Inlägg från: BackinBlack |Visa alla inlägg
  • BackinBlack

järfällatråden 9

Disan: Hihi. Listan är lång. Finns alltid att göra och om inte annat så fixar jag nya projekt. Jag är en rastlös själ...

Marina: Lycka till idag! Ert arrangemang låter som det vi ska ha den dagen jag får jobb. Då ska jag jobba 8-17 och sambon hämta barn vid 16. Om allt går som det ska.

flingan: Tackar. Jag tänkte tagga ned lite nu, såhär en timme innan dagishämtning och parklek. Jag har plockat, diskat, tvättat, dammsugit, plockat och svabbat. Och sökt fyra jobb. Har en himla massa kvar jag vill göra men veckan har ju bara börjat. Hur kändes akupunkturen?

tip: Hoppas ni har det härligt i vårvädret.

Jag undrar just om min dotter kommer att svettas floder i sitt fleecefodrade regnset och om jag behöver köpa överdrags/vindbyxor till henne med. Jag är en shopaholic med för mycket tid att tänka och överlägga. Helt enkelt.

Nu ska jag surfa vidare. Idag nattar jag bara lilleman och hoppas hålla mig vaken till Desperate Housewives ikväll. För det är väl ikväll? Förvirrad.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • BackinBlack

Lilla T: Men ikväll så... då bänkar vi oss framför dumburken. Jag ska bara försöka låta bli det överblivna påskgodiset. Fick slänga Umas sparade godispåsar som jag hittade när jag städade i skafferiet idag. Hihi.

• BackinBlack

Mirjam: Åh, vad härligt det låter. En toppensemester.

Lilla T: Det bidde inga husfruar, Vincent vägrade somna och absolut inte i sin egen säng. Puh. Ska kolla om man får se på Play.

flingan: Grattis till tiden hos spec mvc. Håller tummarna för dig.

tip: Ja, det var inte skönt i skuggan och i vinden. Uma får ha sitt fleecefodrade regnställ ett tag till och allvädersstövlarna. Vincent har vind-/överdragskläder och fleece emellan och sina fodrade gummistövlar. Funkar utmärkt.

Kanske jag ska göra något vettigt idag med. Kanske söka jobb, sätta igång en till tvättmaskin och gå och handla lite. Fast det här gråvädret gör mig lite loj. Och att det är trögt med jobbsökandet. Och att jag får stressmage bara av att lämna barnen idag - hur ska jag hinna och orka när jag jobbar? Idag tog det en timme att få på Uma kläder och komma till dagis. Jag har inte kraften att försöka tvinga henne, och det göra bara henne ännu vildare (argare? ledsnare?).

Nåja. Nu ska jag sätta igång lite apparater och se vad som har hänt på jobbfronten.

• BackinBlack

Marina: Vad skönt att han kan hämta så tidigt. Var det kul att jobba då?

Disan: Låter toppen att du trivs så bra.

• BackinBlack

tip: Hoppas det artar sig.

Lilla T: Men oj vad du står i. Ta det lugnt nu. Och jag förstår att det är kämpigt på jobbet. Du ber väl om hjälp på jobbet? Eller så får det ligga. Eller hur?

Nu ska jag fundera om matsedeln för resten av veckan håller och så ska jag ta mig en promenad. Inga jobb att söka förutom ett som administratör i Vreten, så det fick bli det.

• BackinBlack

Mirix: Verkar knepigt det där. Väldigt motsägelsefullt vad det är ni ska göra. Kan man välja vilken man vill då? För då är det ju inte fel. Eller..? Jag har redan gått ned i lön och vill inte gå ned ännu mer. Inte än.

flingan: Ja, alltså det är ju svårt det där. För vi gör nästan alla de punkterna. Vår familj vaknar senast sju, barnen ska vara på dagis nio. Ofta vaknar de sex, så hon har låååång tid på sig. Nästan för lång. Och om jag börjar jobba blir det tvärtom. Hon väljer kläderna själv eller väljer att låta mig välja och är nöjd med det. Det är inte kläderna i sig det är fel på. Utan hela grejen. Och idag stod hon spritt språngande naken och skrek, det fungerar inte för mig att få ut henne med tre trappor ned och en lillebror på armen. Och jag har den här proceduren även på dagis när vi ska hem, vad jag än säger och hur jag än säger så slår hon bakut. Jag har fått hjälp av andra mammor och någon pedagog och då funkar det, oftast. Har ingen fysisk kraft att tvinga eller bära henne heller, plus att hon blir helt vild och kastar sig då. Det går väl över.

Nu har luften gått ur mig. Jag har gjort det jag måste idag och behöver bara göra några förberedande saker med kvällens middag. Dags att surfa runt lite.

• BackinBlack

Lilla T: Vad skönt.

flingan: Ja, den här dagen började med en tvärtom-fröken som gnällde och skrek och fick rejäla utbrott. Nu har hon lugnat sig. Snart dags att börja den stora påklädningen. Sonen är i alla fall enkel, han har bara ytterkläderna kvar.

Idag ska jag försöka spontansöka jobb, för det finns ju inga att söka knappt. Kanske för att det är påsklov? Inte ens butiksjobb. Nu ska jag leta rätt på min kaffekopp, flyttar runt allt för att lilleman når så högt och långt numera.

• BackinBlack

tip och Lilla T: Det gick lite fortare idag, men hon får utbrott att hon inte ska till dagis, att jag inte får klä på Vincent, att hon ska "vinna" och att t ex det enda plagg hon fått på sig ska av igen för att det var fel på det eller det var ut-och-in eller något annat. Men nu är de på dagis och jag är här.

Inget att söka på AMS, tjall med inloggningen på flera bemanningsföretag. Ska jag ta en Blocket- och vårstädningsdag kanske? Och så en promenad för att köpa blöjor...

• BackinBlack

Stora syster: Usch, vad jobbigt med tidigare morgnar. Och krupp. Känner igen det där med att vakna för minsta lilla. Jag är lättväckt och orolig över Vincents förkylningsastma, så det är ingen riktig sömn här heller. Ha en bra jobbdag!

flingan: Vad mysigt med tussilago!

Annelie E: Ja, det här är inte helt ovanligt bland flera barn på dagis, särskilt ett par av tjejerna. Vincent är ganska ok med påklädningen, mindre ok med blöjbytena och vid matbordet är det fajter varje dag. Får han inte maten på sekunden eller vi säger nej till något så börjar han kasta bestick, mat och tallrik. Puh.

AnnaLind: Välkommen hit! Jag bor i Barkarby och har två barn - Uma fyra år och Vincent 16 månader idag.

Nu ska jag köra igång den stora påklädningen, såhär nästan timme innan dagislämningen. Nu säger Uma att hon vill bygga smålego. Måste gå.

• BackinBlack

tip: Lycka till med pluggandet!

Själv har jag just sökt jobb i en butik nära oss. Dags att duscha, hänga tvätten och koka lite mat. Sedan flyr jag hemmet en liten stund, liftar med en gammal "mammagrupps-vän" till Outlet-området för lite span.

Svar på tråden järfällatråden 9