• Anonym (Bihålan)

Hur lång tid tar det för en bihåleinflammation att läka?

Jag har med största sannolikhet fått bihåleinflammation, kan inte vara något annat: värk i huvudet, pannan, kinderna, tänderna!... Snyter mysiga färger också (rött och gult - skippar vidare detaljer). Frågan är - hur länge ska detta vara? Har suttit här och snorat i över en vecka och håller på att blir galen. Vill helst undvika penicillin. Någon som vet hur lång tid det kan vara? Ska jag vänta ut det eller bör jag kontakta någon vårdcentral?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det för en bihåleinflammation att läka?
  • Anonym (förebygg)

o när det börjar komma, ät SINOVA!!! Tar bort svullnaden så snoret kan komma ut. Så kankse man slipper att det blir så illa.

• StarkMamma

Går just nu en antibiotika kur mot mina bihålor. Inte alls kul. Fick även kortison nässpray. Ätit snart i en vecka. Skulle ta i 10 dagar så snart slut med tabletterna.

2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • versan
    Till alla som nu har bihåleinflamation Be läkaren skriva ut Rinexin Avsvällande superbra tablett när det verkligen gäller.
    Värm En Vetevärmare & Lägg på Huvudet.
    Snoret i Bihålorna blir varm & det går lättare att snyta ut.
    Drick MYCKET vätska Gärna varm.
    Då blir snoret mera lättflytande. Koka (Ångande) vatten på spisen håll huvudet över lägg en handduk över & andas in ångan genom näsan.
    Sätt gärna lite vicks blå under näsan om man tål den.
    Kan du basta så gör det.
    Ligg högt med huvudet så det ej stockar sig på natten. Sinova funkar på en del men inte på alla tyvärr men väl värt att testa.

• versan

Glömde säga att måste dom spola Bihålorna så ta en stark värktablett innan du går dit för det är inte trevlig trots att dom bedövar innan.

• Ria

Tjoho!

Har varit sjuk i över en vecka, fick bihåle nu på slutet. Det är nu tredje dagen. Jag tog en vanlig nässpray som fick svullnaden att sjunka. Tog sen vanlig flytande alvedon, har inte alls lika ont nu. Känner mig näst intill bra. Fick rådet av apotekarien att ringa till vårdcentralen igår när jag var in å köpte sprayen. Men idag mår jag juh så pass bra.. Så det är nog påväg över själv.

• versan
    Ria skrev 2010-03-24 10:23:08 följande:
    Kan det gå över själv...?
    Ja det kan om du har tur & får en lindrig Bihåleinflammation men har man gått i en vecka med Snor som ändrar färg i alla kulörer då är det dax att gå till läkaren.
    Bihåleinflammation är inget att leka med.
    Fråga mig vet av egen erfarenhet.

Problemet är med bihåleinflammation är att man kan plötsligt känna sig bättre man tex har snytit ut en rejäl klump med snor. (hehe... ursäkta detaljerna)
    & sen känns det bättre i några dagar upp till en vecka sen kommer skiten tillbaka.
    Och det beror på att bakterier finns kvar i bihålorna och sakta fylls snor & var på igen & sen är det samma visa om igen.
    Händer det så gå iväg till Vc Direkt.  
  • versan
    vivi85 skrev 2010-03-24 07:49:53 följande:
    ligger i bihåleinflammation just nu!!!har såå ont, och en lunginflammation på detta!! Jag fick penicellin utskrivet, för jag har tydligen en kraftig bihåleinflammation.detta är det värsta jag varit med om! Hoppas detta hjälper för doktorn pratade ngt om inte det blir bättre om 1v-10dgr ska man höra av sig igen och då kan det bli aktuellt för spolning!!!!!! så gå till vc!!!!
    Herregud stackars dig.
    Jag lider med dig vet precis hur J....la Jobbigt det är.
    Krya på dig. {#lang_emotions_flower}
  • Ria
    versan skrev 2010-03-24 10:30:33 följande:
    Ja det kan om du har tur & får en lindrig Bihåleinflammation men har man gått i en vecka med Snor som ändrar färg i alla kulörer då är det dax att gå till läkaren.Bihåleinflammation är inget att leka med. Fråga mig vet av egen erfarenhet.Problemet är med bihåleinflammation är att man kan plötsligt känna sig bättre man tex har snytit ut en rejäl klump med snor. (hehe... ursäkta detaljerna) & sen känns det bättre i några dagar upp till en vecka sen kommer skiten tillbaka.Och det beror på att bakterier finns kvar i bihålorna och sakta fylls snor & var på igen & sen är det samma visa om igen.Händer det så gå iväg till Vc Direkt.  
    Tack så mkt, det ska jag göra.
  • vivi85

pratade precis med sjukvårdsrådgivningen och sa att man kunde ta 2st*500mg alvedon + 1 st 400mg Ipren för att få bästa smärtlindring. då de har olika påverkan så blir de en bra kombination.. ska prova detta i eftermiddag då mannen vart på apoteket

versan: tack så mkt.. :) ja det skitjobbigt! :)

• Anonym (Bihålan)

Nu har jag varit hos doktorn och han gav mig Rinexin, nässpray (Nasonex) och han skrev även ut penicillin som jag kan hämta ut om det inte blir bättre.

Han frågade inget om färgen på det jag snyter ut vilket var lite konstigt tycker jag. Det var det som gjorde att jag trodde att det måste vara någon infektion. Han sa också att det inte går att fastställa att det är bihåleinflammation utan att röntga ansiktet och det lät ju lite väl mycket. Men han trodde att det var en inflammation.

Hoppas verkligan att det försvinner nu.

Krya på er ni andra!

• MajaMaria79

De brukar göra sådant där mini ultraljud i ansiktet för att kolla om man har bihålsinflammation, gjorde han inte det?

Annars räcker det kanske iofs med att man har ont i tänderna av förkylningen och att man knappt kan knyta skorna för att man tror att skallen ska sprängas.

Skönt att du fick hjälp i alla fall.

• versan
    MajaMaria79 skrev 2010-03-24 16:13:28 följande:
    De brukar göra sådant där mini ultraljud i ansiktet för att kolla om man har bihålsinflammation, gjorde han inte det?Annars räcker det kanske iofs med att man har ont i tänderna av förkylningen och att man knappt kan knyta skorna för att man tror att skallen ska sprängas. Skönt att du fick hjälp i alla fall.
    Alla Vårdcentraler har inte Ultraljuds aparater.
    & dom ger inte fullständiga Ultraljudsbilder ibland!
    För om man har Vääääldigt svullna slemhinnor så ser det förtjockat ut på Ul.
    & man kan bli lite lurad av det.
    & då blir det röntgen istället.  
  • Anonym

Är lite av en 'expert' på bihåleinflammationer. Du har fått många råd, men ett av de bättre jag fått när det gäller huskurer är att i hett kokande vatten droppa ned så många droppar av Apotekens pepparmyntsolja man bara står ut med (obs, den är stark, så prova dig fram). Det läker inget, men kan förbättra för stunden.

• elakela

Hej haft bihåleinflammation nu i snart två veckor

Det visar sig väldigt diffust på mig

Får ont i axlar nacke rygg o får en tyngd känsla i huvudet / bihålor

Får även snor som Man får snyta ut i evighet

Var hos doktorn och gjorde ul

Och visa sig vara en bihåleinflammation

Han ville inte skriva ut antibiotika men tiggde det

Enl vad min far sa så trycker det ned inflammationen och min pappa har Dessvärre fått kronisk bihåleinflammation eftersom han hade två förkylningar på rad

Det har blivit en övre o nedre infektion

Tagit antibiotika i blod i bihålor osv och spolat mm

Han har läst på mkt och litar 100 på han...

Jag sa spec till läkaren att jag vill veta att jag gjorde allt jag kunnat .. Och han höll med

Har haft kikhosta för tre år sen och tror att detta ökat min känslighet också ...

Jag fick också nasonex spray , rinexin , sinova för hjälpa mig

Sköljer med En spruta jag köpt på apotek och blandar i salt från Himalaya

Ca 1 l spolar jag om dagen

250 ml jummet vatten och 1 tsk salt utan jod eftersom jod torkar ut slemhinnan

Enl min pappa ...

Ligger högt på kudden( 2 kuddar )

Blev sjukskriven så har en v extra hemmagång från jobbet

Och jag jobbar på en akut avd på sjukhuset

Tagit antibiotika nu 3 dagar och snoret är inte gult el vitt utan mossgrönt

Hoppas det lossnar nu

Trodde faktiskt det var slut men kom mer .. För var klart snor 2 dagar el 3..

Går inte detta över får jag köra spolning

Är livrädd för det men läst era kommentarer med bedövning så tackar

Kommer ta värktablett innan

Delar med mig av min erfarenhet

Ta hand om er !

• Bettish

Har problem med bihåleinflammation minst en gång om året. Efter 2 veckor hemma från jobbet fick jag penicillin och cortisonspray, och sjukskriven en vecka till. Jag kan rekommendera Sinoclear , finns på apoteket, då lossnar det????????????????????????

Svar på tråden Hur lång tid tar det för en bihåleinflammation att läka?