• DenNamnbitne

Adolf? Vad tycker ni? När kommer man kunna ge sin son namnet Adolf?

1. Vad tycker ni rent smakmässigt om namnet Adolf? (rösta)
    2. Tror ni popularitetsraset beror på Hitler?
    3. Ska man använda namnet? Har Hitler ensamrätt på det eller borde man ta ifrån honom det?
    4. När tror ni att namnet kommer tillbaka? Hur lång tid behövs?

Jag tycker själv att namnet Adolf är stiligt men det är nog inget namn man vill ge sitt barn. Kommer våra barn eller barnbarn vara redo för det?
    Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Adolf? Vad tycker ni? När kommer man kunna ge sin son namnet Adolf?
  • lunkentuss

Jag tycker personligen att det är ett fult namn, men inte för att jag tänker på Hitler utan för att det helt enkelt är fult

Om nån skulle presentera sig som Adolf hade jag faktiskt aldrig tänkt på Hitler... För mig heter han "Adolf Hitler" inte bara Adolf... haha, om du förstår hur jag menar

• lunkentuss

Har ingen aning om det är pga Hitler så få heter det, är det få ens? Jag har ingen aning

Men absolut ska man kunna heta det även om han råkat heta det =)

• DenNamnbitne
    lunkentuss skrev 2010-03-23 11:15:43 följande:
    Jag tycker personligen att det är ett fult namn, men inte för att jag tänker på Hitler utan för att det helt enkelt är fult Om nån skulle presentera sig som Adolf hade jag faktiskt aldrig tänkt på Hitler... För mig heter han "Adolf Hitler" inte bara Adolf... haha, om du förstår hur jag menar
    Bra att alla associationer inte går till Hitler{#lang_emotions_smile}
  • vivianne

Ett gammalt hederligt namn som blivit "förstört" av Adolf Hitler. Popularitetsraset beror definitivt på Hitler, är ju ingen större skillnad stilmässigt på Adolf och Rudolf, Hugo och andra "moderna" namn. Eftersom jag och alla jag känner associerar till en av mänsklighetens största massmördare när vi hör namnet (gjorde en "mini-undersökning" när jag upptäckte att många i makens släkt hette det på 17-1800-t) hade jag inte döpt ett litet barn till det. Inte Hannibal heller för den delen...

Förhoppningsvis faller förintelsen inte i glömska så att namnet kommer tillbaka. Finns så många andra namn att välja bland.
  • DenNamnbitne
    vivianne skrev 2010-03-23 11:26:07 följande:
    Ett gammalt hederligt namn som blivit "förstört" av Adolf Hitler. Popularitetsraset beror definitivt på Hitler, är ju ingen större skillnad stilmässigt på Adolf och Rudolf, Hugo och andra "moderna" namn. Eftersom jag och alla jag känner associerar till en av mänsklighetens största massmördare när vi hör namnet (gjorde en "mini-undersökning" när jag upptäckte att många i makens släkt hette det på 17-1800-t) hade jag inte döpt ett litet barn till det. Inte Hannibal heller för den delen... Förhoppningsvis faller förintelsen inte i glömska så att namnet kommer tillbaka. Finns så många andra namn att välja bland.
    Men är det okej att en man äger ett namn på det viset?
  • Isnogood

Med tanke på Adolf Fredriks musikskola, så anser i alla fall inte JAG att det skulle vara något fel i att ge namnet till ett barn, måste ju inte automatiskt vara pga Hitler som barnet får namnet {#lang_emotions_undecided}

Adolf Fredrik, född 3 maj 1710, död 12 februari 1771, var kung av Sverige från 1751,

Utan tex efter en svensk kung...

Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Leo1977

Jag gillar inte namnet alls

Det finns ingen ensamrätt på namnet men jag har svårt att tro att det skulle bli poppis
  • SunnyBunny
    1. Vad tycker ni rent smakmässigt om namnet Adolf?
    Bland dem värsta namnen jag hört, fult helt enkelt!

2. Tror ni popularitetsraset beror på Hitler?
    Ja det tror jag att det är! Sen har väl Adolf aldrig varit nåt populärt namn i Sverige eller?

3. Ska man använda namnet? Har Hitler ensamrätt på det eller borde man ta ifrån honom det?
    Jag skulle aldrig döpa mitt barn till Adolf, och skulle bli väldigt förvånad om nån gjorde det i min närhet. För det första är det bara fult, och för det andra så kommer det alltid låta fel i vissas öron. Om man hör Adolf tänker man på Hitler, så är det bara!

4. När tror ni att namnet kommer tillbaka? Hur lång tid behövs?
    Nej, jag tror att det aldrig kommer tillbaka.
  • varmchoklad

Jag gillar inte namnet för att det låter så "präktigt" och snobbigt. Här kommer lille Gustav-Adolf, med sné-bena och fin-fina kläder, så assosierar jag.

Svar på tråden Adolf? Vad tycker ni? När kommer man kunna ge sin son namnet Adolf?