• Puppisen

Tips på hur man ger flytande medicin?

Hej! Min dotter ska äta pencelin för första gången. Den sorten som vi har finns bara som flytande form o nu till problemet, hon spottar o fräser när vi ger henne det. Hon får dessutom kräkreflexer. Försökte blanda ut det i maten men hon fattade på en gång vad som var på gång. Är det någon som kan ge mig något tips på hur jag kan få i henne medicinen på bästa vis?

• Svar på tråden Tips på hur man ger flytande medicin?
  • Jossan74

Det är ju tyvärr så att penicillin är bland det värsta man kan försöka tvinga i sina barn

Jag har hört att man kan blanda ut i lingonsylt och ge, det ska tydligen ta bort en del av smaken. Men det förutsätter ju att barnet tycker om lingonsylt...

Det enda som funkat för oss är att ta det väldigt väldigt väldigt långsamt. Istället för att försöka forcera och ge allting på samma gång, ofta med kräkningar som följd, ger jag i spruta och bara lite lite i taget. Det kan få ta närmare en timme att ge 5 ml ibland.

Men det beror förstås på hur gammalt barnet är, jag törs inte ens tänka på hur jag skulle bära mig åt för att få i min 3-åring det där rävgiftet...

• Fru G

Hej har du testat med att spruta ned medicinen i svalget med en spruta? Man kan köpa sprutor på apoteket. Hur gammal är din dotter förresten? Hoppas det löser sig.

• Puppisen

Tack för era svar. Stämmer in med dig (Jossan74) det är verkligen ett rävgift, jag smakade på det. Det smakar verkligen fruktansvärt! Jag har en sådan där spruta men det skulle aldrig funka med min lilla tjej (hon är snart 1 1/2 år). Fick i henne kanska halva dosen ikväll. Jag blir så upprörd att det inte finns som suppar. Ska prova med lingonsylten imorgon men hon är inte så förtjust i det heller :o(

• Jossan74

Puppisen --

Det fanns faktiskt penicillin som suppar för ungefär två år sedan. Vi fick det utskrivet till vår förstfödda efter 2 totalmisslyckade kurer där ingenting kom ner i magen. Till slut bönade jag och bad om någonting annat och då skrev läkaren ut suppar istället.

Men den senaste informationen jag har är att dom slutat skriva ut den här medicinen, ingen aning om varför. Men det kan ju vara värt ett försök att fråga i alla fall?

• ahlcec

Är det kåvepenin du har?
    Vi fick inte i June något alls, så vi ringde till vc och bad dem skriva ut amimox. Det smakar inte alls lika illa!
    Sen gav vi June choklad. Det motiverade henne ganska mycket kan jag säga.

• Puppisen

Japp det är kåvepenin. Är amimox lika bra? Dessa doktorer måste väl vara medvetna om att små barn inte uppskattar flytande mediciner som smakar så illa tycker man! Lyckligtvis är inte vår lilla tös sjuk utan är bara prickig över kroppen. Hon har schalakansfeber (vet ej om det stavas så??) konstaterade doktorn idag. Tydligen kan man bära på det utan att vara sjuk. Vill inte tänka på hur det skulle vara om hon var riktigt sjuk och man inte fick i henne medicinen!

• Mickis74

Vi ger våra barn i spruta. Funkar kanon.

• ahlcec

Amimox är tydligen lika bra, fast mindre illasmakande (eller tja, jag tycker det smakar precis lika alltihop).
    June tom sög i sig det från sprutan! Wow liksom.

Funkar det inte emd kåvepenin så ring till din vc och be dem skriva ut ett nytt recept!

• tjips

Om jag har förstått det hela rätt så ger man dessa illasmakande mediciner för att det är mindre risk att få resistenta virus om man använder dem istället för de som smakar bättre. En väldigt bra anledning om ni frågar mig. Naturligtvis skulle de stackars små få något godare om den möjligheten fanns, det är jag övertygad om.

Det tips jag har fått är att ta sylt på en sked och spruta in medicinen under sylten.

• ahlcec

tjips - Eh va? Hur hänger god smak och resistenta bakterier ihop?
    Tabletterna smakar ingenting, och ändå blir vuxna friska huller om buller.

Svar på tråden Tips på hur man ger flytande medicin?