• D 1980

järfällatråden 9

Snowflake: Känns det lite bättre idag? Jag förstår precis vad du går igenom när det gäller det där med mor och farföräldrar. Ibland blir man verkligen så ledsen när de gör som de vill för att DE tycker att det är roligare än att göra det som verkligen behövs. Det är så himla onödigt men det värsta är att det bara är man själv som far illa om man låter det irritera en, de mår knappast dåligt så att de vill gråta när de beter sig så. De kommer ALDRIG att förändras hur mycket man än pratar och skäller.... Vet inte hur många ggr jag har lovat mig själv att aldrig mer ta emot en enda liten sak från dem. Men sen kommer det perioder då man verkligen inte har råd att köpa allt själv till barnet och då ber man om hjälp och ångrar det nästan varenda gång

Jag vet att det inte hjälper men tänkt att allt som är jobbigt går över. Livet suger verkligen ibland!

När måste din uppsats vara klar? Har du mycket kvar på den?

• D 1980

Hej!

Nu var det verkligen länge sen jag var inne på fl. Händer så mycket just nu med jobb och privatliv och magen bara växer och växer. Har två månader kvar men magen är lika stor nu som kvällen innan jag födde, hittade ett foto från den kvällen och blev så chockad.

Sebbe har inte ens gått en månad på sitt nya dagis. Det var Polaris som han fick plats på. Vi är inte alls nöjda och vet inte vad vi ska göra Han har för andra veckan i rad fått mat med mjölk i samt ett helt glas mjölk (han är mjölkallergisk och vi lämnade in ett läkarintyg redan första dagen) Förra vecka när det hände var då sååå ledsna och lovade att det aldrig skulle hända igen. Att det bara var ett misstag som de inte kunde förstå själva..... samma sak idag när jag hämtade honom. De är SÅ ledsna och det ska aldrig hända igen. Jag kunde inte hålla mig utan började skrika där som tokig om att de sa precis så förra gången och att det inte skulle ha hänt ens en gång. Men TVÅ ggr! Ska ringa rektorn på måndag och se vad vi kan göra för det här är oacceptabelt på alla nivåer. De verkar inte ha någon respekt som helst för barnens allergier. Känner mig så hjälplös eftersom han måste gå där, vi jobbar båda heltid och alla andra dagis är det enorma köer till Samtidigt orkar jag inte med en inskolning till.

Vad skulle ni ha gjort????? Känner att jag har så ont i magen eftersom vi nu för andra helgen i rad kommer ha ett barn med magknip, riktigt dåligt humör och diarré. Sen har jag inget förtroende alls för att de tar had om honom där när de inte ens kan respektera en så viktig sak som matallergi. Så har de mage att fråga hur han reagerade sist! Som om det skulle spela någon roll? De ska väl respektera att han enligt läkarintyget ska ha HELT mjölkfri kost?

Tror ni att de kommer behandla honom annorlunda nu om vi börjar bråka och ringer rektorn?? Jag är så rädd att de ska ta ut det över honom, han är så himla liten och kan inte berätta hur han har det där egentlign.

• D 1980

Tack för ert stöd! Jag ska ringa imorgon det första jag gör och prata med förskolechefen. Hoppas bara att hon inte tar deras parti och tycker att jag är larvig. Ska hålla er uppdateade.

• D 1980

Nu gjorde du mig orolig för man utgår ändå ifrån att hon skulle vilja att själva förskolan inte framstår som ett skämt. Just i det här fallet känns det som om de verkligen borde skämmas särskilt som det hände med en veckas mellanrum och man skrev en incidentrapport men om hon skyddar de så vet jag inte vad jag gör. Då kommer jag verkligen inte vilja ha honom kvar där. Hoppas att jag kan vara diplomatisk bara oavsett vad hon säger, inte lätt alla ggr när det gäller ens barn som ni vet

• D 1980

Nu har jag pratat med förskolechefen. Hon sa att hon var jätteledsen för det som har hänt och de ska ha möte ikväll där de ska gå igenom dessa allergier så att fler misstag inte kan ske. Hon berättade att hon själv har erfarenhet av matallergi så pratade vi lite om deras rutiner i köket men jag känner mig lite tryggare nu. Framförallt känns det bra att hon inte bara dumförklarade mig eller tyckte att jag var en jobbig förälder

Men nu ska jag inte tänka mer på det här! Har märkt att jag får värkar direkt jag blir stressad eller upprörd. Inte alls skönt!

Roligt att ni börjar prata om dieter Jag längtar såååå tills jag har fött så att jag kan gå ner alla extrakilon. Innan jag blev gravid, i våras, lyckades jag gå ner 4 kg på en månad genom att räkna kalorier. Tror att det enda som funkar är en diet där man får äta allt men begränsat, iaf för mig! Fast det jobbigaste är sötsakerna eftersom jag är en riktig bullmamma. Kan sitta framför datorn en hel dag och leta nya recept på diverse tårtor, cupcakes, kakor....

• D 1980

Hoppas alla mår bra! Vilken underbar solig helg vi har haft. Vi skruvade upp en gunga till Sebastian på altanen, grillade massor, satt ute och åt glass igår i solen. Helt underbart! Längtar verkligen till våren

Nu är det exakt en månad kvar till BF men jag kände hur bebisen sjönk ner flera cm igårkväll. Fast magen sjönk redan för flera veckor sen när hon fixerade sig. Sen har jag har fått diabetes Måste ta insulinsprutor i magen och mäta blodsockret före och efter varje måltid men det går tydligen över efter graviditeten. Känns inte alls kul för det finns inte så mycket hud på magen just nu att ta tag i så det gör rätt ont att sticka sig själv.... ska på UL imorgon och träffa en läkare på Danderyd. Får se vad de säger då.

Vi har fortfarande inte lyckats komma överens ang. namn till bebisen, det är en flicka (om inte bm såg fel) och det namn som jag vill ha är Andrea men min man vill hellre ha Stephanie. Tycker det är mycket lättare med pojknamn. Vårt förstahandsval, Ella, fick vi ta bort eftersom det är så uttjatat. Varannan liten tjej som är född efter 2008 verkar heta det

Snart får jag förhoppningsvis promenera med er!

• D 1980

Blue Topaz: Vi bor i Skälby på Apollovägen. När har du BF, augusti nån gång? Jag födde i slutet av juli förra gången och hösten kom så fort. Den här gången har jag hela sommaren framför mig vilket känns mycket roligare. Särskilt om man får ett till kolikbarn som bara är lugn i BabyBjörnen när man är ute och promenerar. Tråkigt att ni hade sålt alla baby saker, det är så skönt när man redan har allt så att man inte måste tänka på det. Hur gamla är dina barn?

Sarah Elisabeth: Kikade i den gamla tråden för ett tag sen och tyckte att du skrev att du har BF den 21 april. Stämmer det? Det är exakt samma dag som jag har BF! Mår du bra? Måste vara tungt på ditt jobb med magen som blir större och större nu. Vi hade också bestämt namn redan i v18 då vi gjorde RUL och började kalla honom för Sebastian. Den här gången är det lite svårare. För mig känns det fortfarande som att det är en liten pojke jag bär på, en liten Andreas. Därför tror jag att jag gillar namnet Andrea bäst HAHAHA

Idag ska jag på UL för att de vill mäta bebisen. Ska bli riktigt spännande!!! Magen har iaf vuxit sjukt mycket den senaste veckan, känns som att huden kommer spricka när som helst.  

• D 1980

Sara Elisabeth: Låter inte alls kul med foglossning men skönt att du får vara ledig Jag ska också vara ledig om ca en vecka, garanterat från nästa fredag iaf. Kanske kan vi försöka ses nån dag

Besöket på Danderyd var inte roligt! Fick för det första reda på att barnet är 25% större än normalt, väger 3,4 kg redan nu och kommer väga minst 4kg när hon föds. De har ökat på min insulindos nu och så får jag ta sprutor 3 ggr istället för 2 ggr per dag nu också för att ho förhoppningsvis ska sluta växa så enormt mycket. Sen får jag gå på kontroller 2 ggr i veckan, träffa läkare och dietist, göra flera tillväxtultraljud.....det är "bara" en månad kvar säger alla. Men varje dag känns extremt långsam, jobbig och tung och nätterna ännu värre. Har gråtit så mycket så mina ögon är helt uttorkade. Har sån hemsk förlossningsrädsla och sonen föddes en månad för tidigt, vägde 2,7kg och t.o.m det tyckte jag var totalt vidrigt. Vet ärligt talat inte hur jag ska klara det här. Men jag vet att det kvinnor föder stora barn hela tiden, fast jag är jag

Känns surt att behöva åka till Danderyd så ofta också men det är väl bra att de håller koll på läget och att hon inte blir alldeles för stor. Får väl packa om min bb väska och ta ut de minsta kläderna......Livet är verkligen surt ibland! Nu är magen så himla utspänd så sprutorna gör riktigt ont. Ja, ja....nog med gnäll. Jag kommer väl över det som med allt annat men ibland blir man bara trött på livet.

Nu ska jag äta en sista pizza innan jag träffar dietisten imorgon som sätte mig på en riktigt tråkig diet

• D 1980

Nu mätte en läkare bebisen med hjälp av UL så det är helt korrekta mått som jag har fått. Jag ska träffa dietisten mest för att få veta vad jag ska äta som diabetiker, eller för att jag inte ska utveckla diabetes direkt efter förlossning. I mitt fall producerar jag tydligen inte tillräckligt mycket insulin vilket på något sätt gör att bebisen växer onormalt fort och mycket, Däför måste jag ta insulinsprutor nu för att bromsa den här tillväxten.

Idag mår jag lite bättre iaf. Jag vet egentligen att det inte är storleken på barnet som gör ont vid en förlossning utan det är själva öppningsskedet och det borde väl göra lika ont oavsett hur stor den är. Jag blev bara så chockad av beskedet eftersom vi hade en massa problem med min son när han föddes. Trodde vi skulle slippa problem den här gången bara. Sen är ju sista månaden jobbig för vem som helst egentligen, man är tung och obekväm hela tiden.

Jag hoppas bara att de på tisdag säger att de kan sätta igång mig på ett bestämt datum så att jag slipper gå över tiden eftersom mina revben håller på att spricka som det är. Vet inte hur hon skulle få plats om hon fortsätter att växa med den här takten.

Det är sinnessjukt vad vi kvinnor får gå igenom! Undrar om en man skulle klara av en förlossning (eller graviditet för den delen). De blir ju eländiga bara de är förkylda och säger "när du var sjuk så mådde du inte SÅHÄR dåligt" HAHAHA

• D 1980

Lilla T: Sover han mycket på dagen då? De sover väl ett visst antal timmar per dygn så om han sover mycket på dagen behöver han inte lika många timmar på natten kanske? Min son sov inte heller så mycket på natten men somnade alltid om runt 9 tiden på morgonen och sov en stund

• D 1980

BlueTopaz: Låter inte så roligt Hoppas du mår bättre snart!

Jag har exakt en vecka kvar nu till BF. Hålle på att bli helt tokig! Vill bara föda NUUUUUUUU!!!!! Har målat om i köket, gjort fint hemma, börjar bli lite uttråkad faktiskt men det är rätt mycket kontroller jag går på nu pg.a. den här grav.diabetesen så lite sysselsatt är jag... och det är ändå skönt att vara hemma från jobbet!

Imorse när jag kissade kom det lite blodblandat slem, vet inte vad det skulle kunna vara. Såg inte ut som någon slempropp eller del av den iaf. Snälla håll tummarna att jag föder innan helgen. Min kära svärmor fyller år på måndag och det skulle inte förvåna mig om jag lyckades föda just då Bara för att jag inte vill.

• D 1980

I torsdags kom vår lilla Stephanie, 3485 gram och 50 cm lång. Hon var beräknad att komma just 21/4 och jag var på kontroll den dagen för att göra ctg, hade gått med värkar i exakt en vecka då så de frågade om vi skulle ta hål på hinnan. Det gjorde de också runt två-tiden och hon föddes kl 15.44 samma dag. Gick FORT! Jag hann inte ens vänja mig vid tanken innan krystvärkarna började komma, fick föda utan epidural Gjorde OOOOONNNNTTT men skönt att det är över nu.

Nu ska vi bara vänja oss vid livet som två-barns föräldrar. Inatt var det första natten som vi sov hemma, hon fick behandlas för gulsot och en infektion efter förlossning. Känns lite smått kaotiskt och man undrar hur det ska funka men alla andra klarar det så det lär lösa sig när man kommer in i vardagen anar jag. Min mans första ord imorse var "Vad har vi gjort" HAHAHAHA!!!!! Natten var lite jobbig och stökig 

• D 1980

En dryg vecka efter att bebisen är född och min kära som får vattkoppor. Det har gått på dagis i två månader nu men det var väl bästa läget att bryta ut nu. Barn har alltid den bästa tajmingen! Har era barn haft det? Några tips? Blir så himla orolig för bebisen nu bara

• D 1980

Jag har en solskydds fråga till er!

På polaris förskola smörjer de tydligen inte in barn med solskydd. Vi lämnade en flaska imorse och de sa att de inte gör sånt...blev otroligt chockad! Herre gud personalen finns ändå där för barnen skull och säkerhet. Om man är två år ska man inte ens vara ute i solen från första början Och deras gård är inte speciellt skuggig heller. Har panik nu över hur mitt barn kommer se ut när han blir hämtad! Han är rödårig och LIKBLEK, blir bränd på en sekund

De sa att man får smörja in på morgonen med nåt som ska hålla hela dagen men sånt finns väl inte. De tvättar ju händer och runt munnen före och efter måltider antar jag.då försvinner det ju! Även dessa vattenfasta solskydd ska jag strykas på efter ett par timmar igen.

Vågar inte ringa och fråga rektorn vad de håller på med när de bestämmer såna saker. Det är som att säga att de inte tar på mössa på barn mitt i vintern.

Hur ser det ut på era förskolor?

Svar på tråden järfällatråden 9