• D 1980

järfällatråden 9

Nej jag vågar inte ringa och fråga. För om man väcker frågan kanske de måste säga nej. Men vi måste bara tacka nej, vi har inget val. Inte bara för att resvägen är sjukt lång och en omväg till båda våra jobb utan även för Sebbes skull. Han måste få gå på en förskola i Skälby för att träffa andra barn som bor där. Sen ska de ju antagligen börja i samma skola efter förskolan osv... jag kan inte göra så mot honom heller.

Förstår egentligen inte varför garantiplatsen ska få vara var som helst i hela enorma Järfälla. De kunde väl ha delat upp det! Ska inte de tänka på barnets bästa också? Helt sjukt att man ska få hamna i en sån här situation

• D 1980

Jag ringde faktiskt i slutet av förra veckan till Järfälla kommun och det är verkligen MÅNGA barn för Sebbe i kön. De flesta verkar dessutom vara -08:or som han. Men ändå, KALLHÄLL! HAHA! Känns mer som ett skämt än verklighet.

Men jag frågade förra veckan vad som händer om vi tackar nej till en plats eller garantiplats (som man får efter fyra månader) ifall det är för  långt bort. Frågade om Järfälla fortsätter att betala för hans plats i Solna. Då sa hon att det som händer om vi tackar nej till garantiplatsen är att det kan dröja upp till ett år att få en plats på en av förskolorna som vi har önskat. Man får bara erbjudande om garantiplats en gång. Men hon sa aldrig något om vad som gäller för den här situationen.

Ja, ja...vi kan i vilket fall som helst inte tacka ja till en förskola som ligger en kvart bort med motorväg. Vi är inte miljonärer! Skulle kosta en förmögenhet i bara bensin varje dag.

• D 1980

evani: Vad är det för dagis då som de har lagt ner??? Bara i Skälby verkade det vara över 200 barn som stod i kö till dagis (just i Skälby då) så jag förstår inte hur det kan finnas för lite barn.

Mumiksfru: Vad jag har förstått ställer vissa sina barn i kö till förskolan nästan direkt de har fötts. Och på Östermalm ställer de sina barn i kö till skolan (alltså riktiga skolan!) när de bara är ett par månader gamla! Fick höra av en person att deras dotter inte fick plats på någon skola där eftersom alla de andra barnen redan hade stått i kö i flera år. Så stackars liten fick inte gå med sina kompisar och är så ledsen just nu så att hon får gå till en psykolog och hennes föräldrar får ta ledigt en dag i veckan för att stanna hemma med henne pga depression. Men visst ser de till barnens bästa!! Systemet är helt sjukt

Stora syster: Tur att du hittade overall och skor! Men det är verkligen inte kul att shoppa med barn, kan inte komma på något mer stressande. Förstår inte varför de gillar att man jagar de hela tiden, de är så himla busiga! Brukar alltid försöka handla på lunchen eller helgen om min mamma kan passa Sebbe. Det går inte annars

Nu har vi iaf bestämt oss för att tacka nej till platsen. Hoppas bara att vi får gå kvar i Solna, dagmamma är väl utestlutet för de lär det vara lika långa köer till.

SÅÅÅ skönt med helg! Ska ni göra något speciellt? Vi ska nog bara försöka ta det lugnt den här veckan, och städa och tvätta som vanligt förstås. Hoppas att vi slipper regnet bara.

Har ni förresten sett hur mycket julprydnader det redan finns att köpa i affärerna????? Tycker att de plockar fram de tidigare varje år. Visst är det mysigt men det är ändå två månader kvar till jul. Fast jag kommer säkert inte kunna låta bli att handla

Och jag kunde inte hitta någon skojig dräkt till Sebbe som han kunde ha på dagis idag, verkade bara finnas från storlek 119. Men då borde ingen annan kunna klä ut sina barn heller på avdelningen eftersom alla barnen är mellan 1-2 år...

• D 1980

Jag har hittat en jättebra sida på nätet där man kan bli medlem (alldeles gratis) och få extremt bra erbjudanden varje dag. Man har ett dygn på sig att köpa en värdecheck och det kommer nya erbjudande varje dag. Man behöver inte bli medlem heller för att se vilka erbjudande som finns! Det är allt från restaurangbesök till skönhetsbehandlingar, ofta 70% rabatt

http://www.groupon.se/deals/stockholm

När man går in på sidan ser man aktuella erbjudande och i rutan till höger syns även andra deals som har kommit för dagen

Gå in och kika!

• D 1980

Utteröga: Vi har också haft en IKEA helg, och MIO då....har äntligen fixat klart i gäst/allrummet och beställt även ett stort matbord för 12 pers till v-rummets matsalsdel.

Sen har vi även fått Sebbe att sova i sitt rum sen i lördags!!!! Helt otroligt! Dessutom hade vi även lite nybörjartur med pottan Han både kissade och bajsade i den på lördagmorgon. Men sen har vi inte lyckats tajma in kisseriet igen så bra. Men han sätter sig på pottan och säger iaf "inget kiss" när inget kommer haha! 

Och så är det måndag igen....... hoppas veckan går fort. Och nästa vecka också för jag längtar till den 15 november då vi ska göra RUL Hoppas att få se om vi ska få en till pojke eller om det blir en liten tjej den här gången.

• D 1980

Igår var jag på RUL på KS. Allt såg bra ut och vi fick reda på att det blir en liten flicka den här gången Känns så himla roligt! Blev framflyttad en vecka i graviditeten men om den här bebisen följer släkttraditionen kommer hon en månad för tidigt så det spelar inte så stor roll. Det var en riktigt pigg liten tjej som rörde sig hela tiden, sög lite på tummen och gnuggade sig i ögonen. UL maskinen var så bra att man t.o.m kunde se hennes ögonlock!

• D 1980

Vi har fått dagisplats i Skälby! Fick brev igår om att han kan börja på Polaris förskola den 14 januari. Vi vill ju helst att han ska gå på Solens förskola men jag vet att alldeles för många står före honom i kö så vi måste tacka ja. Det trista är bara att det är så långt dit, måste ta bilen (men det kanske är vanligt när man bor sådär i villaområde?) I vilket fall som helst tror jag det blir bra om han får börja efter juluppehållet, det blir mer naturlig övergång än om han bara nästa vecka skulle skolas in på annat dagis.

Ushc, ser inte alls fram emot en ny inskolning för han trivs SÅÅÅ bra där han går nu, han pratar om sina kompisar varje morgon och blir så glad när han ser dem. Men, men....that´s life! Måste bara ringa dit och fråga om vi får komma och hälsa på innan han ska börja. Vi känner oss lättade! Trodde inte alls att vi skulle få plats så nära med tanke på förra platserbjudandet.

Den här veckan går ganska fort tycker jag, i helgen ska vi måla taket i v-rummet. Det är träpanel på hela bottenvåningen nu och det är lite fjällstuge-känsla över det. Blir så mörkt dessutom

Är det någon här som har sitt barn på Polaris förskola? Tittade på deras hemsida och det såg väldigt mysigt ut. Jag har för mig att det var vårt tredjehands val trots att det inte var så nära. Orion är närmast men den förskolan gillade vi inte alls.

• D 1980

1975: Vad tyckte du som anställd då Jag vet att det är en stor förskola men han går just nu i en som har 120 barn, och det är 5 barn per pedagog så vi är ganska vana vid det. Vi åkte förbi där och tyckte att gårde var fin och stor iaf.

• D 1980

1975: Jo jag förstår att du har tystnadsplikt, tänkte inte på det bara. Tack för svaret ändå

Utteröga: Precis, den ligger där på andra sidan Skälbyvägen närmare H-by. Det är en ganska stor förskola men jag hoppas att det kommer gå bra ändå. Vad tycker din kompis om den förskolan? Nu spelar det ingen roll egentligen eftersom vi inte kommer få plats någon annan stans.

Det är så himla konstigt väder idag! Jag sitter på våning 8 och ser inte ut från fönstret, det är riktigt tjock dimma ute. Ser lite läskigt ut

• D 1980

Vilken tokig dag jag hade igår, började känna av nåt konstigt pulserande i benet som började svida och så fick jag ett blåmärke också. På jobbet övertygade de mig om att gå till VC där de sa att det är en blodpropp. Sen skickade de mig till akuten där jag fick tillbrinka hela långa e.m. med diverse undersökningar och ul. Det visade sig iaf att det inte var i en artär utan i en ven så det var inte så farligt.

Fick ta av mig byxorna inför tusen läkare, typiskt att jag inte hade rakat benen sen i helgen HAHA! Tänkte att det var så skönt att det var två kvinnlga läkare som tittade på mig på vc men på akuten fick flertal manliga läkare också bevittna eländet..... tur att jag var för trött för att bry mig

ÄNTLIGEN FREDAG! Jag är så trött hela tiden för Sebbe kräver fortfarande välling mitt i natten och vaknar hela tiden. Men inatt fick han inget trots att han grät, vi ska hålla det i helgen också för det här funkar inte längre.

Jag är så orolig för magsjukan, läste igår att de ska försöka ta fram ett vaccin (eller att de redan har börjat med det) men att viruset muterar sig hela tiden så det är ganska svårt. Jag kommer iaf betala hur mycket som helst för att få den sprutan! Magsjuka är verkligen det som vi är mest rädda för varje år.

Svar på tråden järfällatråden 9