• Emmixen

Knapptråden del tretton

Här kommer del tretton till vår tråd om barn med knapp på magen/PEG. 

För dig som inte vet vad det är finns det info här: 
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17655066.html
    Länk till andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m21221243.html
    Länk till tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24430851.html
    Länk till fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27447607.html
    Länk till femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m30184851.html
    Länk till sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33202353.html
    Länk till sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m35780434.html
    Länk till åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38996584.html
    Länk till nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42050845.html
    Länk till tionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m44586415.html
    Länk till elfte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m47147932.html
    Länk till tolfte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m49523656.html

Välkomna hit!
    - www.emmixen.se - en artonårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-05 21:47

I denna tråden pratar vi om allt som rör PEG, gastrostomi och jejunostomi.

Vi har en medlemsgrupp där vi snackar om allt som rör livet. Vill du vara med där får du ansöka om medlemsskap. www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/knapptraden-pratar-om-livet-261
  • Svar på tråden Knapptråden del tretton
  • Trollmamma till 4
    060810 skrev 2012-04-10 12:22:06 följande:
    Hur gammalt är ditt barn då?
    För jag fick ju bara 1/4 trots knappmatning (mycket långsamt) och kronisk astma som behandlas med inhalationer i maskin flera gånger om dagen (20 min varje gång), reflux och slemproblematik.
    De berömmer det på att hon "bara" är 19 mån MEN detta beslut gäller till juni 2013, alltså 2 mån innan hon fyller 3 år!
    Måttligt förbannad på min handläggare om man säger så. :(
    Min son är 14 månader

Vi hade redan kunnat ansöka i juni-11 då han fick nässond men ingen talade om för mig att man kunde söka men bättre sent än aldrig

Min handläggare räknade ut att vi har ca 40 min * 6 ggr per dygn extra i mat tid samt allt "arbete" under tiden man knappmatar..
    Sen 10 min * 2 på knapprengöring varje dag
    Matträning

Sen tog han med att vi föräldrar inte kan fungera "normalt" som andra som att "bara" ta med sig burkmat eller en yoghurt när man ska iväg, så han tyckte allt extraarbete runt själva matningen ska räknas med (förberedelserna innan matdags samt efter)

Man ska skölja ur slang och spruta, ha tillgång till kyl helst för att minska bakteriespridning m.m så han va human eller va man nu kan kalla det

Han tyckte 1/2 vb men det hänger på beslutsfattaren så jag hoppas att han/hon oxå är human..

Vi skulle få ett beslut t.o.m Januari-14 tror jag det stod.

97 03 03 11
  • 060810

Åh meddela gärna när du fått beslutet för detta är mycket intressant för mitt överklagande. ;)
    Går han nåt på dagis?

• Trollmamma till 4
    060810 skrev 2012-04-17 10:56:36 följande:
    Åh meddela gärna när du fått beslutet för detta är mycket intressant för mitt överklagande. ;)
    Går han nåt på dagis?
    Bara hoppas att vi får vb.. Vi skulle va nöjda med 1/4 oxå

Han ska börja på dagis i augusti och då ändrar dem väl vb om vi får nåt just för att då tar dagispersonalen över nåt/några mål.

Han sa det att med hans barn så får dem gå från bordet om dem inte vill äta för dem äter ju vid nästa mål men det det gör ju inte din son sa han till mig så han verkar ju vara en förstående person! 

Å den jädra knappen som läcker magsaft hela tiden
    Vi fick en ny förra veckan men den läcker där man kopplar i slangen så den måste vi byta..

Vi kan göra det hemma men OM vi inte får in den nya så hinner vi inte in till sjukhuset innan hålet ev växer ihop. 

Våran lille väger bra trots matvägran men hade det inte varit för knappen så hade han ju inte vägt så pass bra ändå..

Han har gått upp 200 gram sen början av januari. Han väger allt mellan 10-10.100 gram varje gång han vägs.

80,5 cm lång

Hur går ditt barn upp/ner? Ålder? Längd? 
    97 03 03 11
  • 060810

Mycket intressant info.
    Här hänvisar de till att allt är normalt föräldraansvar.

Jonalie är snart 20 mån. Har beslut på 1/4 tills hon fyller 3.

Jonalie har mycket problem med vikten men vi börjar så sakta få ordning på det.
    Hon väger 9.6 kg ca till sina ca 85 cm.

• Trollmamma till 4
    060810 skrev 2012-04-17 13:23:44 följande:
    Mycket intressant info.
    Här hänvisar de till att allt är normalt föräldraansvar.

Jonalie är snart 20 mån. Har beslut på 1/4 tills hon fyller 3.

Jonalie har mycket problem med vikten men vi börjar så sakta få ordning på det.
    Hon väger 9.6 kg ca till sina ca 85 cm.
    Vi diskuterade det också om normalt föräldraansvar och självklart är det ett ansvar MEN vårat ansvar faller inte inom ramarna för vad som anses vara normalt..

Visst finns det barn som tar låååång tid på sig vid matbordet och som strular med maten MEN dem äter iaf nånting nångång.

Jag sa även till handläggaren att om man inte har ett matvägrande barn så vet man inte hur det är men att han var välkommen hem till mig och observera en dag men det ville han inte

Då ligger våra små lika i vikten och min pojk kommer nog inte gå upp direkt nå mer för han har ju bara gått upp 200 gram och det med hjälp av knappen..

Långa småttingar har vi oxå

97 03 03 11
  • YourSoFine86

Hej!
    Har kikat i tråden ett antal gånger de senaste månaderna. Min son har aldrig ätit mycket själv och har sedan han föddes i aug förra året haft nässond. Han kan äta men orkar inte då han har en lungsjukdom. Det har länge varit prat om att sätta knapp, men det är först nu som vi fått tid för det. Om två veckor ska det ske och jag kan inte sluta gråta. Vi har inte fått information om det blir en knapp eller en peg eller vad det nu finns för alternativ, vi har inte fått veta något alls. Det känns så hemskt att "förstöra" hans lilla goda mage och det blir så defenitivt nu. Nässonden går ju altid att ta bort, knappen också för visso men inte lika lätt.
    Har hla tiden varit väldigt positiv till att han ska få knapp/peg men nu när vi fick tiden för operation bröt jag ihop fullständigt. Snälla hjälp mig att ändra uppfattning om knappen! Gärna lite info också om hur allt går till hur lång operationen är, hur snabbt man lär sig allt nytt osv

Tack!!

• 060810

Vad har han för lungsjukdom?
    Min dotter har nedsatt lungfunktion pga diafragmabråck.

• YourSoFine86
    060810 skrev 2012-04-20 14:32:19 följande:
    Vad har han för lungsjukdom?

Min dotter har nedsatt lungfunktion pga diafragmabråck.

Det är inte konstatera än. Antagligen en interstitiell lungsjukdom. De ska göra en lungbiopsi samtidigt som de sätter knappen/pegen.
Svar på tråden Knapptråden del tretton