Inlägg från: BackinBlack |Visa alla inlägg
  • BackinBlack

järfällatråden 9

Mirjam: Vad sött! Hihi.

Här hemma är påsken inte stor i pyntväg. Här läggs allt krut på julen. Jag har ett påskris och några ägg någonstans ihop med lite fjädrar och så ska vi måla ägg. Sambon har lovat att ordna godis och ägg till dottern. Och så blir det väl en påskmiddag med min familj. Det är allt. Har inte pynt och gardiner och allt vad det kan innebära med den här högtiden.

Nu har Vincent äntligen somnat och Uma vill gosa i soffan. Hon säger att hon är jätte (femton gånger)trött.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • BackinBlack

Mirjam: Hihi. Med våtservetter. Jag har också sanerat delar av hemmet med det. Efter lite lättdryck och bulle som mellanmål i vardagsrummet. Och apropå det där hur man låter - min sambo säger att jag alltid pratar som om jag har rätt alternativt övertygande fastän jag inte har och vet att jag inte har rätt. Jag är bara bestämd i min åsikt.

Lilla T: Det låter ju bra med besöket hos BM.

Kan säga att jag är en flodhäst. Har nog ätit alldeles fel senaste tiden. Träningsbyxorna jag köpte i början av februari sitter nu åt så att det gör ont och då sitter de ändå under magen. Som är större. Puh. Beach 2010? Nej.

Jag har tagit fram och hängt fram "påsktanten". Påskriset står på bordet med äggen liggandes omkring. Känner mig inte jättemotiverad så jag överlåter det åt Uma tror jag.

• BackinBlack

flingan: Jag håller tummarna för att du lyckas med p-boten.

evani: Och så håller jag tummarna för att du får heltidsjobbet i Danderyd.

Jag är verkligen ingen påskfirare. Tycker riset ser lite tufsigt ut. Men men. Om och när barnen kommer hem med påskpyssel så får vi hitta på något.

Idag är det ännu gråare ute och Uma har nu blivit mer snorig och har feber. Suck. Men jag tänker hela tiden att vi i alla fall har missat magsjukan på dagis. Sambon jobbar halvdag i alla fall och jag hoppas vi blir piggare till helgen så att vi kommer iväg någonstans.

Jag vill också shoppa! Just nu är det fleecefodrat till Vincent (tror det blir det efter allt velande, för det lär han kunna ha åtminstone i höst med) och ett skrivbord på Ikea till Uma (Vincent ställer sig mot det mesta och når en himla massa saker och Umas Mammut-bord är ostadigt och lågt).

Nu måste jag gå och snyta... mig själv. Sitter här och nyser och nyser. Antar att pollen är på gång också och jag är bara befriad från den när jag ammar eller är gravid.

• BackinBlack

tip: Sitter och önskeshoppar på Ikea. Och idag är sista clubdagen på HM. Men jag är inte gjord av pengar och behöver prioritera annat.

Ja, det där med femtontimmars är så meckigt, det går bara åt ett håll också. Minsta lilla så får man ha dem hemma, eller de på dagis vill det. Men det är inte åt andra hållet. När vi hade Luciafirandet sas det att femtontimmarsbarnen självklart skulle vara med men då fick de gå kortare en annan dag för att det började sju på morgon (?!). Helt sjukt eftersom föräldrarna var med hela tiden ända fram till halv nio med tåget och fikat och allt. Alltså började de helt krasst en halvtimme tidigare än vanligt, var det så farligt? Men nej, de skulle inte få gå hela nästa dag bara för det. Suck suck suck.

Nu ska jag kolla vad som landade i brevinkastet och diska undan inför lunchen.

• BackinBlack

tip: Jag har hört det där precis, att de har sänkt gränsen från fyra år till tre. Toppen för er alla gravida tycker jag! Uma får reducerat fr o m sommaren. Tror jag.

• BackinBlack

Kikar in och säger GLAD PÅSK. Solen skiner och den ska göra det imorgon också har de lovat. Vi var en sväng till Ikea och Outlet igår, idag ska vi kurera bort snuva och hosta så att vi kan få komma på middag med familjen i helgen.

Sköt om er i vårvädret! Kram

• BackinBlack

Marina: Ja, det är så olika beroende på dagis och hur man själv har det. Jag anser att Uma förlorade massor på att blir femtontimmarsbarn eftersom hon trivs på sitt dagis, har sina vänner där och var van att gå alla dagar och hade gått i 1½ år när hon fick syskon. Hon missade flera aktiviteter och det var mest "förvaring" just när hon blev femtontimmars, inte innan. Tycker jag.

Flingan: Det låter som en... skruvad tillställning. Hur är det nu?

Stora syster: Åh, vad mysigt med grillning.

Själva har vi hosta, mest inför natten och på morgonen. Vi hade en enkel påskpicknick i vår park med mina föräldrar, min morbror och min bror med familj. Uma var helt lyrisk, fint väder och äntligen utomhus med några få snöhögar på gräset. Och så fick hon leka med kusin Gustav.

Idag hoppas jag på en tur mot Outlet. Eller, sambon har lovat att vi ska dit. Vincent försökte sparka boll i sina ärvda gummistövlar och höll på att vricka fötterna. Dessutom är jag "mamma-felköp" ut i fingerspetsarna och har nu ett alltför stort set ytterkläder från KappAhl som ska lämnas tillbaka och ett par gympaskor som ska bytas upp en storlek. Suck. Behöver köpa halkstrumpor till Vincent också, han är ju på gång nu - kryper, ställer sig mot allt, går runt möbler, går med oss och ska även försöka klättra upp på saker. Nu börjar det.

Ha en fortsatt, förhoppningsvis solig och trevlig påskhelg allihopa!

• BackinBlack

Säger som ni - vad är det här för väder?! Men min mamma säger att det ska bli tio grader och sol imorgon. YES! Igår gick Uma i gympaskor och vårjacka. Jag vill att det ska fortsätta så.

Vi ska på kalas idag, jag och Uma, hos en barndomsvän till mig vars dotter är jämngammal med Uma. Annars är jag som du Marina - rastlös ut i fingerspetsarna, särskilt under mammaledigheten. Hoppas du får hitta på något, träffa någon.

Nu ska jag se vad Vincent gnäller om. Han är på allt och ställer sig mot det mesta.

• BackinBlack

Elin: Skönt att ni har pratat och att det känns ok inför resten av månaden. Ta det försiktigt hem nu. Kram.

• BackinBlack

Kikar in en kortis. Borde göra en massa annat och inte fastna här idag. Barnen är på dagis efter att ha varit hemma hela förra veckan. Hemmet är skitigt och stökigt, jag borde söka en himla massa jobb, städa balkongen och handla några viktiga saker. Bland annat. Och så vill jag tona håret och bada fotbad och tvätta fönster. Jaja. Förhoppningsvis har jag mer än en dag hemma själv den här veckan.

Kram på er alla!

Svar på tråden järfällatråden 9