• Emmixen

Knapptråden del tretton

Här kommer del tretton till vår tråd om barn med knapp på magen/PEG. 

För dig som inte vet vad det är finns det info här: 
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17655066.html
    Länk till andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m21221243.html
    Länk till tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24430851.html
    Länk till fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27447607.html
    Länk till femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m30184851.html
    Länk till sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33202353.html
    Länk till sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m35780434.html
    Länk till åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38996584.html
    Länk till nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42050845.html
    Länk till tionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m44586415.html
    Länk till elfte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m47147932.html
    Länk till tolfte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m49523656.html

Välkomna hit!
    - www.emmixen.se - en artonårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-05 21:47

I denna tråden pratar vi om allt som rör PEG, gastrostomi och jejunostomi.

Vi har en medlemsgrupp där vi snackar om allt som rör livet. Vill du vara med där får du ansöka om medlemsskap. www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/knapptraden-pratar-om-livet-261
  • Svar på tråden Knapptråden del tretton
  • Adni

För oss var knappen en stor lättnad! E kräktes eller drog ur sonden ofta och fick sätta om den hela tiden. Har fungerat jättebra! Hon har haft den i 3,5 år nu och vi har inga problem med den. Skönt att slippa tejp i ansiktet också speciellt när de blir äldre.

Lycka till med er knappooeration!

• Adni

Men jag kommer ihåg att jag också tyckte det var jättejobbigt när vi fick tid för operation. Men nu i efterhand är det sååå skönt att det blev så.

• Trollmamma till 4
    Adni skrev 2012-04-20 17:38:04 följande:
    För oss var knappen en stor lättnad! E kräktes eller drog ur sonden ofta och fick sätta om den hela tiden. Har fungerat jättebra! Hon har haft den i 3,5 år nu och vi har inga problem med den. Skönt att slippa tejp i ansiktet också speciellt när de blir äldre.
    Lycka till med er knappooeration!
    Instämmer!

En sak till är att man slipper blickar och massa frågor. 
    97 03 03 11
  • YourSoFine86

Tack för era svar! O ska opereras i gbg, är det någon som vet om de sätter knapp eller peg där? Hoppas verkligen på knapp!

Trollmamma: blickar lär vi få ändå då O har syrgas:)

• EN11

Om jag har förstått detta med peg knapp rätt så får man direkt efter operation peg då den går att justera och när det är läkt ordentligt efter c:a 8 veckor så får man den lite smidigare knappen. Sonen hade först en slang (peg) hängande i 8v (ganska klumpig sak som jag stoppade i en tjock babystrumpa och gömde i bodyn) efter op och fick sen knappen. Vi var riktigt nöjda att slippa nässonden och knappen fungerar riktigt bra, läcker lite ibland men vi har kompresser 5x5cm under som vi får förskrivna. I början var jag orolig när han låg på mage men den tål mycket. Lycka till!!

• popcornplaya
    YourSoFine86 skrev 2012-04-23 17:15:02 följande:
    Tack för era svar! O ska opereras i gbg, är det någon som vet om de sätter knapp eller peg där? Hoppas verkligen på knapp!

Trollmamma: blickar lär vi få ändå då O har syrgas:)

Alice opererades i gbg och fick knapp direkt.
    Älskade Philip 080716 och älskade Alice 101111(sarahsbaby.blogg.se)
  • Alecto

JAg tror - utan att vara helt hundra - att de sätter knapp direkt i göteborg. De barn jag vet som har opererats i Göteborg har fått knapp direkt inkl min egen.

Knappen är en lättnad och befrielse - man slipper blickar, riskerna för att sonden åker ur, irritation i näsan osv

• MammanZ

Beslutet är precis taget att vår E ska få knapp och port a cath. Vi vet dock inte om han kommer att opereras i Uppsala eller Huddinge. Någon som har erfareenhet av knapp/peg operation på något av de sjukhusen?
    Knapp direkt på något av dem? Med en klåfingrig strax 1-åring så känns det lite att föredra =)

Är det någon som använder sin knapp lite mer sällan? Har ni mer problem än om man använder den varje dag? E kommer att använda sin knapp när han är sjuk eller inte äter som han ska/inte tar sina mediciner.

Nästa fråga =) Är det någon som har gjort op med både port a cath och peg/knapp samtidigt, var det väldigt tufft för barnet? Här är tanken att göra det samtiigt så han slipper sövas två gånger.

• Trollmamma till 4

Hej!

Jag fick beslut om ett halvt vårdbidrag fram till Januari 2014

Men att man ska betala skatt på det visste jag inte!! 

97 03 03 11
Svar på tråden Knapptråden del tretton