• Pymsan

Hjälp, orolig, snart 8 månader o fontanellen redan ihopväxt????

Jag har en liten pojke som blir 8 månader på måndag och i dag var vi på bvc för en vanlig väga o mäta koll. När hon mätte hans huvud såg hon att hans kurva dippade lite och därför kände hon på huvudet. Hon höll på en bra stund och sa sedan att hon inte hittade fontanellen. En annan bvc-tant kom in och kände och hon sa samma sak. Fick en tid hos bvc-läkaren på torsdag så får hon också känna och titta. Om de inte hittar nån öppning måste han röntgas. Jag frågade bvc-tanten vad som händer om det inte finns nån öppning på röntgen och då sa hon att då måste man öppna upp så hjärnan får plats att växa.

Förvisso sa hon att det är väldigt ovanligt, att hon själv aldrig varit med om det, men jag är såklart jätteorolig i alla fall.

Nån som varit med om samma sak? Hur gick det för er????

• Svar på tråden Hjälp, orolig, snart 8 månader o fontanellen redan ihopväxt????
  • Flickan och kråkan

Har en god vän vars son fick opereras pga att fontanellen växte ihop för fort. Det gick jättebra . Han är idag 1½ och ska snart bli storebror. Förstår att du är orolig, men det kommer att gå fint ska du se .

• Pymsan

Tack! Blev lite lugnad nu faktiskt. OM det nu visar sig att det är ihopväxt för tidigt så verkar det ju vara en vanlig och enkel operation. Men jag hoppas hoppas hoppas vi slipper det, bara tanken på att mitt lilla barn ska opereras och till på köpet i HUVUDET skär ju i mammahjärtat nåt enormt.

• Flickan och kråkan
    Pymsan skrev 2010-03-23 20:42:56 följande:
    Tack! Blev lite lugnad nu faktiskt. OM det nu visar sig att det är ihopväxt för tidigt så verkar det ju vara en vanlig och enkel operation. Men jag hoppas hoppas hoppas vi slipper det, bara tanken på att mitt lilla barn ska opereras och till på köpet i HUVUDET skär ju i mammahjärtat nåt enormt.
    Ja, jag förstår det, men det verkar trots allt inte som något avancerat ingrepp om det skulle behövas. Vår äldsta opererades när han var bara 2 veckor, så det där med att söva ner dem och lämna ifrån sig dem vet jag hur känns....är pest verkligen....men det är ju jättekunniga och supergoa sjukvårdspersonalen som har hand om barn. Håller tummarna för er att det inte ska behövas något ingrepp, men behövs det så kommer det att gå fint
  • Pymsan

Tack snälla för tumhållningen, jag rapporterar i morgon efter läkarbesöket hur det gick.

• Pymsan

Läkaren hittade inte heller någon tydlig fontanell. Hon skulle rådgöra med en barnläkare till om hur vi ska göra, om vi ska avvakta och mäta huvudet igen om några veckor eller om de ska skicka remiss till röntgen.

Blev så ledsen och orolig nu men jag måste försöka tänka att allt kommer gå bra.

• Flickan och kråkan
    Pymsan skrev 2010-03-25 12:30:57 följande:
    Läkaren hittade inte heller någon tydlig fontanell. Hon skulle rådgöra med en barnläkare till om hur vi ska göra, om vi ska avvakta och mäta huvudet igen om några veckor eller om de ska skicka remiss till röntgen.Blev så ledsen och orolig nu men jag måste försöka tänka att allt kommer gå bra.
    Jag förstår att du är orolig. Det är jättejobbigt när allt inte bara är bra. Det kommer att gå jättebra för din lille skrutt! De som jobbar med barn på sjukhusen är kanonbra. Jag har fått en helt annan bild av svensk sjukvård sedan vi låg inne med vår äldsta.
  • neapea85

jag vet en som hade så när han var bebis! han är 27 år idag och det gick ju jätte bra för honom,så inte behöver du vara orolig för det inte!=)

• Faile
    Pymsan skrev 2010-03-25 12:30:57 följande:
    Läkaren hittade inte heller någon tydlig fontanell. Hon skulle rådgöra med en barnläkare till om hur vi ska göra, om vi ska avvakta och mäta huvudet igen om några veckor eller om de ska skicka remiss till röntgen.Blev så ledsen och orolig nu men jag måste försöka tänka att allt kommer gå bra.
    Jag vill bara ge ett råd.
    Kräv en remiss om du är orolig. Ju längre man väntar desto mer komplicerad blir operationen och jag har läst om alltför många som missats av svenska barnläkare. Många kan hittas i tråden du blivit tipsad om.

Får du inte besked om remiss snabbt kan du alltid maila bilder till Peter Tarnow ( peter.tarnow@vgregion.se  överläkare på Sahlgrenska sjukhuset ( som är ledande i världen på just kraniosynostos ).
    Han kan ge rätt bra besked med hjälp av bara bilder, och även hänvisa er hur ni ska gå vidare.

Min son har själv genomgått en sådan operation utomlands, och det var jättejobbigt men allt gick ju bra naturligtvis. Som andra sagt, det är en relativt enkel operation. Den är ytlig, de går ju inte in i hjärnan på något sätt även om skalloperation låter jobbigt.
    Lycka till
  • Pymsan

Tack för era råd och uppmuntrande ord! Jag ska absolut kräva remiss till röntgen om det inte plötsligt visar sig att han växer enligt kurvan igen.

Skulle gärna maila bilder men det syns inget alls på hans huvud, det är väldigt runt och välformat. Jag hoppas ju fortfarande förstås att det är öppet någonstans och att det kan växa utan ingrepp.

• mammamu och kråkan

Min bästa kompis son opererades för detta när han var drygt 1 år gammal. Det är en rätt stor operation så klart, men allt har gått toppenbra och han kurerade sig fort, precis som barn brukar göra.

Önskar er lycka till...

• Pymsan
    Är så glad och lättad, var hos doktorn med Theo i dag. Han var väldigt bra tyckte vi, kändes erfaren, förtroendeingivande och grundlig. Han undersökte, mätte o kände på huvet och gjorde även en lite allmän undersökning - lyssnade på hjärta o lungor, kände på magen och höfterna osv. Han sa att man behöver inte känna fontanellen vid den här åldern och med tanke på att han utvecklas så himla bra i övrigt och att han är så pigg och frisk och stark så tyckte han det var väldigt osannolikt att huvet höll på att växa ihop. Läkaren trodde att Theo bara håller på att hitta sin egen kurva för huvudtillväxten. För säkerhets skull ska vi dock mäta varannan vecka och bvc ska skicka värdena till honom.

Jätteskönt känns det, vi arma oroliga föräldrar drar en lättnadens suck!
  • Faile
    Pymsan skrev 2010-04-15 12:28:52 följande:
    Är så glad och lättad, var hos doktorn med Theo i dag. Han var väldigt bra tyckte vi, kändes erfaren, förtroendeingivande och grundlig. Han undersökte, mätte o kände på huvet och gjorde även en lite allmän undersökning - lyssnade på hjärta o lungor, kände på magen och höfterna osv. Han sa att man behöver inte känna fontanellen vid den här åldern och med tanke på att han utvecklas så himla bra i övrigt och att han är så pigg och frisk och stark så tyckte han det var väldigt osannolikt att huvet höll på att växa ihop. Läkaren trodde att Theo bara håller på att hitta sin egen kurva för huvudtillväxten. För säkerhets skull ska vi dock mäta varannan vecka och bvc ska skicka värdena till honom.Jätteskönt känns det, vi arma oroliga föräldrar drar en lättnadens suck!
    Vad skönt! Det går nog bra allt ska du se
Svar på tråden Hjälp, orolig, snart 8 månader o fontanellen redan ihopväxt????