uträkning på webbsidan hur mycket det kostar så får man väl avgöra hur mkt tid man vill ha storasyskonet på förskolan efter det.
  • nenwood
    Axls Mamma skrev 2013-04-04 11:21:00 följande:
    det första jag såg när jag gick in på järfälla hemsida var denna

" Mellan den 18 mars och 12 april genomför vi vår årliga skolundersökning. Undersökningen vänder sig till dig som har barn i förskola, familjedaghem, årskurs 3, 5 eller 8 samt till elever i årskurs 3, 5 och 8."

Alla borde in och göra den=) 

redan gjord

Förresten, välkommen till järfälla Vi har bott här i 1,5 år ungefär och stormtrivs
  • nenwood

Bor i Skälby, du?

Är föräldraledig i väntan på att barn nr 2 ska födas, bf om en vecka Storebror är 2,5.

• nenwood
    MrsMumrik skrev 2013-04-15 07:28:03 följande:
    Nenwood - vi väntar nummer 2 om 4 veckor och har en tjej på 2,5 sedan tidigare också Vi bor i Barkarby.

Vad kul! En fika nån gång då kanske??
Svar på tråden järfällatråden 9