Inlägg från: Axls Mamma |Visa alla inlägg
  • Axls Mamma

järfällatråden 9

Hej allesammans!
    jag hoppar in här då jag är nyinflyttad till järfälla och är allmänt nyfiken på "allt" :)
    och eftersom ni pratar förskolor så passar jag på och frågar en liten fråga här:P
    Har ett barn på 9 månader gravid med andra som kommer nu i sommar, jag vill ha min lilla killen hemma under tiden jag är mammaledig med andra barnet men vi vill ändå ansöka om plats IFALL det skulle ta låååång eller om man skulle längre fram kanske testa om lilleman kunde vara någon timme på förskola, men om vi skulle anöska idag och säger att vi får plats redan till sommaren men vi inte vill han ska på förskola just då, förlorar då man sin plats och måste ansöka om igen eller hur funkar det överhuvudtaget..?? vad skulle vara bäst att göra?? hur många timmar har barnen rätt till i järfälla kommun om man är hemma med andra barnet ?

Tacksam för alla svar jag får :) 

• Axls Mamma

passar på och frågar om BVC som vi måste byta också, vi bor mellan kallhäll och jakobsberg "bvc" lika långt till båda, några erfarenheter om någon av dom innan vi väljer:P 
    skulle ni välja öppna förskola tex. i kallhäll eller jakobsberg?

:D 

• Axls Mamma
    nenwood skrev 2013-04-04 10:00:18 följande:
    Tror att ni förlorar er plats om ni säger nej och då måste ni ställa er i kö igen. Kommunen har garanti på förskoleplats efter fyra månaders förskolekö men det är brist på platser (iaf i Skälby där vi bor) så när min son skulle börja (jan 2012) lät det på kommunen som att det inte skulle finnas några platser alls.

Storasyskonet har rätt till förskola i 30 h i järfälla, de ändrade det nu efter nyår.

Ang BVC går vi på Kvarnen i Jakobsberg, har inte varit där så många ggr att jag kan säga att det är bra, vi flyttade till kommunen när sonen var nästan 1 och då går man ju inte så ofta på bvc längre.
    men det är ju hur bra som helst om det finns garanti på förskoleplats!? hmm men om det är privat då? hur vanligt är det med privata? har dom samma regler tro?
    -Ok, hur många timmar var det innan nyår? :)
    ja sant man behöver inte BVC lika mycket när dom blir äldre, min nr 2 kommer på sommaren och då kmr vi behöva lite mer:)

Tack för svaren nenwood:)

• Axls Mamma

ja ska definitivt kolla lite på deras hemsida tack=)

• Axls Mamma

det första jag såg när jag gick in på järfälla hemsida var denna

Mellan den 18 mars och 12 april genomför vi vår årliga skolundersökning. Undersökningen vänder sig till dig som har barn i förskola, familjedaghem, årskurs 3, 5 eller 8 samt till elever i årskurs 3, 5 och 8."

Alla borde in och göra den=) 

• Axls Mamma
    nenwood skrev 2013-04-04 11:28:51 följande:
    redan gjord

Förresten, välkommen till järfälla Vi har bott här i 1,5 år ungefär och stormtrivs
    ja tycket det är faktiskt viktigt för våra små skull=)

och Tack ska du ha,
    spännande var bor du? mamma ledig?  :) 
  • Axls Mamma
    nenwood skrev 2013-04-04 13:12:27 följande:
    Bor i Skälby, du?

Är föräldraledig i väntan på att barn nr 2 ska födas, bf om en vecka Storebror är 2,5.
    bor i berghem, gud va spännande:) 
    uppdatera oss om hur det går sen med bebben=) 
  • Axls Mamma

en fundering om bvc, vilka bvc går ni på och vilka skulle ni undvika??
    kollar på BVC kvarnens hemsida när man klickar på "kontakt" så kommer det upp detta:
    Jakobsberg
    centrala
    västra
    norra
    östra
    södra

vad innebär det?? finns det så många BVC eller vad menar dom? 

• Axls Mamma
    jossansthlm skrev 2013-04-20 14:28:27 följande:
    Vi går på kvarnen har Kristina som är jätte bra men hon har Barkarby / skälby området
    jaha är de det som dom kallar för centala, östra, västra osv, varje person har del av jakan alltså? 
  • Axls Mamma
    jossansthlm skrev 2013-04-22 18:31:15 följande:
    Ja , jag tror de men ring så hjälper dom Dif, dom är jätte trevliga( ialla fall dom jag har träffat)
    det ska jag göra, tack :)
  • Axls Mamma
    Krusbär A skrev 2013-04-23 13:58:01 följande:
    De har ett telefonnummer man ringer när man kommer hem med en nyfödd bebis. Man lämnar namn och nummer och sen ringer den sköterska upp, som har hand om det området man bor. Man väljer alltså inte själv utan de har olika områden. Det finns bara BVC i Jakobsberg och Kalhäll numera.
    okej,
     nu har jag en kille på 10 månader, så vet inte om man ska ringa de numret ändå:P ? 
  • Axls Mamma

har pratat med dom och det gick bra=)

• Axls Mamma

en fråga om valborgsmässoafton, tänkte ni som har små barn och vill dit, var rekomenderar ni:)
    hade jag valt någonstans så skulle jag välja gå där det är pensionärer bara haha:) lugnt och mysigt. någon som vet ett sånt ställe:P 

Svar på tråden järfällatråden 9