Inlägg från: ica003 |Visa alla inlägg
  • ica003

Vi som väntar syskon till våra änglar del 10

Nuuuuu fattar jag varför det var så "lugnt" i tråden...den hade ju gått ut
    Ska skynda mig att läsa ikapp tråden.

Imorgon är det bm-besök...äntligen..nu kommer det igång, tiden när det är 3 veckor mellan kollerna. Tror tiden kommer gå lite snabbare...

Har gjort en påskgrupp med sonen idag. Hoppas den blir bra när prydnadsgräset kommit upp {#lang_emotions_wink}

En prins (041013), en ängel (070214-070413) och ett pyre i magen (BF juli)
  • ica003

Familjen Tinglum> Grattis och välkommen hit!

Grattis till Morris lilla pyreliten

Vi gick bara föräldragrupp med första barnet, andra gången kände jag att det ändå inte skulle ge mig något för som jag mindes det hade man knappt nämnt kejsarsnitt eller att det kunde krångla massa med amningen och massa viktiga bitar (jag blev ju snittade med Joel som heller aldrig ätit en hel måltid från mig även om jag jättegärna ville amma). tyckte inte heller vi fick så mycket kontakt med de andra föräldrarna... Så andra gången letade jag info själv, hängde på FL och pratade med vår doula. Maken tror jag inte saknade det så mycket heller...

• ica003

Starfighter> Underbart att komma in och läsa om de goda nyheterna!

Fridapyret> Välkommen hit!

Jerci> Så trevligt att se dig här!

När det gäller kejsarsnitt så finns det en bok som heter Kejsarsnittsboken som jag läste för 5 år (!) sen och som jag minns täckte in väldigt mycket av vad det handlar/kan handla om... Jag vet inte om det var den Gersemi menade...

Toka> OMG! Haha, du är för härlig. Så där gör jag inte ens utan gravidmage

I fredags var vi hos barnmorskan. Det har känt sådär de 2 andra gångerna jag träffat henne, inte alls som jag mindes henne från förra graviditeten. Men nu är hon tillbaka, samma goa förstående, duktiga...osv Har besök inplanerade ända fram till veckan före bf nu. Enligt det nya basprogrammet skulle det egentligen dröja 6 veckor till nästa besök men hon erbjöd mig direkt att få komma tidigare TACK TACK! När vi skulle lyssna på hjärtat hittade hon det först inte, men jag höll mig otroligt lugn. Hade ju känt sparkar 2 timmar tidigare och mindes att det hade vart problem även förra graviditeten---så även om det var några ändå ganska långa minutrar (?) så panikade jag inte. TACKSAM. Jag hade inte gått upp så mycket som jag var rädd för och mitt tidigare höga blodtryck var nästan lågt (haha) Maken gick ifrån MVC med en fru full av vårkänslor!

• ica003

Lilla Gry> Skönt att allt såg bra ut.

Stark längtan> Härligt med ytterligare en milstolpe... *kramar*
    Själv sitter jag med en förkylning, kli i näsan och ont i halsen och natten har jag (delvis) sovit med toapapper i ena näsborren hahaha. Jaja, har inte vart särskilt sjuk i vinter så jag får väl ta detta som en vårförkylning= vårtecken
  • ica003

Svärfars näve i trosorna!!!! FY!!!    

När det gäller att tala om sanningen om hur många barn man har så är jag nog ganska
    "brutal" många gånger. Fast jag väljer mina tillfällen lite mer nu för tiden. En änglamamma i stödgruppen vi gick sa en sak som fick mig att ändra synen på det hela. Hon sa att alla faktiskt inte FÖRTJÄNAR att få veta. Det är ju en slags skatt vi har som vi själva kan välja vilka vi ska dela den med.... Om man tänker så blir det ju inte att man förnekar sitt barn, som jag var så rädd för att göra i början...
    Men jag är också inne på linjen att varför ska vi behöva skona andra? Det är ju ändå oss som det alltid kommer vara värre för... 
  • ica003

JennyCecilila> Inte meningen att göra någon ledsen...

men så som den änglamamman förklarade det så kunde JAG hålla med henne.
    Jag kan tänka mig personer som inte behöver veta... Men första året efter att Zack dog var det väldigt viktigt för mig att berätta för alla... Och jag gör det oftast nu också, men i vissa situationer, med vissa personer känner jag att det har inte den personen med att göra... Och visst då är väl en "undanmanöver" att tänka att den personen inte förtjänar det, istället för att må dåligt över att man 1 gång av 10 inte sagt sanningen...
    Vi tänker nog olika om detta..och det kan vi väl respektera... Jag menar inte att du ska tänka likadant och vill verkligen inte att du ska bli ledsen.... 
  • ica003

hmmm... känns som det finns några tendenser här att antyda att jag är feg...att jag valt att aktivt inte berätta....någon gång...Så är det ju verkligen inte.

Jag skrev i samma veva att jag väljer att inte berätta kanske 1 fall av 10. Det betyder att i 9 av 10 fall berättar jag... Jag kan berätta även om jag inte får en rak fråga, jag pratar gärna med folk om Zack och min sorg.

Men inte alla folk och inte alla situationer. Till exempel situationer där folk verkar lite stressade och inte har tid att lyssna. Om jag ska prata om Zack vill jag ha full uppmärksamhet...

Jag försöker komma på någon sitaution att ge som exempel där jag valt att inte berätta...men kommer inte på någon... Däremot kan jag ge ett 10-tal exempel på gånger jag HAR berättat och om hur ansiktsuttrycken på människorna förändrats... Det är kanske ganska talande för hur mycket jag tiger Ett exempel kanske är att jag valt att vara tyst i närheten av gravida...för jag känt det som en skyldighet, men min man kan tala om hur frustrerad jag vart över detta..att jag ska behöva vara tyst medan de går med magen i vädret...

Det är jättebra om det finns folk som vågar och orkar berätta jämt och ständigt. För visst måste vårt samhälle få upp ögonen för att döden faktiskt kan finnas runt hörnet.

Att jag skrev som jag skrev om det här med att förtjäna, det kan vara ett synsätt som hjälper. Vi behöver ju inte ovanpå allt må dåligt över de gånger vi väljer att inte berätta.

• ica003

jag har funderat en del på vår diskussion....men tänker inte skriva mer om det här, för som många andra tycker så det inte den här tråden är till för... Finns det behov kan man ju öppna en ny tråd....

Jag har verkligen haft fullt upp det senaste dagarna, skall vara med i passionspel på torget idag och imorgon plus allt påskstök och lite förkylning ovanpå allt, så jag har när jag vart inne bara skummat allt som inte rört diskussionen med stort D.... Så jag har säkert missat någon ny...missat kommenterat lyckade ultraljud och bm-besök.

Sånt som man egentligen vill tråden ska vara till för....

Glad påsk till alla! (en dag i förskott)

• ica003

Hoppas alla haft en fin påskhelg. I och med det fina vädret och alla blommor som kommit fram så känner jag att våren är här för att stanna nu! Härligt!

jennijen> Tråkigt med bilen...håller med, så onödigt när folk bara förstör...

gersemi> kramar och extra tankar till dig

• ica003

Stark Längtan> Du ÄR en fin mamma! Den bästa som krabaten i magen kan få. Vill gärna skriva något lugnande inför vändningen... Jag tyckte inte att det gjorde ont (nu vände iofs inte bebis) men det var lite obehagligt... Det kommer säkert gå bra!

Liten måne> Vad spännande med flytt! Kan dock förstå att det känns lite kämpigt med allt nu, men det brukar ju ordna sig i slutändan. Du har inte någon som kan rycka in och hjälpa dig med packning eller barnpass eller så?

Efter att ha tyckte att den här graviditeten segar sig fram och "det kommer aldrig bli juli" börjar jag inse att det bara är några månader kvar!!! Vi har massa saker som vi inte gjort...t.ex läst på om andningslarm som vi ska ha. Och vi kommer antagligen också flytta mitt i allt, det kom lite hastigt på men det kommer bli jättebra.  Hoppas bara att vi hinner få i ordning så mycket som möjligt innan ankomst/nedkomst....

Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10