• Puppisen

Tips på hur man ger flytande medicin?

Hej! Min dotter ska äta pencelin för första gången. Den sorten som vi har finns bara som flytande form o nu till problemet, hon spottar o fräser när vi ger henne det. Hon får dessutom kräkreflexer. Försökte blanda ut det i maten men hon fattade på en gång vad som var på gång. Är det någon som kan ge mig något tips på hur jag kan få i henne medicinen på bästa vis?

• Svar på tråden Tips på hur man ger flytande medicin?
  • Davids fru

Har skrivit det i ngn annan tråd, jag har alltid gett Kåvepenin med lite O´hoj kolasås (sån man har på glass, ni vet). Det tar bort nästan all medicinsmak och fungerar nästan för alla. Behövs bara några teskedar.
    Visserligen mycket socker, men man får väl avgöra vad som är viktigast, socker vid ngt enstaka tillfälle eller penicillin.
    Har funkat för mina barn och vännernas barn.
    Prova!

• ahlcec

Davids fru - Bra tips! Det ska vi prova nästa gång!

• tjips

ahlcec: ja, det är vad jag har hört iallafall. De skulle välan inte göra ett särskilt illasmakande penicillin till små barn bara för att jävlas, eller hur?

• ahlcec

tjips - Nepp, men som jag förstått det är det nästan omöjligt att få bort smaken, eftersom det smakar så illa i sig själv (svammel, men du förstår vad jag menar va?).
    Alltså, att det liksom är så jädrans äckligt, så det bara går inte att få bort det.
    Det handlar ju inte om resistens eller inte, bakterierna skulle bli resistenta om vi så drack rosenvattensmakande medicin.

• tjips

Jag hade just skrivit ett aslångt inlägg då det kom fram en liten hand och tryckte på offknappen på datorn

• Puppisen

Tack för tipsen! kolasås lät som ett bra tips! Är det någon som vet varför de inte görs i suppform?

• tjips

Nåja, nu har jag pratat med mor som jobbar på Apoteket:

Medicinen (tex kåvepenin) smakar illa i sig själv och det går inte att få bort. Det finns i fruktsmak och kolasmak om man vill ha men många säger att det kvittar. Ett bättre tips är att be läkaren om samma medicin fast starkare så slipper man ge så mycket. Det smakar visserligen ännu sämre men man behöver bara ge några droppar istället för flera ml.

Det finns medicin som smakar bättre men den tar död på massa olika bakterier istället för bara den som orsakar sjukdomen. Detta leder i sin tur till resistenta bakteriestammar. I Sverige har vi inte så mycket resistens eftersom vi inte skriver ut dessa läkemedel så ofta. I tex Spanien där dessa mediciner används mycket mer finns det mycket mer reststenta bakterier (vilket gör att bakterierna är MYCKET svårare att ta död på). Tänk om mitt barn skulle få en sjukdom som det inte längre fanns något effektivt botemedel mot

Det har funnits en medicin i suspar men den togs bort eftersom effekten var mycket osäker (det var osäkert i vilken utsträckning den aktiva substansen togs upp av kroppen).

• Puppisen

tack för informationen, vilken tur att du har en mamma som jobbar på apoteket! Själv har jag ingen som är lämedelskunnig i familjen.

• uniMog

Vi måste ha en konstig dotter för hon älskar att få medicin i spruta.. oavsett hur äckligt det smakar

• ahlcec

tjips - Ja, just det. Jag trodde du menade att ev resistens låg i -smaken-, men jag missuppfattade säkert. Jag gör det jämt.

Pejgan - Lucky you!

• Full av förhoppning

Vår dotter äter sen i måndags penicillin (Kåvepenin) och vi är tvungna att ha henne hel eller halvliggande och sambon får hålla hennes armar och huvud stilla medan jag sprutar in lite åt gången i munnen på henne långt bad så sväljreflexen kommer igång.... får spruta i 4-5 omgånger (5ml)
    och sen sätter vi henne upp och ger henne vattenmuggen och sen nåt gott som Piggelin eller Tom och Jerrykex för att hon var duktig.
    Ofta så bedövar vi smaklökarna innan också med piggelin (tips från vårdcentralen)
    Det funkar även om man känner sig hemsk när man håller fast henne....
    men tyvärr är hon för liten för att inse sitt eget bästa på den punkten.

• Puppisen

Nu har min lilla dotter ätit sin medicin i vällingen. Som tur är känner hon inte smaken av kåvepeninen då. Tack för alla tips!

• minime

jag vet inte (och har inte läst hela tråden) hur gammal hon är..Men min 18 mån är det inga problem med numera då vi först ger nalle puh medecin...sen vill hon också =) (ibland får jag och hennes pappa också låtsas smaka:)

men som sagt då måste dom ha blivit liite äldre =)

• Full av förhoppning

Puppisen!

De sade till mig på vårdcentralen att man inte fick blanda kåvepeninen i vällingen för den innehåller mjölk, och mjölk tar bort effekten av penicillinet.
    Jag frågade just för att jag själv blandar alvedon i vällingen och det funkar så bra... men kåvepeninen fick man tyvärr inte.

Lycka till
    Kram
    Linda

• Puppisen

Full av förhoppning!

Ringde idag till min vårdcentral idag efter att ha läst det du skrev igår. De sa att minskningen av effekten pga vällingen var marginell. De rådet de gav mig var att minska vällingmängden så att kåvepeninen blev mer koncentrerad. Hoppas att det stämmer. Man kan ju undra varför de säger olika från vårdcentral till vårdcentral? Vällingen verkar vara det enda som fungerar, provade med sylt imorse men min tjej fattade på en gång o spottade ut. Så jag får hoppas på att det funkar med vällingen endå! Tack för infon!
    Kram Johanna

• transfer

Vi tvingade in kåvepeninen med hjälp av doseringssprutan i sidan av munnen långt in för sväljreflexen, det var trixigt, och de första gångerna behövdes 2 man för att fixa det. I slutet av kuren hade vi fått in tekniken (och kanske barnet vant sig) så då gick det lättare.

• JRo

Jag har blivit tipsad om blanda det i coca-cola. Det ska tydligen ta bort smaken helt. Jag har inte provat för dottern har sluppit äta det än, men funkar det så kan man ju kanske stå ut med att det inte är så nyttigt.

• Fam

Vi fick Amimox till vår dotter för henes öroninflammation ... och mot alla odds så går det hur bra som helst att mata henne med vanlig sked. Amimoxen har ngn smaksättning, kanske hallon, så den döljer väl det värsta. Dotterns är 10 månader.

Svar på tråden Tips på hur man ger flytande medicin?